top
برخورد والدین با خودارضایی جنسی کودکان خود چگونه باید باشد؟

برخورد والدین با خودارضایی جنسی کودکان خود چگونه باید باشد؟

کارکروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده : خودارضایی یعنی لذت بردن از دست زدن ، بازی کردن و مالیدن اندام های جنسی خود.

برخورد والدین با خودارضایی جنسی کودکان خود چگونه باید باشد؟

خودارضایی یعنی لذت بردن از دست زدن ، بازی کردن و مالیدن اندام های جنسی خود. بسیاری از بزرگسالان حتی از گفتگو درباره ی این موضوع احساس ناراحتی میکنند و برخی از والدین ، به ویژه آنهایی که فکر میکنند بچه هایشان خودارضایی می کنند ، این کار را غیر قابل قبول می شمارند. این احساسات شدید اغلب ریشه مذهبی دارد اما گذشته از ریشه ی نگرش نسبت به آن – که اغلب نیز منفی است – خودارضایی موضوعی است که بر سر آن اختلاف نظر زیادی وجوددارد، سرشار از محرمات است و افراد مختلف درباره ی قابل قبول بودن یا نبودن آن عقاید گوناگونی دارند.

بسیاری از بچه های سه ساله که هم دنیای اطراف خود را کشف می کنند و هم خود را ، آشکارا به اندام تناسلی خود دست می زنند. پسرهایی که از شورت لاستیکی رها شده اند ، از اینکه آلت تناسلی آنها دیگر دربند کهنه نیست و بیشتر از گذشته می توانند آن را بمالند، لذت افزون تری می برند. جای تعجب ندارد که بسیاری از پسرهای سه ساله که این عضو اعجاب انگیز بدن خود را کشف کرده اند همیشه دست خود را داخل شورت شان می برند. بچه ها در این سن و سال ممکن است روزی چند بار آشکارا به اندام تناسلی خود دست بزنند و ممکن است هرگز این کار را انجام ندهند.

اندام تناسلی دختر به اندازه ی پسر بچه برجسته نیست  بلکه پنهان است، اما دخترهای کوچولو نیز اندام تناسلی خود و لذت حاصل از مالیدن آن را کشف می کنند . بعضی از دخترها نیز برای آرام کردن خود هنگام خواب ، پستان های خود را نوازش می کنند. بیشتر اوقات بچه ها هنگام حمام کردن با بازیگوشی به اندام تناسلی خود دست می زنند یا وقتی خسته شده اند یا احساس بی حوصلگی می کنند ، وقتی مشغول کتاب خواندن هستند یا در طول مسیرهای طولانی ماشین سواری ، با آن ور می روند. اگر فرزند خود را در حال دست زدن به اندام تناسلی خود دیدید، حالتی که در آن لحظه هز خود نشان می دهید می تواند تصویر بلند مدت اورا از بدن خود تعیین می کند.

نقش والدین ، راهنمایی است نه سرزنش، لذا باید به بچه های کوچک خود توضیح بدهیم که درست نیست در حضور دیگران ، به اندام تناسلی خود دست بزنند و در عین حال نیز این پیام را باید به آنها منتقل کنیم که بدن آنها خوب، لذت بخش و خصوصی است . ما والدین باید از قبل خود را آماده کنیم تا وقتی ضرورت حاصل شد، بدانیم درباره ی خودارضایی چه چیزهایی می خواهیم به آنها بگوییم.

نوجوانان و جوانان در بزرگسالی جنبه های دیگر لذت جنسی مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و لمس کردن یکدیگر را نیز آزمایش می کنند. انسان با این کارها که بخشی تفکیک ناپذیر از سلامت جنسی او را تشکیل می دهد، در لذت جنسی با دیگری شریک می شود.

نکات کلیدی که والدین باید درباره ی خودارضایی در نظر بگیرند:

1-      خودارضایی یکی از روش های ابراز جنسیت فرد است.

2-      نظریه ای وجود دارد که خودارضایی هیچ گونه آسیب جنسی و روحی بر فرد وارد نمی کند.

3-      اگر دیدید که فرزندتان خودارضایی می کند ، هول نشوید.بچه ها با این روش طبیعی بدن خود را کشف می کنند.

4-      اگر هنگامی که فرزندتان استراحت می کند وارد اتاق او شدید و دیدید که مشغول خودارضایی است،از آنجا خارج شویدو صحبت با او را به زمان دیگری واگذار کنید.

5-      اگر فرزندتان از نظر اجتماعی در جای نامناسبی خود ارضایی کرد ، جلوی او را بگیرید و برای مثال به او بگویید:« می دانم که دست زدن به بدنت برای تو خوشایند است اما درست نیست که این کار را انجام بدهی.»

6-      اگر احساس می کنید که فرزندتان بخشی از وقت خود را صرف خودارضایی می کند ، و درنتیجه از لذت فعالیتهای دیگر محروم شده است ، وقت آن است که از کمک متخصصان استفاده کنید یا با پزشک فرزندتان مشورت کنید.

7-      عقایدتان را درباره یخودارضایی برای او روشن کنید.

8-      فرزندتان را تشویق کنید که درباره جنسیت با شما صحبت کند. اگر این کار برای شما راحت نیست یک فرد بزرگسال دیگر را پیدا کنید که مناسب و قابل اعتماد باشد و بتواند به شما کمک کند.
 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات