top
به به ببین چه بدن سالمی داری؟!!!

به به ببین چه بدن سالمی داری؟!!!

کاگروه تربیتی پرتال جامهع کودک و خانواده : والدین باید حتما درباره ی سوء استفاده جنسی و پیشگیری از آن با فرزندان خود صحبت کنند،حتی اگر این کار برای آنها راحت نباشد.

به به ببین چه بدن سالمی داری؟!!!

سوء استفاده جنسی و پیشگیری از آن

والدین باید حتما درباره ی سوء استفاده جنسی و پیشگیری از آن با فرزندان خود صحبت کنند،حتی اگر این کار برای آنها راحت نباشد. برای این کار باید بچه ها را ازامکان سوء استفاده جنسی آگاه ساخت و در عین حال از پدیدآمدن ترسها و نگرانی های بی مورد در آنها جلوگیری کرد . حفظ تعادل میان این دو یکی از سخت ترین و ظریف ترین کارهایی است که والدین برعهده دارند. بچه ها که برای جسم خود ارزش و احترام قائلند ، کمتر در خطر سوء استفاده قرار می گیرند.شما باید مفهوم را در فرزندان خود تقویت کنید که بدن آنها به خودشان تعلق داردو بچه ها با این کار برای جسم خود احترام قائل خواهند شد. والدین از سه-چهار سالگی مفهوم خصوصی بودن بدن را به بچه های خود منتقل می کنند و بچه ی پنج ساله ی دیگر باید حریم خصوصی خود را به خوبی درک کند.

هنگام گفتگو با فرزند خود درباره ی پیشگیری از سوء استفاده ی جنسی ، می توانید از جملات زیر استفاده کنید:

  • -          «به به ! ببین چقدر تمیز شدی. چه بدن سالمی داری؟»
  • -          - «حالا یادت باشه که بدن تو خصوصی است و کسی نباید از تو بخواهد که به قسمتهای خصوصی بدن تو نگاه کند یا به آنها دست بزند.»
  • -          «اگر ما ، مادر و پدرت به تو کمک کنیم که خودت را بشویی یا بخواهیم با دیدن بدنت از سلامت آن مطمئن بشویم، اشکالی ندارد.»
  • -          «قسمت های خصوصی بدن تو یعنی همان قسمت هایی که با مایو می پوشانی.»

برای اینکه بچه ها نسبت به جسم خود احساسی خوشایند داشته باشند، والدین نیز باید برای حدومرز آنها احترام قائل شوند. به عنوان مثال ، هرگز نباید به میل خودتان اصرار نکنید که فرزندتان به کسی محبت کند . نه به آنها دستور بدهید که خاله را ببوسند و نه هنگامی که آنها تمایلی ندارند، آنها را به زور در آغوش بکشید.

اگر در چنین مواقعی قدرت خود را بر بچه ها اعمال کنید، به آنها پیامی متناقض منتقل می کنید . از یک سو از آنها می خواهید که اجازه ندهند کسی به بدنشان دست بزند و از سوی دیگر آنها را مجبور می کنید که مطابق با خواست شما به دیگران محبت کنند.از این کار دست بردارید . بچه ها براساس کارهای دستی که آموخته اند ، خود نیز می آموزند که هنگام احساس محبت ، محبت خود را ابراز کنند یا محبت کسی را بپذیرند. 

البته گاهی پیش می آید که فرد بزرگسالی ، مانند پزشک ، باید به دلایل پزشکی به قسمت های خصوصی بدن بچه دست بزند یا نگاه کند. اگر پیش بینی می کنید که پزشک می خواهد اندام تناسلی فرزند شما را معاینه کند ، قبل از رفتن به مطب ، اورا با توضیح زیر آماده کنید.

«پسرم ، میدانی که کسی نباید با نگاه کردن یا دست زدن به قسمتهای خصوصی بدن تو ، تو را ناراحت کند، اما امروز موقعیت فرق می کند. دکتر/پرستار می خواهد اندام تناسلی (قسمتهای خصوصی بدن تو ) را ببیند تا از سلامت تو مطمئن شود(تا مطمئن شویم که همه چیز طبیعی است)من هم در اتاق پیش تو هستم.»

می توانید این جملات را تغییر بدهید و بخشهایی از آن را حذف یا اضافه کنید . این به قدرت درک و روحیه ی فرزند شما و به احساس راحتی خودتان بستگی دارد.

یک فرمول ساده برای پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودک وجود دارد. به فرزندان تان بگویید که اگر کسی با دست زدن به بدن آنها ، آنها را ناراحت می کند بگویند:  «نه» سپس، «بروند» ، یعنی از فرد سوء استفاده کننده دور شوند. درنهایت نیز «بگویند». فرزند خود را تشویق کنید که اگر در موقعیتی قرار گرفت که کسی از آنها سوء استفاده کرد یا می خواست بکند به پدر ومادر خود یا فرد بزرگسال معتمد دیگری بگوید.حتی بچه های کوچک هم میتوانند فرمول اساسی نه / برو / بگو را بفهمند.علاوه بر آن ، شما میتوانید با نقش بازی کردن ، بچه ها را برای مقابله یا سوء استفاده آمده کنید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات