top
تاثیر تولیدات ماهواره بر فرهنگ جامعه کودکان

تاثیر تولیدات ماهواره بر فرهنگ جامعه کودکان

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:رکن اصلی جامعه­‌پذیری، یادگیری و درونی کردن فرهنگ، ارزش و الگوهای روندی پذیرفته شده در هر جامعه است، تولیدات رسانه­‌های ماهواره­‌ای بدون توجه فرهنگ، ارزش­‌ها و آداب و رسوم خاص هر جامعه، کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

تاثیر تولیدات ماهواره بر فرهنگ جامعه کودکان

هدف اصلی رسانه‌­ها حاکم کردن فرهنگ خود بر مخاطبان است

حجت الاسلام «محمدباقر باقری» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: با توجه به نقشی که رسانه­‌های جمعی در جهان ایفا می­‌کنند که هدفشان اثرگذاری به منظور ترویج فرهنگ خود و حاکم کردن فرهنگشان بر مخاطبان است، به طور مستقیم نمی­‌توانند بگویند قصد حاکم کردن فرهنگ خود را داریم و به طور غیرمستقیم اثر می­‌گذارند.

وی، افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آثار سوء، افزایش یادگیری مهارت‌­های فرزندپروری والدین، افزایش آرمان‌گرایی، اصلاح خلق و رفتار و مثبت‌اندیشی کودکان و نوجوانان، توجه دادن به حمایت مسئولان از کودکان و نوجوانان از آثار مثبت رسانه­‌های عمومی برشمرد.

باقری با اشاره به اینکه قابلیت‌­ها و نفوذ گسترده‌ی رسانه­­‌ها موجب می­‌شود این ابزار بتواند هم‌چون آئینه، نقش هریک از عوامل جامعه­‌پذیری کودکان و نوجوانان را به خود بگیرد و کارکردهای مثبت یا منفی خانواده، مدرسه و همسالان را در زندگی کودکان و نوجوانان تقویت یا تضعیف کند، افزود: قابلیت تکرار الگوهای رفتار و ارزش­‌های ارائه شده در این رسانه­‌ها، امکان یادگیری و نفوذ آن­ها را در کودکان و نوجوانان افزایش می­‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در خصوص آثار منفی رسانه­‌های عمومی نیز گفت: ماهواره با استفاده از روش­‌های هیجانی، دراماتیک و اقرارآمیز ناسالم در جذابیت برنامه­‌هایش کودکان و نوجوانان را مجذوب خود می­‌کند.

تولیدات ماهواره‌­ای بدون توجه فرهنگ هر جامعه، کودکان را تحت تأثیر قرار می­‌دهد

باقری با بیان اینکه بین‌المللی شدن نفوذ این رسانه­‌ها، فرآیند جامعه­‌پذیری مثبت کودکان و نوجوانان را به مخاطره می­‌اندازد، گفت: در حالی که رکن اصلی جامعه­‌پذیری، یادگیری و درونی کردن فرهنگ، ارزش و الگوهای روندی پذیرفته شده در هر جامعه است، تولیدات رسانه­‌های ماهواره­‌ای بدون توجه فرهنگ، ارزش­‌ها و آداب و رسوم خاص هر جامعه، کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می­‌دهد.

وی ادامه داد: در حالی که جامعه‌­پذیری، فرآیندی تدریجی و به موازات افزایش سن است و کودک در درون خانواده بتدریج، ارزش­‌ها و الگوهای رفتار والدین را متناسب با وضعیت خانواده خود می­‌آموزد و والدین بتدریج فرزندان خود را مربوط به سنین مختلف مانند روابط اجتماعی و جنسیت، رعایت قوانین و نهادهای اجتماعی آشنا می­‌کنند، اما این رسانه­‌ها همه‌ی گروه­‌های سنی و جنسی را بدون توجه به فاصله­‌های سنی و طبقات مخاطب یک پیام و برنامه قرار می­‌دهند که این امر، روند رشد تدریجی کودکان را دچار آشفتگی و جامعه‌پذیری آنان را دچار اختلال می­‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی افزود: با توجه به اینکه این رسانه­‌ها قدرت­مندترین ابزار تأثیرگذاری در سطح بین‌المللی را به کار می­‌گیرند و در راستای اهداف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی از این ابزار سود می­‌جویند و این امر موجب می­‌شود که برای تأمین منافع خود، به تبلیغ وسیع دخانیات، خشونت، بی­‌بند وباری جنسی و جنایات، بعنوان مهم‌ترین جاذبه­‌های رسانه­‌ای به کار گرفته که این اقدام آثار مخربی بر روح و روان کودکان، نوجوانان و جامعه می‌گذارد.

باقری در خصوص مرزهای ارزشی میان والدین و فرزندان نیز یادآور شد: هرچند جوانان و نوجوانان تحت‌تأثیر فرهنگ وارداتی رسانه­‌های بیگانه قرار گیرند، فاصله‌ی آن­ها با والدین بیشتر می‌شود که خود همین ایجاد فاصله مضر است.



مرتبه
مرتبه
مامان عسل
1394/01/23 - 09:38
به نظر من تاثیر که داره. ولی نه که هرکی بچه داره نباید داشته باشه. بلکه باید مراقب بود که بچه برنامه هایی که مطابق با اصول و شرع ما نیستن را نبینه. تمام شبکه های ماهواره که بد نیستن. بعضی از شبکه ها مفید هم هستن. اما این فیلم ها و سریالهایی که امروزه توی جامعه بحثشون هست همه و همه روی بزرگترها هم تاثیر منفی داره بماند بچه ای که شخصیتش در حال شکل گیریه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات