top
غرغر صبحگاهی

غرغر صبحگاهی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده: فرزند پیش دبستانی ام پس از بیدار شدن در صبح غر می زند و بهانه گیری می کند. علل آن چیست و چگونه می توان آن را از بین برد ؟

غرغر صبحگاهی

فرزند پیش دبستانی ام پس از بیدار شدن در صبح غر می زند و بهانه گیری می کند. علل آن چیست و چگونه می توان آن را از بین برد ؟

ج : نق  زدن و بهانه گیری صبحگاهی تا حدودی طبیعی است و در 2 سالگی و دوران بلوغ اوج می گیرد. غرغر صبحگاهی کودکان عللی چون کم خوابی، بیماری جسمی، فشار عصبی (به جهت اختلاف والدین، فرزند دوم، آزار خواهر و برادر و ...)‌، بیدار کردن او هنگام دیدن رویا، و بیدار کردن با اهرم فشار و گاهی جلب توجه است که باید از بین برود.

چند توصیه

 1- به بهانه گیری های او توجه چندانی نشان ندهید و از روش نادیده گرفتن سنجیده استفاده کنید (ر.ک : ص 84-86) تا اگر برای جلب توجه است، از بین برود.

2- از آزموزش کودک در صبحگاهان بپرهیزید؛ زیرا به هیچ وجه آمادگی پذیرش سخنان شما را ندارد. آموزش آرام بودن و زشتی بهانه گیری را به موقعیت های عاطفی (ر.ک : ج 1، ص 41) واگذارید و برای خردسالان از روش قصه گویی استفاده کنید.

3- برای توقف غر زدن فرزندتان می توانید از شوخی استفاده کنید؛ به گونه ای که در قالب شوخی های کودکانه، او را به خنده وا دارید؛ البته توجه داشته باشید که برخی کودکان با دیدن شوخی های والدین عصبانی می شوند و بهانه گیری هایشان اوج می گیرد.

4- او را در آغوش بگیرید و بچلانید و بگویید می خواهم بد اخلاقی را از تنت بیرون کنم.

5- به او 5 دقیقه فرصت دهید تا بهانه گیری کند و به او بگویید می تواند در این زمان نق بزند؛ ولی پس از آن، زمان بهانه گیری هایش تمام خواهد شد. همین زمان آزاد برای بهانه گیری، رفتار او را قطع می کند یا از آن می کاهد.

6- از 7 تصویر استفاده کنید که بر یک طرف ان ها، عکس کودکی خندان و شاداب، و در طرف دیگر آن ها عکس همان کودک با چهره ای عبوس و ناراحت وجود دارد و به فرزند خود بگویید در برابر هر روز بهانه گیری و نق زدن، یکی از 7 تصویر را به طرف چهرة عبوس بر می‌گردانید و اگر تا پایان هفته، تعداد چهره های خندان و شاداب بیشتر باشد، به او جایزه ای خواهید داد. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات