top
لزوم از بین رفتن اضطراب و پیشگیری از آن

لزوم از بین رفتن اضطراب و پیشگیری از آن

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: چه لزومی دارد اضطراب شدید کودکان از بین برود ؟

لزوم از بین رفتن اضطراب و پیشگیری از آن

چه لزومی دارد اضطراب شدید کودکان از بین برود ؟

ج : اگر اضطراب شدید کودکان از بین برود و به حد مطلوب برسد، میزان خود باوری آنان بیشتر خواهد شد و کودکانی که خود باوری و اعتماد به نفس افزونتری دارند، استعدادهایشان شکوفا خواهد شدو اگر استعدادها شکوفا شود، به طور قطع بیشتر رشد می کنند و برای جامعه مفیدتر خواهند بود.

پیشگیری از اضطراب شدید

برای پیشگیری از اضطراب شدید و نامطلوب کودکان چه کنیم ؟

ج : 1- آگاهی دادن : یکی از علل مهم اضطراب شدید کودکان، عدم آگاهی از ماهیت اضطراب است. اگر در سنی قرار داد که می تواند «سیستم عصبی سمپاتیک»را درک کند، او را از آن آگاه کنید.

2- تقویت روحیة دینی : به طور معمول، کودکانی که دارای اعتقادات دینی و مذهبی قوی تری هستندف اضطراب کمتری دارند. استرس ها و فشارهای روحی در جوامع دینی، بسیار کمتر از جوامع غیر دینی است. این نتیجه ای است که امیل دورکیم (Emil

Durkheim) در کتاب خودکشی بدان دست یافته است.

باید به کودک، یاد خدا را بیاموزیم (الا بذکر الله تطمئن القلوب) و برای او تبیین کنیم که یاد خدا، دل را آرام می کند. یونگ (Unge)، روان شناس شهیر غربی معتقد است که اعتقاد به مذهب، جلو نگرانی ها را می گیرد. دلهره، زهر، و پادزهر آن، اعتماد و اعتقاد به خدا است.

3- ارتباط گستردة فامیلی : ارتباط گستردة فامیلی، سبب ایجاد امنیت روحی – روانی می‌شود؛ زیرا کودک احساس می کند در تنگناهای زندگی، نزدیکانش به او کمک خواهند کرد و پشتیبان او خواهند بود. به طور معمول کسانی که با نزدیکان خود ارتباط بیشتری دارند، شاداب ترند. تنهایی و غربت، نشاط انسان را از بین می برد؛ پس بی علت نیست که امامان معصوم (ع) به مسأله «صلة رحم» توجه بسیاری داشته اند.

یکی از مهم ترین عوامل کمرنگ شدن روابط خویشاوندی، تشریفات و تکلف هایی است که گریبان مردم را گرفته که با کاستن از آن ها می توان روابط را بیشتر کرد. ارتباط خویشاوندی لازم نیست دراز مدت باشد؛ بلکه نفس ارتباط، گرچه کوتاه مدت، مهم است.

در روایات آمده است :

صلو ارحامکم ولو بالتسلیم.

با نزدیکان خود ارتباط برقرار کنید؛ اگر چه با سلام باشد.

نکتة مهم در ایجاد ارتباط با نزدیکان، بد آموزی هایی است که پدید می آید؛ پس توصیه می‌کنم با نزدیکانی ارتباط داشته باشید که در دیانت آنان و سلامت روحی و معنوی فرزندانشان تردیدی ندارید.

4- تقویت جسم : به طور معمول، کودکانی که بدنی قوی و سالم دارند، در برابر عوامل اضطراب مقاوم ترند. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات