top
دلایل پرخاشگری در کودکان

دلایل پرخاشگری در کودکان

دلایل پرخاشگری در کودکان


دلیل پرخاشگری کودکان چیست؟ وچه باید کرد؟

پرخاشگری و لجبازی کودکان ممکن است چند علّت داشته باشد؛ از جمله:

الف. تغذیه:
معمولاً کودکانی که تغذیه خوبی ندارند، آستانه تحمّلشان پایین است و زودتر پرخاش می کنند. این موضوع در مورد بزرگترها هم صدق می کند.مثلا کسی که گرسنه است نسبت به فردی که غذا خورده و استراحت کرده، زودتر عصبانی می شود و پرخاشگری می کند.
والدین باید توجّه کنند که صبحانه، مهم ترین وعده برای کودکان زیر 7 سال است و بهترین زمان برای صبحانه خوردن، ساعت 8 صبح است.

ب. زمان خوابیدن و بیدار شدن:
بچه در دوران کودکی به 9 الی 10 ساعت خواب نیاز دارد.لذا والدین باید طوری برنامه ریزی کنند که فرزندشان در زمان مناسب بخوابد و بیدار شود.اگر کودک، خواب نامناسبی داشته باشد، زود عصبانی می شود.
کارشناسان معتقدند بهترین زمان یادگیری فرزندان، صبح است.پس زمان مناسب خواب و بیداری منجر به رشد هوشی کودک می شود.
بهترین زمان خواب برای کودکان نیز، بین ساعت 9:30 تا 10 شب و بهترین زمان برای بیدار شدن، بین ساعت 7 تا 7:30 صبح است.

پ. خوردن صبحانه کامل و به موقع:
صبحانه کودکان زیر 7 سال باید قبل از ساعت 8 صبح باشد؛ امّا در اکثر اوقات، صبحانه به ناهار متصل می شود به گونه ای که نمی داند ناهار می خورد یا صبحانه!همچنین صبحانه باید کامل باشد تا تمام ویتامین ها جذب بدن کودک شود. بچّه هایی که همه چیز نمی‌خورند، سریع تر عصبانی می شوند.

ج. عدم امر و نهی کردن به کودک:
سوّمین نکته ای که بچّه ها را پرخاشگر و لجباز می کند، امر و نهی کردن زیاد است. والدین باید نوع کلام خود را با کودکان زیر 7 سال تغییر دهند؛ زیرا آنها در دوران امیری به سر می برند و ویژگی امیر این است که کسی به او امر و نهی نمی کند.این به این معنا نیست که والدین کودک را آزاد بگذارند تا هر کاری که می خواهد انجام دهد؛ بلکه باید به جای امر و نهی، از روش ترغیب کردن استفاده کنند.


د. هم بازی:
بعد از 2 سالگی، کودک نیاز به همبازی دارد.همانطور که گفته شد، یکی از دلایل لجبازی کودکان، بیکاری است.پس والدین باید برای کودک کار ایجاد کنند، کار اصلی کودک در این سن، بازی است.اکثر کودکان وقتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، آرامتر هستند.لذا پس از 2 سالگی باید به فکر همبازی برای آنها باشید در غیر این صورت، لجباز و پرخاشگر می شود.

ه. اسباب بازی مناسب:
اسباب بازی مناسب باید دارای چند ویژگی باشد:
3- برای کودک لذت آور باشد. . 2- متناسب با سنّ کودک باشد 1-سریع خراب نشود

و. پرهیز از پرخاشگری والدین:
ممکن است نوع برخورد والدین با یکدیگر باعث پرخاشگری فرزند شده باشد؛ زیرا برخی از پرخاشگری های کودک تقلیدی است. بنابراین والدین باید از مشاجره و پرخاشگری در حضور فرزندان خودداری کنند.
(پرسمان تربیتی استاد تراشیون)



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات