top
طفلکان را رایانه‌زده نکنید! 1

طفلکان را رایانه‌زده نکنید! 1

طفلکان را رایانه‌زده نکنید! 1
تا‌کنون به نحوه برخورد و کارکردن کودکان و خردسالان با ابزارهای الکترونیکی دقت کرده‌اید؟
 طوری رفتار می‌کنند که آدم فکر می‌کند به محض تولد، یک پلاگین در مغزشان نصب می‌شود که دانش استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و... را به‌صورت یک‌جا به آنها منتقل می‌کند. بدون ترس و دلهره از خراب شدن، آنها را در دست می‌گیرند و خیلی مسلط و حرفه‌ای در منوها و برنامه‌های آنها سرک می‌کشند. مورد داشته‌ایم که دلبندی، هنوز درست حسابی زبان باز نکرده بود اما به تنهایی وارد یک فروشگاه اندرویدی می‌شد و برای خودش بازی می‌خرید، نصب می‌کرد و مشغولش می‌شد! این موضوع شاید در نگاه اول، جذاب به‌نظر برسد و از توانمندی و هوش کودک ذوق‌زده شویم اما نباید احساساتی شد! کوتاهی والدین در کنترل فرزندانشان و هم‌نشینی بیش از حد بچه‌ها با ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی، آنها را زودتر از آنچه باید، وارد چالش‌های این فضا می‌کند و ممکن است آسیب‌ها و اثرات ناخوشایندی بر روحیه، روابط و درس آنها داشته باشد. در اینجا، توصیه‌هایی را در مورد نحوه و نوع استفاده کودکان از ابزارهای الکترونیکی بیان کرده و نرم‌افزارهایی برای نظارت والدین بر فعالیت‌های رایانه‌ای فرزندان معرفی می‌کنیم.
 
علاقه بچه‌ها به موجودات الکترونیکی
کودکان طوری با تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و ابزارهای این‌چنینی بده‌بستان دارند که آدم گمان می‌کند این مسئله از یک علاقه فطری و ذاتی ناشی می‌شود! اما واقعا اینطور نیست. بچه‌ها فقط کنجکاوند و توی این دستگاه‌ها هم، همانطور که خودتان می‌دانید، کلی چیز هست برای دیدن و شنیدن و امتحان کردن. اگر می‌خواهید کودک‌تان مثل خودتان وابسته و (خدای ناکرده) معتاد به ابزارهای الکترونیکی نشود، وقتی کنارشان هستید، حواس‌تان را به گوشی، تبلت و... ندهید.
 
این نکته را فراموش نکنید که اگر دست کودک، به گوشی یا تبلت شما برسد، برای پس گرفتنش یا باید یک گروه خبره را به مذاکره با او بفرستید و امتیازهای فراوانی (به‌صورت باج!) برایش قائل شوید، یا به‌دلیل آزار روحی و درآوردن اشک فرزندتان، به مجامع بین‌المللی حمایت از حقوق کودک پاسخگو باشید! پس، از همان اول، گوشی، تبلت و... را به‌دست بچه‌های کم‌سن و سال ندهید.
 
اگر فکر می‌کنید برای اینکه فرزندتان غذایش را بخورد، باید حواسش را پرت کنید، اصلا به این منظور گوشی و تبلت را به او نسپارید. کودک را شرطی نکنید که اگر روزی روزگاری، بلا به دور، این ابزارها در دسترس‌تان نبودند فرزندتان گرسنه بماند و برای یک ابزار الکترونیکی، آن هم صرفاً در نقش تسهیل‌گر غذا خوردن، گوله‌گوله اشک بریزد!
 
سن مناسب برای ورود به دنیای رایانه و مافیها
مطابق آنچه در مقالات سایت پلیس فتا آمده است، بازی‌ها و نرم‌افزارهای بسیار ساده کامپیوتری وجود دارند که به‌خاطر تصاویر و رنگ‌ها، از 3سالگی نظر بچه‌ها را به‌خود جلب می‌کنند؛ اما از حدود 4سالگی تا شروع مدرسه، میل و ولع یادگیری استفاده از کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری در بچه‌ها شدت می‌گیرد. پلیس فتا توصیه می‌کند والدین از همین سنین درباره اصول استفاده از کامپیوتر و اینترنت، برای کودکان مقدمه‌چینی و صحبت کنند اما برای بچه‌های دبستانی، قوانین مشخص و محکمی برای استفاده از اینترنت تعریف وتفهیم کنند و به اجرا بگذارند و به کودک گوشزد شود اگر به این قوانین احترام نگذارد و آنها را رعایت نکند، چه عوارضی در انتظارش خواهد بود. از سنین نوجوانی که جدال‌های استقلال‌طلبانه فرزندان با والدین شروع می‌شود، پای ثابت یکی از این بحث و جدال‌ها، درخواست نوجوان برای استفاده آزادانه و بدون نظارت از ابزارهای الکترونیکی و اینترنت است. در مورد موضوع و میزان استفاده از اینترنت، با فرزندتان صحبت و توافق کنید و اصول توافق‌شده را روشن و صریح به اجرا برسانید. یادتان باشد اینکه فرزندتان بتواند به هر میزان و بدون محدودیت، از اینترنت و لوازم الکترونیکی استفاده کند، اصلا مایه غرور و مباهات نیست؛ این آزادی نامشروع، صدمات جبران‌ناپذیری به روحیه و آینده او وارد می‌کند که مسئول مستقیم آن، شما والدین هستید!


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات