top
فرزند صالح نشانه لقمه حلال

فرزند صالح نشانه لقمه حلال

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: داشتن فرزند صالح که شنونده کلام حق و حرکت کننده در مسیر الهی باشد آرزوی هر پدر و مادری است. و مسلما تاثیر لقمه حلال و تربیت صحیح است

فرزند صالح نشانه لقمه حلال

برای این‌که ما بتوانیم در تربیت فرزندان خود موفق باشیم ابتدا باید زمینه لازم جهت پذیرش این ظرفیت را در آن‌ها ایجاد کنیم و کلید واژه مهم که بتواند ظرفیت لازم جهت تربیت فرزندان را ایجاد کرد توجه به لقمه آن‌ها است.قرآن کریم، سخنان ائمه(ع) و سیره عملی علما و بزرگان دین یکی از کلید واژه‌ها جهت تربیت فرزند شایسته را وابسته به خوراک پاک چه در ظاهر و چه در باطن فرزندان می‌داند.مهم‌ترین دلیلی که سبب شد تا کوفیان سخن حق فرزند پیامبر(ص) که بهترین و حق‌گوترین فرد و کلامش کلام حق بود را نشنوند به جهت ارتزاق آن‌ها از لقمه حرام بوده است.
نسل پاک و شایسته از آثار لقمه حلال است
فردی که به وسیله لقمه حلال رشد و نمو کرده باشد ظرفیت لازم جهت پذیرش تربیت خوب را خواهد داشت, همان‌گونه که مطالعه سیره زندگی علما و بزرگان نشان از این است که والدینشان در لقمه‌ای که به فرزندان خود تهیه می‌کردند توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
در تاریخ منقول است وقتی شیخ انصاری به مرجعیت عامه شیعیان رسید عده‌ای از بانوان نزد مادر شیخ رفته و دلیل موفقیت و رسیدن شیخ انصاری به مرجعیت عامه شیعیان را از او جویا شدند، مادر شیخ انصاری در پاسخ به پرسش آن‌ها گفت: در دوران شیرخوارگی شیخ هیچ‌گاه بدون وضو به او شیر ندادم به گونه‌ای که در زمستان برای وضو گرفتن یخ‌های حوض را می‌شکستم.
لقمه حلال افزون‌بر آن‌که در روز قیامت آثار زیادی خواهد داشت در دنیای مادی نیز بر خوبی و بدی نسل اثر خواهد داشت.
کسی که به دنبال کسب حرام می‌رود در واقع نوعی دهن کجی به فرموده‌های خداوند متعال و تکذیب آیات قرآن کریم می‌کند زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید «هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر این‌که خداوند روزی‌اش را می‌دهد».
کم شدن روزی به سبب گناهان است
گناهی که خود فرد انجام می‌دهد سبب کم شدن روزی و شرمندگی او در محضر خداوند خواهد شد، امیرمومنان(ع) در فراضی از دعای کمیل فرموده «خدایا ببخش گناهانی را که نعمت‌های را تغییر داده و کم می‌کند».
در برخی موارد نیز به سبب انجام گناه دیگران روزی فرد کم می‌شود، مانند نپرداخت خمس و زکات از سوی افراد غنی که سبب کم شدن روزی افراد فقیر خواهد شد، در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده «اگر فردی یک درهم حق دیگران بر گردنش باشد در روز قیامت هفتصد نماز مورد قبول او پذیرفته نمی‌شود».
تربیت فرآیند است نه اتفاق
تربیت یک فرآیند است نه اتفاق، و یک فرد به صورت اتفاقی خوب یا بد نمی‌شود مانند شخصیت بزرگواری همچون امام خمینی(ه) که ثمره 150 سال تلاش اجداد بزرگوارشان در جهت کسب حلال و دقت در لقمه‌های خود بوده است



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات