top
تحلیل کارتون باب اسفنجی

تحلیل کارتون باب اسفنجی

حذف خانواده در کارتون باب اسنفجی موجب آسیب به بنیان و اساس خانواده می‌شود.

تحلیل کارتون باب اسفنجی

در انیمیشن باب اسفنجی چیزی به نام خانواده وجود ندارد و واحد اجتماعی آن فرد است که این موضوع منجر به آسیب بنیان خانواده می‌شود.
در حالی که در دنیا، سرمایه‌گذاری اصلی حوزه فرهنگ مربوط به کودک و نوجوان است، در مهدهای کودک ایران و حوزه کودک نگاه تربیتی و فرهنگی غلبه ندارد.
در ایران به انیمیشن‌های کودکانه توجه نمی‌شود، به عنوان نمونه در بخش‌هایی از انیمیشن باب اسفنجی که در بازار موجود است، سبک زندگی خاصی تبلیغ می‌شود که البته انیمیشن پخش شده در شبکه پویا کنترل شده است.
مسئله مهم دیگر ترویج زندگی مجردی است که در این انیمیشن صورت میپذیرد و همه شخصیت‌ها به تنهایی زندگی می‌کنند و حتی در یکی از قسمت‌های آن که پدر و مادر باب اسفنجی برای بردن او به جمع خانواده، به باب مراجعه می‌کنند، او تمایلی از خود نشان نمی‌دهد.
در این انیمشین اوقات فراغت شخصیت‌های داستان با ویلون‌نوازی باب و استفاده اختاپوس از کلارینت سپری می‌شود و تمرکز بر نقاط ضعف دیگران و همچنین سر کار گذاشتن آنها از سوی باب به عنوان تفریح و سرگرمی بوده که از دیگر موارد نقض مولفه‌های سبک زندگی در این انیمیشن به شمار می‌رود.
در این برنامه با نشان دادن صحنه‌هایی از آزار حیوانات مانند شکار پروانه‌ها به حفظ محیط زیست بی‌توجهی می‌شود و نوع و چگونگی پوشش شخصیت‌ها نیز به شیوه غربی و ناسازگار با فرهنگ ایرانی است.
در زمینه تغذیه و خوراک نیز همبرگر تنها غذای محبوب و مورد علاقه ساکنان دهکده است؛ به طوری که همه شخصیت‌ها حاضرند برای خوردن آن جلوی رستوران صف بکشند و مشخص است که تولیدکنندگان این انیمیشن با شرکت‌های همبرگر قراردادهای تجاری امضا کرده‌اند.
نوع ارتباطات و تعاملات، رعایت نکردن بهداشت فردی و نگاه تحقیرآمیز به سالمندان از دیگر ضعف‌های انیمیشن باب اسفنجی بوده و برای تغییر کلیشه‌های جنسیتی می‌کوشد، برای مثال الگویی از دختران همچون شخصیت‌های دختر داستان در حال وزنه برداری ارائه می‌شود که گویا هیچ تفاوتی میان دختر و پسر وجود ندارد.
باید توجه داشت که که یک کارتون میتواند بر مولفه های اصلی سبک زندگی اثرات جدی و بلند مدتی داشته باشد. کارتون باب اسفنجی با توجه به چارچوب طنز گونه ای که دارد مورد توجه وسیع قشر کودک و نوجوان قرار گرفته است و مشاهده میشود که این تماشاگران کوچک با تعصب نسبت به این کارتون برخورد میکنند.
متاسفانه در شمار بسیاری از مهدکودک ها ، زمان تماشای کارتون در مهد ، کارتون باب اسنفجی پخش میشود ، این انتخاب ممکن است به درخواست تعدادی از کودکان و یا به سلیقه مربی صورت گرفته باشد. مربیان و مدیران مهد باید نسبتا به عواقب تماشای کارتون های اینچنینی آگاه باشند. 
والدین عزیز باید در انتخاب کارتون و بازی برای کودکان خود توجه و دقت نظر داشته باشند. و همچنین نسبتا به برنامه هایی که کودک از طریق تلویزیون مشاهده میکند حساس باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات