top
بدن من وتو چه شکلیه؟!!!

بدن من وتو چه شکلیه؟!!!

کارگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده: وقتی بچه ها دنیای بیرون از خود را کشف می کنند ، نسبت به اعضای خصوصی بدن هم جنس خود و جنس مخالف نیز به طور طبیعی کنجکاو می شوند.شکل اعضای تناسلی پسرها برای دخترها جالب است و برعکس.

بدن من وتو چه شکلیه؟!!!

کنجکاوی جنسی

وقتی بچه ها دنیای بیرون از خود را کشف می کنند ، نسبت به اعضای خصوصی بدن هم جنس خود و جنس مخالف نیز به طور طبیعی کنجکاو می شوند.شکل اعضای تناسلی پسرها برای دخترها جالب است و برعکس. اگر بچه ای خواهر یا برادر نداشته باشد و در روند زندگی خانوادگی ، فرصت دیدن اندام برهنه ی جنس مخالف خود را نیافته باشد ، این کنجکاوی در او تشدید می شود. این کنجکاوی جنسی در کودکان طبیعی است و بیشتر والدین هنگام رویارویی با آن برای اولین بار می فهمند که واقعا باید برای رفتارهای فرزند خود حدودی تعیین کنند تا بداند که از نظر اجتماعی کدام یک از رفتارهای او در خصوص مسایل جنسی قابل قبول است.

بچه ها در بازیهای عادی خود از فرصت استفاده می کنند و از نظر جسمی به بچه های جنس موافق یا مخالف خود نزدیک می شوند تا شکل بدن آنها را کشف کنند. معمول ترین سناریو دکتربازی کردن بچه هاست.بیشتر بچه ها تجربه دارند که وقتی نزد پزشک می روند او بدن آنها را معاینه می کند ، پس دکتر بازی می کنند تا بتوانند فرصت دیدن بدن دیگران را به دست بیاورند.

آگاه باشید که بچه ها از سر کنجکاوی بازی های جنسی می کنند و این امری طبیعی است. اگر دیدید که فرزندتان در حضور بچه دیگری برهنه یا نیمه برهنه شده است ، عکس العمل شما بسایر مهم است و بر احساسی که فرزندتان در آینده نسبت به بدن خود و اعضای خصوصی آن پیدا خواهد کرد، تاثیر بسیار مهم خواهد داشت، هول نشوید، نه او را سرزنش کنید نه تنبیه، کاری که باید بکنید این است که برای رفتار جنسی مناسب آنها در آینده ، حدومرزی تعیین کنید.

چه زمانی باید نگران روابط و بازی های کودک خود باشیم؟

- اگر فاصله سنی بین بچه هایی که با هم لخت شده اند بیش از چهار- پنج سال باشد ، در چنین موقعیتی بچه ی بزرگتر می تواند با قدرت بیشتر خود از بچه ی کوچکتر سوء استفاده کند.

- اگر کودکی برخلاف میل خود و به زور در چنین موقعیتی قرار گرفته باشد.

- اگر احساس می کنید که کودکتان گوشه گیر شده است ، زیاد گریه می کند یا رفتارش بعد از این اتفاق به گونه ای چشمگیر عوض شده است. در چنین موردی ممکن است به کمک تخصصی نیاز داشته باشید تا بتوانید احساسات خود و کودک تان را بررسی کنید.

اگر بعد از چنین حادثه ای کودکتان نخواهذ به حرف شما گوش بدهد و نسبت به حرف زدن با شما نیز بی میل باشد ، چه باید کرد؟

ممکن است روحیه ی فرزند شما بسیار حساس باشد و ممکن است ساکت شود و نخواهد درباره ی این حادثه با شما صحبت کند . بسیاری از بچه ها هنگامی که می خواهند درباره ی بدن خود و درباره ی جنسیت صحبت کنند خجالت می کشند که این امری طبیعی است، به ویژه اگر احساس کنند که کار اشتباهی انجام داده اند ، یا ممکن است بچه ها بلد که چگونه سردرگمی خود را از طریق کلام بازگو کنند یا قادر نباشند از مفهوم این حادثه سر در بیاورند . به احساسات شکننده فرزند خود احترام بگذارید اما چه به شما توجه نشان بدهد و چه ندهد ، نقش شما این است که حتما اطلاعات مربوط رادر اختیار او قرار بدهید . اگر از گوش دادن به سخنان شما امتناع می کند یا از پیش شما می رود ، به او بگویید برایش کتابی خواهید داشت که اگر میل داشت می تواند به آن نگاهی بیندازد. بچهه ای بزرگتر معمولا این روش را بیشتر می پسندند، مخصوصا وقتی می خواهید درباره جنس مخالف به آنها آموزش بدهید . به فرزندانتان فرصت بدهید و فضای خصوصی لازم را در اختیار او قرار بدهید تا بتواند این اطلاعات را هضم کند. بعد از یکی دو روز با لحنی جدی از او بپرسید که آیا به کتاب یا اطلاعاتی که در اختیارش قرار داده اید نگاه کرده است و آیا سوالی دارد؟



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات