top
نظارت بر معاشرت فرزند با دیگر افراد

نظارت بر معاشرت فرزند با دیگر افراد

کاگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده : دوستی و ارتباط با دیگران لازمه حیات اجتماعی انسان است. در ارتباطات اجتماعی،افکار،اخلاق،استعدادها و رفتار انسان ها تغییر و تحول می یابد. گاهی فرزند ما در مدرسه، هم بازی و هم کلاسی دارد.

نظارت بر معاشرت فرزند با دیگر افراد

نظارت برمعاشرت فرزند با دیگر افراد

دوستی و ارتباط با دیگران لازمه حیات اجتماعی انسان است. در ارتباطات اجتماعی،افکار،اخلاق،استعدادها و رفتار انسان ها تغییر و تحول می یابد. گاهی فرزند ما در مدرسه، هم بازی و هم کلاسی دارد؛ ولی با آنها رفاقت و صمیمیت ندارد ، چون در رابطه ی دوستانه ، مشارکت و اثرپذیری رفتاری دیده می شود؛  ما نیز ممکن است با بسیاری از افراد که در اطرافمان هستند، مانند رئیس اداره،کارمندان،مغازه دار محل و ... برخورد داشته باشیم ، ولی الزاما با آنها دوست نباشیم؛ یعنی در حقیقت ما با آنها آشنایی داریم، نه رفاقت.

بنابراین به عنوان یک اصل کلی می توان گفت که یکی از مهمترین و حیاتی ترین نیازهای جوانان ، دوست یابی و انتخاب دوست خوب و مناسب است ، به طوری که اگر در این زمینه دقت و احتیاط لازم به عمل نیاید،بقیه ی تلاش های تربیتی نیز مثمر ثمر نخواهد بود. در روایات ما بسیار براهمیت دوست وانتخاب درست آن تاکید شده است. پیامبراکرم (ص) می فرماید:انسان بر دین دوست خوداست.امیرالمومنین می فرماید: کسی که دوست نداشته باشد ، سرمایه ای ندارد.

معیار های دوستی در وایات بیان گردیده است که از جمله ی آن می توان به این کلام امام صادق علیه السلام اشاره کرد که فرمود:«صداقت و دوستی دارای حدود است ، هرکس همه یا بعضی از آنها را دارا بود، او را دوست بدان و اگر کسی هیچ یک از شرایط دوستی را نداشت ، او را دوست ندان و حدود رفاقت و دوستی 5 چیز است: 1-ظاهر و باطنش یکی باشد.(یعنی یک دل و یک زبان باشد.) 2-زینت تو را زینت خود و خفت تو را خفت و خواری خود ببیند.3-حکومت و مال نظر او را درباره ی تو برنگرداند. 4-آنچه را می تواند به تو بدهد،از تو دریغ نکند.5-بهتر از همه ی این خصلت ها این که تو را در تنگ دستی و مصیبت ترک نکند.» همچنین برای برادری و دوستی مومنان حقوقی ذکر شده است که باید درمورد یکدیگر رعایت کنند.اگر کودک ما از دوست خود تاثیر وحرف شنوب بیشتری دارد ، بدان سبب است که احساس می کند در برخی از مسائل با هم شباهت دارند .البته این دیدگاه به معنای مخالفت با والدین نیست.بنابراین نمی توان به طور مطلق حکم کرد که این رفت و آمدها، منفی و مخرب می باشد، بلکه یه دوست خوب در برخی مواقع باعث نجات فرد از موقعیت های خطرناک می گردد.والدین می توانند برای نشاندادن تاثیر دوست ناباب در فرزندان ، از اینگونه تمثیلها بهره ببرند؛ به عنوان نمونه: مادری برای نشان دادن تاثیر دوست بد ، سیب خرابی را در میان سیبهای سالم قراردادو بعد از چندروز از فرزند خود خواست تا مقداری سیب بیاورد. فرزند رفت و دست خالی برگشت و گفت: چرا همه ی سیبها خراب شده است؟ مادر گفت: اگر سیب ها خراب شده اند، حتما به علت وجود آن سیب خراب بوده است. پسرم ؛ همان طور که یک سیب خراب ، سیب های دیگررا فاسد می کند ، دوست و همنشین بد نیز انسان را گمراه می نماید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات