top
ادراک کودک با تلویزیون

ادراک کودک با تلویزیون

ادراک کودک با تلویزیون

قوه ادراک و تجربی کودکان با تحرک آن ها‌ در مـحیطی کـه زندگی می کنند، راه رفتن، دویدن و بازی کردن و تماس‌ با‌ اشیاء‌، رشد و نمو پیدا می‌کند ولی در هنگام تماشای برنامه تلویزیون، کودک باید ساکت و آرام مقابل صفحه تلویزیون بنشیند، به جای آن که ‌‌بـطور‌ طبیعی از جای خود بلند شـود و بـا جست‌ و خیز و تحرک و بازی با دنیای خارج آشنا‌ شود‌ باید ساعت‌ها‌ به صفحه تلویزیون خیره شود و فقط چیزهایی را روی صفحه روشن و نورانی تلویزیون مشاهده کند. در هنگام تماشای‌ تلویزیون بچه به کلی از تحرکی که لازمه رشد و نمو بدنی اوست بـاز مـی‌ماند و حتی دیدن و نگاه‌ کردن او هم عادی نیست‌ زیرا‌ باید بطور ثابت به صفحه تلویزیون خیره شود و به چشمان او هم اجازه تحرک لازم داده نمی شود او بدین ترتیب تماشای برنامه‌های تلویزیون برای کودکان کمتر از هفت سال یک کار غـیر عادی و غـیرطبیعی است.

 

همان گونه که رفتار فرد در دوران کودکی و در خانواده یکی از مهمترین عوامل شکل‏ گیری شخصیت وی محسوب می‏ شود. تلویزیون نیز به عنوان یکی از وسیله ارتباط جمعی در کنار خانواده در رشد فکری و شخصیتی کودکان تأثیرگذار است. این رسانه مؤثر که مخاطبان خاص خود را دارد می‏ تواند با توجه به محتویاتش اثرات مطلوب و نامطلوبی بر مخاطبین بگذارد.

 

کودکان به عنوان یکی از مخاطبان خاص این رسانه به شمار می ‏روند و تأثیرگذاری این رسانه به دلیل سمعی و بصری بودن در مقایسه با سیر رسانه ‏ی ارتباط جمعی بیشتر است. تلویزیون علاوه بر پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی می‏ تواند بر رفتار و رشد فکری کودکان تأثیر گذاشته و به نوعی علاقه و گیریی را در غالب برنامه‏ ها در کودکان یجاد کند.

 

تأثیرگذاری بالقوه تلویزیون در مقا یسه با رسانه‏ های دیگر برجسته ‏تر است و معمولا از آن بیش از سیر رسانه‏ ها استفاده می ‏شود. چنین ویژگی‏ های تلویزیون برای همه به خصوص کودکان، رسانه‏ ی مهم می‏ سازد و از این جهت می‏ توان کودکان را مخاطبان خاص تلویزیون قلمداد نمود. کودکان در برابر تلویزیون موقعیتی پذیرا دارند و تلویزیون را همچون فردی می‏ پندارند که هر لحظه می‏ تواند داستانی را برای آنان نقل کند و آنان را سرگرم نماید و والدین آنان نیز به دلیل گرفتاری‏ های گوناگون آنان را در دیدن برنامه‏ ها همراهی نمی ‏کنند.

 

تمامی کودکان بین ۵-۲ ساله به سوی تلویزیون جلب می‎‏شوند و به آن علاقه دارند. کودک تا سن دو سالگی قادر به دنبال کردن یک داستان و درک رابطه تصاویر با یکدیگر نیست و ضمن تماشای تلویزیون توجه کودکان به موجوداتی جلب می‏ شود که قادر به شناخت آن ها هستند از قبیل حیوانات و کودکان دیگر.

 

بین ۳-۲ سالگی علاقه به حیوانات و کودکان دیگر ادامه دارد، ولی بیشتر حرکت، کودکان را مجذوب خود می‏ کند. چون در حرکت عناصری است که تخیل آنان را قوام می‏ بخشد. آنان می ‏توانند داستان‏ های مصور را که ساده باشند بفهمند و به خاطر بسپارند آن ها برخی تصاویر را نیز با موجودات واقعی یکسان می ‏پندارند.

 

۲-۳ سالگی بیشتر حرکتی و بین ۶-۴ سالگی بیانی هستند. کودکانی که غالباً تلویزیون تماشا می ‏کنند در مقایسه با کودکان دیگر که کمتر اوقات خود را به دیدن تلویزیون می‏ گذرانند از نظر تحصیلی موفقیت کمتری دارند و با هوش‏ ترین آنان کسانی هستند که به اندازه و با روش درست جذب تلویزیون می‏ شوند. در سن ۵ سالگی با دیدن دقیق برنامه‏ های تلویزیون شخصیت کودک آهسته به سوی ینده سوق داده می‏ شود.

 

در زمینه تأثیر برنامه‏ های تلویزیونی بر رفتار کودکان باید گفت محیطی که وسیله ارتباطی در آن به کار برده می ‏شود می‏ تواند روی اثرات پیام تأثیر گذارد. عواملی مثل سر و صدا، صدای زنگ منزل، صحبت اطرافیان در محیط می ‏تواند در تأثیرگذاری پیام بر مخاطب تأثیرگذار باشد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات