top
بیرون آمدن از بستر

بیرون آمدن از بستر

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: وقتی دختر 5 ساله ام را به اتاقش می برم و او را می خوابانم، به بهانه های گوناگون از بسترش بیرون می آید. با این مشکل چگونه باید برخورد کنم ؟

بیرون آمدن از بستر

وقتی دختر 5 ساله ام را به اتاقش می برم و او را می خوابانم، به بهانه های گوناگون از بسترش بیرون می آید. با این مشکل چگونه باید برخورد کنم ؟

ج : این رفتار او عللی دارد :

1- بی برنامگی در خواب : احتمالاً خواب روزانة او طولانی می شود و شب، خوابش نمی برد و به بهانه های گوناگون (آب خوردن، دستشویی، سوال از این که چه زمانی به خانة مادر بزرگ می روید، قطار چگونه روی ریل حرکت می کند، چند وقت دیگر به مدرسه می رود و ...) از بستر خود بیرون می آید؛ پس، خواب روزانه اش را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که نخوابیدن در روز (بعد از ظهر) هیچ گونه لطمه ای روحی و جسمی به او نمی زند .

2- نگرانی : ممکن است کودک شما از چیزی نگران باشد. آیا هنگام خواب او، شما و همسرتان با هم درگیری و بگو مگو دارید ؟ آیا در آن لحظه با خواهر یا برادر کوچکش بازی می کنید‌؟ آیا صدای تلویزیون در حالی که فیلمی جذاب را نشان می دهد، بلند است ؟ این گونه امور، آسودگی خاطر او را از بین می برد؛ در نتیجه، خوابش را دچار مشکل می کند؛ پس زمینه ها را از بین ببرید.

3- خلا عاطفی : اگر با فرزند خود به اندازة کافی بازی نکرده و او را در حد نیاز در آغوش نگرفته باشید، خوابش نمی برد.

4- ترس : هر گونه ترس (ترس از تاریکی، ترس از جدایی، ترس از بیدار نشدن به موقع و ...) باعث کی شود خوابش نبرد و با خروج پیاپی از بستر، مشکل ایجاد کند. وقتی کنار بستر او قرار دارید، او را ترغیب کنید تا از ترسش بگوید. گفت و گو با شما دربارة ترس هایش او را تخلیه می کند.

چند توصیه

أ. زمان خواب شب کودک را تعیین کنید؛ البته گاهی (بازگشت پدر از مسافرت، آمدن دایی به منزل و ...) انعطاف داشته باشید (ملاک، تاریک شدن هوا نباشد؛ زیرا با تغییر فصول، تغییر می کند).

ب. با همسر خود دربارة زمان خواب فرزندتان به توافق برسید. دوگانگی رأی شما او را در خوابیدن به موقع متزلزل می کند.

ج. زمان خواب او را 15 دقیقه قبل به او گوشزد کنید. کودکان برای انتقال از فعالیتی به فعالیت دیگر به مرحلة گذر نیاز دارند.

د. قبل از خواب کودک، برنامة شبانگاهی را اجرا کنید .

هـ . توجه داشته باشید که برخی کودکان، برای خوابیدن به زمان بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین، اجازه دهید در بسترش هم کمی بازی کند.

و. ماساژ پشت سر، به ویژه قسمت فرو رفتگی آن، او را آرام و خواب آلوده می کند.

ز. اگر به بیرون آمدن از بستر عادت کرده است، از ابزار تشویق استفاده کنید و به ازای 5 دقیقه ماندن در بستر به او جایزه بدهید و زمان آن را به تدریج بیشتر کنید.

ح. او را با کارت های خروج از بستر محدود کنید. به او 2 عدد کارت بدهید و بگویید هر گاه از بستر خود خارج شد، باید یکی از کارت ها را به شما بدهد و اگر از 2 بار بیشتر شد، شب بعد، کا رتی به او نخواهید داد.

ط. وقتی پس از اجرای برنامة شبانگاهی از اتاق خوابش خارج می شوید، برای اطمینان از خوابیدن او، به اتاقش بر نگردید. دیدن شما، او را به خروج از بستر وسوسه می کند. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات