top
حجب و حیا در خانه در رابطه با کودک چگونه باشد؟

حجب و حیا در خانه در رابطه با کودک چگونه باشد؟

کاگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک و خانواده : بیشتر والدین وقتی واقعا قبول می کنند که فرزندانشان موجودات جنسی مستقلی هستند، برای برهنه شدن و حمام کردن با بچه ها قاعده وحدومرز قایل می شوند. مادرهایی که کارهای زیادی دارند و می خواهند هم خود و هم خانواده را آماده کنند .

حجب و حیا در خانه در رابطه با کودک چگونه باشد؟

حجب و حیا در خانه

بیشتر والدین وقتی واقعا قبول می کنند که فرزندانشان موجودات جنسی مستقلی هستند، برای برهنه شدن و حمام کردن با بچه ها قاعده وحدومرز قایل می شوند. مادرهایی که کارهای زیادی دارند و می خواهند هم خود و هم خانواده را آماده کنند ، خیلی  از اوقات بچه های نوپای خویش رابا خود به حمام می برند و بدین ترتیب در زمان ، صرفه جویی می کنند و کار خود را جلو می اندازند . پس والدین از چه موقه باید به تنهایی حمام کننو مهمتر از آن بچه ها از چه زمانی باید به حمام یا توالت بروند؟برای این سوال نیز مانند بسیاری از پرسش های مربوط به تربیت کودک یک پاسخ مشخص وجود ندارد و نمی توان به صورت مطلق پفت که والدین از فلان سن هرگز نباید با فرزندان خود به حمام بروند اما قاعده های روشنی وجود دارد که می تواند بهخانواده در خصوص اتخاذ این تصمیم کمک کند.

بچه ها همچون بزرگسالان ، موجودات جنسی اند اما هنوز مانند آنها ظرفیت درک پیچیدگی مسایل جنسی و بیان احساسات شدید جنسی را ندارند.

 به هر حال بچه ها ممکن است از دیدن بدن برهنه ی جنس مخالف یا هم جنس خود به هیجان بیایند و یا سردرگم بشوند.

اگر با کودک جنس مخالف خودتان حمام می کنید و او آنقدر به بدن برهنه ی شما خیره می شود که احساس ناراحتی می کنید، وقت آن رسیده است که هردو حدود خود را حفظکنید و خوب است که بدن خود را بپوشانید. ما با پوشاندن بدن خود در حضور فرزندانمان به آنها می آموزیم که چگونه رفتار کنند و حدومرز خود را نیز به آنها نشان می دهیم. پوشاندن بدن ، نشانه ی احترامی است که برای بدن خود قایلیم.

معمولا بچه های هفت - هشت ساله دیگر تمایل ندارند با پدر یا مادر خود به حمام بروند و دوست ندارند کسی بدن برهنه ی آنها را ببیند اگر یکی ازوالدین بی خبر وارد حمام شود ، بچه ی نه - ده ساله از خجالت آب می شوند. به بچه ها در این سن احترام بگذارید و حدومرز آنها را در حمام رعایت کنید همانطور که بچه از والدین خود می آموزد والدین نیز باید به نشانه های فرزندان خد توجه کنند و در مقابل نیاز آنها برای داشتن فضای خصوصی ، پاسخ مناسب از خود نشان بدهند.

سناریوی اول

پسر پنج ساله ی شما با همبازی خود در خانه مشغول بازی است و شما متوجه می شوید که بیش از حد ساکت هستند. شما داخل اتاق آنها می شوید تا ببینید چه می کنند که از کمر به پایین برهنه شده اند. برخورد شما چیست؟

بیشتر والدین در چنین موقعیت هایی احساس تنش می کنند اما اگر از قبل خودتان را آماده کرده باشید ، حداقل می توانید آرامش ظاهری خود را حفظ کنید. هرگز سر بچه ها داد نکشید و آنها را سرزنش نکنید ، بلکه برای بچه ها در خانه حدومرز تعیین کنید ، مثلا بگویید:« هردوی شما لباس هایتان را بپوشید. بدن شما خصوصی است و نباید در خانه ی کس دیگری لباست را دربیاوری. بیایید برای شما یک سرگرمی دیگر پیدا کنم.»

این که در این باره به مادر همبازی پسرتان چیزی بگویید یا نه به تصمیم شخصی شما بستگی دارد. البته معمولا توصیه می شود گزارش آن چه را که در خانه ی شما اتفاق افتاده است ، به مادر بچه های دیگر نیز بدهید. هرکدام از خانواده ها می توانند از این موقعیت مناسب برای آموزش فرزند خود استفاده کنند. حدومرز مورد قبول جنسی فرزندتان را برایش توضیح دهید اما اورا با توضیحات اضافه گیج و متحیر نکنید تا دچار احساس گناه نشود و اعتماد خود را نسبت به شما از دست ندهد.اگر دیدید که بچه ها باز هم به دکتربازی خود ادامه می دهند شاید نشانه ی این باشد که کنجکاوی شان هنوز ارضا نشده است. بنشینند و اطلاعات اساسی را با فرزند خود مرور کنید. با او درباره ی شکل بدن صحبت کنید و یکی یکی اعضای مختلف بدن را نام ببرید. اغلب بچه های این گروه سنی با این توضیحات راضی می شوند اما اگر فرزندتان سوالی داشت به او بی درنگ پاسخ بدهید. هرگز پاسخ کودکان را به تاخیر نیاندازید. امید است که پدر و مادر آن کودک دیگر نیز همین کاررا انجام دهد.

سناریوی دوم

بچه ی نوپایتان هنگام حمام کردن به آلت تناسلی خود دست می زند. این سناریو بسیار رایج است و در بیستر خانه ها به طور مکرر اتفاق می افتد. اگر فرزندتان این کار را کرد از فرصت استفاده کنید و نام اندامهای مختلف بدن را با او مرور کنید و با موضوع خیلی جدی روبرو بشوید. از اندامهای غیرجنسی شروع کنید و اندامهاس جنسی را به طور پراکنده لابلای آنها نام ببرید از همان ابتدا از نامهای صحیح استفاده کنید. به فرزندتان بگویید که بدن هرکسی خصوصی است و معنی واژه خصوصی را به صورت روشن برای او بیان کنید. قسمت های خصوصی بدن، همان قسمت هایی است که با مایو پوشانده می شود. به بچه ها بفهمانید که کسی اجازه ندارد به قسمتهای خصوصی بدن آنها دست بزند و خودشان نیز نباید آنها را به کسی نشان بدهند. البته استثنا وجود دارد مثلا وقتی پدر یا مادر بچه را حمام می کند و یا پزشک اورا معاینه می کند یا به علت بیماری یا جراحت تحت درمان قرار می دهد.

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات