top
سخت بیدار شدن از خواب

سخت بیدار شدن از خواب

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند 7 ساله ام صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود. علل آن چیست ؟

سخت بیدار شدن از خواب

فرزند 7 ساله ام صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود. علل آن چیست ؟

ج : یکی از مشکلات جدی کودکان، مشکلات صبحگاهی و به ویژه دیر بیدار شدن است که سبب ایجاد تنش و فشارهای روحی کودک و والدین می شود و بر کار و فعالیت آنان تأثیر منفی می گذارد. برای مواجهه با این مشکل باید علل آن را بیابید و آن ها را از بین ببرید :

1- کمبود خواب : برای خواب به موقع کودک برنامه ریزی کنید تا کمبود خواب نداشته باشد. برای تعیین میزان نیاز او به خواب، تا چند شب او را کمی زودتر بخوابانید تا زمانی که احسا کنید صبح ها به راحتی بر می خیزد.

برای خوابیدن به موقع کودک، از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

أ. برنامه ریزی درسی : برنامة درسی و انجام تکالیف مدرسه را با نظر خودش زمانی قرار دهید  که به اواخر شب کشیده نشود و خواب او را به تأخیر نیندازد.

ب. برنامة شبانگاهی : برنامة شبانگاهی جذاب  او را به خواب به موقع ترغیب می کند.

ج. خواب بموقع والدین : اگر اعضای خانواده همزمان بخوابند، کودکان راحت تر خواهند خوابید. طبیعی است که صدای تلویزیون، گفت و گو و خندة پدر و مادر، خواب را برای کودک سخت می کند. با توجه به این که میز ان خواب والدین، از کودکان کمتر است می‌توانند صبح ها زودتر برخیزند و به کارهایشان بپردازند.

2- رژیم غذایی : خوراکی های با طبع سرد، آب زیاد، شیرینی فراوان، شام سنگین و شام قبل از خواب، در سخت بیدار شدن کودک موثر است.

3- بی رغبتی به مدرسه : گاهی به جهت عدم علاقه به مدرسه، انگیزه ای برای بیدار شدن ندارد. با بررسی علل این بی رغبتی که ممکن است مربوط به معلم یا همسالان یا فضای مدرسه باشد، این مشکل را حل کنید.

4- علل پزشکی : گاهی به جهت بی حال و سستی بدن به سختی بیدار می شود که ممکن است منشأ پزشکی (کارکرد بد کبد، عفونت کلیه، سل، ورم کبد یا اختلالات هورمونی) داشته باشد که باید به متخصص مراجعه کرد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات