top
به‌خاطر آوردن آگهى‌ها توسط کودکان

به‌خاطر آوردن آگهى‌ها توسط کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک:از دید یک تبلیغاتچی، یک نبرد موفق تبلیغات، نوع به‌یاد ماندنى آن است، چرا که خریدار یک کالا، درست پس از تبلیغ آن صورت مى‌گیرد.

به‌خاطر آوردن آگهى‌ها توسط کودکان

بنابراین، این اطلاعات است که فرد ذخیره مى‌کند و متعاقباً مى‌تواند از حافظهٔ خود دربارهٔ مارک تبلیغ شده، چیزهایى به‌خاطر آورد، که این خود به‌تصمیم‌گیرى دربارهٔ اینکه آیا آن مارک جنس یا جنس مشابه دیگر را انتخاب کند، تأثیر مى‌گذارد. اگرچه، سنجش حافظهٔ کودکان چگونه ماهیت و مقاصد آگهى‌ها را متمایز از برنامه‌هاى دیگر درک مى‌کنند.

اگرچه، به‌طور کلى این درخواست درمیان بینندگان جوان وجود ندارد که در آگهى‌هاى تجارى تلویزیون دنبال اطلاعات بگردند تا هنگام تصمیم‌گیرى براى خرید، از آن استفاده کنند (به‌جر در ایام کریسمس که دنبال ایده‌هایى براى خرید هدیه هستند)، با این وجود، به‌نظر مى‌رسد که کودکان زمانى که از والدین خود تقاضاى خرد محصول خاصى را مى‌کنند، ممکن است از اطلاعاتى که پیش از آن، از طریق آگهى‌ها به‌دست آورده‌اند، استفاده کنند. همچنین ممکن است از اطلاعاتى که پیش از آن، از طریق آگهى‌ها به‌دست آورده‌اند، استفاده کنند. همچنین ممکن است آگهى تبلیغاتى بر روى کودگ تأثیر بگذارد و جنس جالب توجه به‌خصوصى یا داراى مارگ بسیار ارزشمند را به‌جاى دیگر مارک‌هاى همان نوع جنس بخرد. امکان دارد کودکان جنبه‌هاى به‌خصوصى از آگهى‌ها را بهتر از دیگر جنبه‌ها به‌خاطر بسپارند. به‌علاوه، این‌طور به‌نظر مى‌رسد که کودکان هرچه بیشتر بتوانند تقاضاى عاطفى و واقعى را آگهى‌ها دربارهٔ محصولات ایجاد مى‌کنند، حفظ و درک کنند، بهتر بین آگهى‌ها و برنامه‌هاى پیرامونى تفاوت قایل مى‌شوند.

گاه پژوهشگران مى‌توانند درک کودکان از تلویزیون را، کمتر از میزان واقعى برآورد کنند، این حالت به‌ویژه زمانى رخ مى‌دهد که از روش‌هاى غیرحساس براى کشف نکات ظریف تماشا در کودکان استفاده مى‌کنند. یکى از چیزهایى که این مسئله را به‌تصویر مى‌کشد، روشى است که کودکان را مى‌آزمایند تا ببینند که چه چیز آگهى را به خاطر مى‌آورند. ممکن است سنجش‌هاى به‌خاطرآوری، همیشه توانایى حافظهٔ (و گاه درگ) کودکان را نسبت به آگهى‌هاى تجارى تلویزیون به‌درستى نشان ندهد. زمانى که از کودکان کم سن و سال تقاضا مى‌شود که آزادانه به‌خاطر آورند، ممکن است همیشه درک نکنند که چه چیزى از آنها درخواست شده است و به‌طور اجتناب‌ناپذیرى مهارت لازم را براى بیان تفکرات خود، به‌همان وضوحى که کودکان بزرگ‌تر بیان مى‌کنند، ندارند. در عوض ، امتیازدهى براساس شناخت، مى‌تواند روشى حساس‌تر براى سنجش حافظه، به‌خصوص در بین کودکان کم سن وسال باشد.

خوشبختانه مطالعه‌اى بااستفاده از نحوهٔ یادآورى کودکان، نشان داد که کودکان ۸ ساله خیلى بهتر از کودکان سه تا چهار سال مى‌توانستند خواست آگهى‌ها را در همهٔ جوانب به‌خاطر آورند. اما زمانى که از سنجه‌هاى شناخت استفاده شد، این تفاوت به‌میزان بسیار کاهش یافت به‌طورى‌که درصد به‌یاد آورى عناصر محصولات تجارى در بینندگان جوان متعاقباً افزایش یافت. در مطالعه‌اى دیگر، عکس‌هایى از شخصیت‌هاى کارتونى دراختیار کودکان ۴ تا ۱۰ سال گذاشته شد. این عکس‌ها یا از میان برنامه‌هاى معمولى انتخاب یا از لابه‌لاى آگهى‌هاى بازرگانى مربوط به صنایع غذایى برگزیده شده بود. از کودکان خواستند که شخصیت‌ها را شناسایى کنند. براساس امتیازدهى بر مبناى شناخت، معلوم شد که حتى کودکانى به کم‌سن وسالى ۴ سال مى‌توانستند بین شخصیت‌هاى کارتونى که در آگهى‌ها یا دیگر برنامه‌ها ظاهر شده بودد، تمایز ایجاد کنند، همچنین مى‌توانستند آن دسته از شخصیت‌هایى را که به محصولات تجارى مربوط مى‌شدند، به‌محصولات مورد نظرشان مرتبط سازند.

یادآورى آگهى‌هى تجاری، مى‌تواند عامل مهمى هنگام خرید باشد. پژوهشگران اظهار کرده‌اند زمانى که لازم است کودکان از میان گسترهٔ محصولات بسیار مشابه، مارک‌هاى به‌خصوصى را انتخاب کنند، یکى از عواملى که مى‌تواند بر انتخاب آنها تأثیر بگذارد، برجسته‌ترین آگهى است که براى محصولات مارک موجود از حافظه فرد فراخوانده مى‌شود و نه جدیدترین آگهى که از تلویزیون دیده یا شنیده شده است. با این حال، حافظهٔ کودکان نسبت به آگهى‌هاى تجارى مسئله‌اى بسیار پیچیده دیده یا شنیده است. با این حال، حافظهٔ کودکان نسبت به آگهى‌هاى تجارى مسئله‌اى بسیار پیچیده است. مارک‌هاى و برچسب‌ها تنها به شکل جداگانه‌ دز اذهان کودکان وجود ندارد؛ آنها در گروهى از محصولات که داراى ویژگى مشابه هستند، جمع شده‌اند. در نتیجه، آگهى براى یک برچسب مى‌تواند موجب افزایش برجستگى برچسب‌هاى مرتبط در دستهٔ محصولات مشابه شود.



مرتبه
مرتبه
ساجده امیری
1393/12/24 - 10:59
من یادمه توی مدرسه شعرهای پیام بازرگانی رو با دوستانم دسته جمعی میخوندیم
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات