top
سخت خوابیدن کودک

سخت خوابیدن کودک

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند 5 ساله ام شب ها به سختی می خوابد. علت آن چیست و چگونه می توان این مشکل را از بین برد ؟

سخت خوابیدن کودک

فرزند 5 ساله ام شب ها به سختی می خوابد. علت آن چیست و چگونه می توان این مشکل را از بین برد ؟

ج : یکی از علل اصلی نخوابیدن کودک در شب، زیاده روی در خواب روز است؛ پس برای خواب روز او برنامه ریزی کنید. علل دیگری چون ترس از تاریکی یا ترس از تنهایی نیز می‌تواند او را در خوابیدن به موقع دچار مشکل کند و به جهت ترس، می کوشد به بهانه های گوناگون، دیرتر به اتاق خود و بستر رود.

برای مواجهه با این مشکل، به مسائل ذیل توجه کنید :

1- زمان خوابشب را تعیین کنید؛ البته انعطاف پذیر باشید و در موارد استثنایی (بازگشت پدر از مسافرت یا محل کار، آمدن یکی از نزدیکان مورد علاقة کودک چون عمو، دایی و ...) اجازه دهید کمی بیشتر بیدار بماند.

2- ترتیب ب رنامه ای شبانگاهی (دادن خوراکی قبل از مسواک، مسواک، بوسیدن اعضای خانواده و گفتن شب به خیر به آنان، همراهی کودک به اتاق خواب،نوازش، گفتن قصه، خواندن ترانه، و بردن اسباب بازی مورد علاقه اش به بستر)، خواب را برای کودک راحت تر می کند.

از طولانی کردن و تکرار برنامة شبانگاهی بپرهیزید. شما می توانید در مدت حدود 15 دقیقه برنامه را اجرا کنید. برای پرهیز از طولانی شدن یا تکرار برنامه، ساعتی شما ته دار (جیرجیرکی) را برای 15 دقیقه کوک کنید و به فرزندتان بگویید که با بلند شدن صدای ساعت، برنامة شبانگاهی پایان می پذیرد.

هرگز از خواسته های کودک برای تکرار قصه یا ترانه و ... پیروی نکنید؛ زیرا ممکن است این سناریو تا ساعت ها ادامه یابد.

در صورت خروح از بستر و حضور در اتاق شما  کودک را به اتاقش برگردانید و با قاطعیت از او بخواهید که بخوابد. در صورت گریه، به گریه هایش توجه نکنید، مگر این که مطمئن شوید مشکلی دارد. در صورت استمرار گریة کودک تا 15 الی 20 دقیقه، به اتاق او بروید و دوباره با قاطعیت و لحنی محکم از او بخواهید که بخوابد و اتاقش را ترک کنید. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات