top
نقش افزون تر مادر در تربیت

نقش افزون تر مادر در تربیت

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: نقش کدام یک از پدر یا مادر در تربیت فرزند، بیشتر است ؟

نقش افزون تر مادر در تربیت

نقش کدام یک از پدر یا مادر در تربیت فرزند، بیشتر است ؟

ج : به طور طبیعی، پسر از پدر، و دختر از مادر الگو می گیرد؛ اما به دو دلیل، نقش مادر بیشتر است : 1- رابطة عاطفی فرزند (چه دختر چه پسر) با مادر، از رابطه با پدر افزون تر است؛ 2- کودک (چه دختر و چه پسر) بیشترین زمان دوران کودکی را با مادر صرف می‌کند. براساس یک محاسبه، کودک از لحظة تولد تا پایان دوران کودکی (12 سالگی) 95 هزار ساعت زندگی می کند. از این 95 هزار ساعت، 5 هزار ساعت در مدرسه و 5 هزار ساعت دیگر در کوچه و محله (غیر خانه و مدرسه) است، و بقیه، یعنی 85 هزار ساعت دیگر را مستقیم یا غیر مستقیم در دامان مادر به سر می برد؛ بنابراین، نقش مادر، مهم تر است.

نگاهی به زندگی بزرگان دینی و حتی موحدان غیر مسلمان، این ادعا را ثابت می کند. بزرگانی چون شهید بهشتی، علامه طباطبایی، شیخ انصاری و ... مادرانی وارسته داشته اند که آنان را با قلبی پاک و با یاد خدا بزرگ کرده اند.

جنایتکاران تاریخ نیز به طور معمول، از دامان پاک مادری وارسته محروم بوده اند. روزی صدای مادر حجاج بن یوسف (جنایتکار تاریخ) از خانه اش شنیده می شد که با صدای بلند می گفت :

هل من سبیل الی خمر فاشربها                            ام من سبیل الی نصرین حجاج

آیا راهی به شراب هست تا آن را بنوشم و آیا راهی به خانة نصر بن حجاج هست تا ... (نصربن حجاج، جوانی بود که مادر حجاج بن یوسف، عاشق او شده بود). 

 برگرفته از سخنان استاد دهنوی



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات