top
تربیت جنسی چیست؟

تربیت جنسی چیست؟

کارگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده : تربیت جنسى ، از آغاز کودکى شروع مى شود و تا سن جوانى و میان سالى ، ادامه پیدا مى کند.

تربیت جنسی چیست؟

تعریف تربیت جنسی

تعریف هاى فراوانى براى تربیت جنسى ، مطرح شده است از جمله: «فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسى ، به گونه اى که ضمن استفاده لازم از این غریزه، از انحرافات و لغزش هاى جنسى نیز پیشگیرى شود» . و یا طبق تعریف دیگرى، «مقصود از تربیت جنسى ، این است که کودک را به گونه اى بپرورانیم که هنگامى که به سن بلوغ رسید، حلال و حرام را در مسائل جنسى تشخیص دهد و به وظایف زناشویى و همسرى آگاه باشد و از لا ابالیگرى بپرهیزد و راه و رسم عفّت اسلامى، خلق و خوى او باشد و در وادى شهوت ، سرگردان نشود » .  بنا بر این ، تربیت جنسى ، از آغاز کودکى شروع مى شود و تا سن جوانى و میان سالى ، ادامه پیدا مى کند.»

 تعریف هاى پیش گفته ، از ابهام برخوردارند . به نظر مى رسد که تربیت جنسى ، عبارت است از این که «فرد در دوره هاى رشد کودکى، نوجوانى و جوانى ، به گونه اى پرورده شود و آموزش ببیند که با جنسیت خود آشنا گردد و آن را بپذیرد ؛ قدردان وجود خویش باشد و به آن افتخار کند ؛ نقش مذکّر یا مؤنّث بودن از لحاظ اجتماعى را یاد بگیرد ؛ و احکام و آداب دینى در ارتباط با مسائل جنسىِ مربوط به خود و روابط با همجنس و جنس مخالف را فرا گیرد ؛ آمادگى روانى براى ازدواج و تشکیل خانواده را پیدا کند ؛ با مسائل مربوط به زندگى خانوادگى و روابط با همسر آشنا گردد و در سایه آن ، به آرامش برسد ؛ به گونه اى توانمند شود که عواطف و فعّالیت هاى جنسى خویش را در جهت قرب الى اللّه و جلب خُشنودى خداوند ، به کار گیرد» . 
با توجّه به این تعریف، تربیت جنسى ، حوزه وسیعى را در بر مى گیرد و شامل فعّالیت هاى تربیتى اى است که از آغاز زندگى ، مرحله به مرحله در جهت رشد متعادل و متناسب غریزه جنسى صورت مى گیرد تا فرد ، با وظایف و رفتارهاى جنسى آشنا شود و به اهداف تربیتى جنسى (از قبیل : مودّت و رحمت و آرامش در زندگى و سلامت روان) برسد و نسل هم تداوم پیدا کند.

به این ترتیب، گستره موضوع تربیت جنسى ، در برگیرنده مسائل ریز و درشتى است که به بعضى از آنها اشاره مى شود


۱ . نگرش والدین ، نسبت به جنسیت خود و فرزندانشان

۲ . شیوه برخورد متناسب والدین ، با جنسیت فرزندانشان (طرز لباس پوشاندن به آنها و مسئولیت هایى که به آنها واگذار مى شود و...

۳ . پاسخ دادن به سؤالات جنسى کودکان ، در مورد تولید مثل، تفاوت هاى جنسى دختر و پسر و ... . 

۴ . رفتار والدین با یکدیگر.

۵ . نگرش والدین ، نسبت به ازدواج و جنس مخالف

۶ . آموزش حیا و فضایل اخلاقى

۷ . به هنجارها و نابه هنجارى هاى جنسى

۸ . اهمّیت تقوا و پرهیز از بى بند و بارى جنسى

۹ . آگاه کردن فرزندان ، نسبت به بیمارى هاى مقاربتى (مانند ایدز و...(

۱۰ . آموزش احکام شرعى ، در مورد مسائل جنسى دوران بلوغ و ازدواج

۱۱ . آگاه کردن فرزندان از تغییرات هنگام بلوغ

۱۲ . آماده کردن نوجوانان و جوانان براى ازدواج و آشنا کردن آنها به وظایف همسردارى و فرزندپرورى

۱۳ . آگاه کردن فرزندان ، به طبیعى بودن نیاز جنسى و تمایل جنسى به جنس مخالف

و موارد بسیار دیگرى که در این بستر قرار مى گیرند.

 

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات