top
لزوم پرهیز از افراط و تفریط در تربیت فرزندان

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در تربیت فرزندان

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در تربیت فرزندان

 والدین برای ترغیب کودکان خود به دین‌داری از سیاست‌های تشویقی استفاده کنند، باید از برخوردهای تند با فرزندان در صورت مشاهده خطای سهوی یا کوتاهی اجتناب کرد.

 والدین اولین الگوی فرزندان خود ولو در کارهای بسیار جزئی هستند؛ لذا باید در رفتار و منش خود نهایت دقت را به خرج داده و از افراط و تفریط در برخورد با کودکان خودداری کنند.
والدین برای ترغیب کودکان خود به دین‌داری و تربیت اسلامی آن‌ها از سیاست‌های تشویقی استفاده کنند و از برخوردهای زننده با فرزندان خود در صورت مشاهده اهمال و کوتاهی در اجرای احکام دینی اجتناب کنند، به‌طور مثال دختری که به‌ تازگی به سن تکلیف رسیده را نباید مجبور کرد که در شبانه‌روز ۱۷ رکعت نماز را به‌جای آورد بلکه باید آهسته و پیوسته مسیر الی‌الله را طی کند در غیر این‌صورت با تندروی و اجبار موجب دین‌زدگی آن‌ها خواهیم شد.
 والدین باید به فرزند خود را به‌گونه‌ای تربیت کنند که برای جامعه مفید و نقش‌آفرین باشند و نبی مکرم اسلام(ص) فرمود: کودکان شما چون می‌گریند، آن‌ها را نزنید چون تا ۴ ماه اول تولد، گریه آن‌ها ذکر «اشهدان‌‌لااله‌الا‌الله» است، ۴ ماهه دوم «اشهدان‌محمدرسول‌الله» و ۴ ماهه سوم دعا در حق والدین است.
امام جماعت کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان خرم‌آباد بیان کرد: به تمام خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود که کتاب «توحید مفضل» را که حاوی بیانات ارزشمند امام صادق(ع) است را مطالعه کنند زیرا دستورالعمل‌های جامع و نکات طلایی متعددی در رابطه با تمام ابعاد زندگی انسان از خلقت تا مرگ را در اختیار انسان قرار می‌دهد.
وقتی کسی به سن تکلیف می‌رسد خداوند مهربان از او انتظار ویژه‌ای دارد و برای اعمال نیک او ثواب و پاداش‌هایی را در نظر می‌گیرد پس شما باید از همین سن کودکی خود را به عبادت و سپاسگزاری از خداوند عادت دهید تا مورد لطف الهی قرار بگیرید. 
مهم‌ترین مسئله برای یک مسلمان نمازخواندن است چون تمام اعمال انسان در گروی نماز است یعنی اگر نماز انسان قبول شود سایر عبادات او نیز در پیشگاه خداوند پذیرفته می‌شوند.
دختران در سن ۹ سالگی موظف به رعایت حجاب هستند و باید از حضرت زهرا(س) در این رابطه الگو بگیرند زیرا قرآن در بیش از ۱۰ آیه به ضرورت حجاب و حرمت نگاه به نامحرم اشاره کرده و پوشش راعامل حفظ زنان از آزار و اذیت و مزاحمت‌ها دانسته است.
 دل‌های کودکان به‌ سبب دوری از گناهان پاک است و خداوند آن‌ها را دوست دارد پس اگر بچه‌ها برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنند خداوند در ظهور ایشان تعجیل می‌کند پس همواره با دعا مأنوس باشید و برای پدر و مادر، توفیق بندگی و دیگران دعا کنید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات