top
چطور می توان یک پدرعالی و نمونه بود ؟

چطور می توان یک پدرعالی و نمونه بود ؟

چطور می توان یک پدرعالی و  نمونه بود ؟

تربیت بچه کار دشواری است دشواری این امر از آنجا مشخص می شود که نه تنها باید بخوبی بدانیم که باید چگونه با بچه ها رفتار کنیم بلکه باید به خودمان زحمت بدهیم و این نکات ترتبیتی را با صبر و حوصله اجراء کنیم کسی که حوصله و سواد این کار را ندارد نباید بچه دار شود . چون آدمی را وارد جامعه میکند که برای خودش ودیگر افراد جامعه ضرر دارد و دیگران چه گناهی دارند که باید وجود یک چنین موجود نافرهیخته و بی تربیتی را تحمل کنند ؟ فقط بخاطر اینکه شما هوس کرده اید تولید مثل کنید و فرزندی داشته باشید؟ اینجاست که موضوع تولد و تربیت بچه فراتر از حقوق شخصی می رود ووارد حقوق اجتماع هم می شود . و مسئله کمی پیچیده و  بغرنج می گردد . در همین ممکو کم نیستند پدران و مادرانی که بچه هایی دارند که بخوبی تربیت نشده اند و از این رو مایه دردسر خانواده و سایرین هستند .

 

چطور می توان یک پدرعالی و  نمونه بود ؟

اینها نکات من هستند :

1-   مصلحت را درنظر بگیرید : آیا مشروب می خورید یا سیگار می کشید ؟ اینها برای بچه های شما ضرر دارد من 18 ماه پیش سیگار را ترک کردم نه بخاطر خودم ؛ بلکه بخاطر سلامت بچه هایم . شما باید از خودتان هم مراقبت کنید تا بچه هایتان بی سرپرست نشوند .

2-   از بچه ها محافظت کنید  : بعنوان یک پدر یکی از وظائف عمده شما این است که پشتیبان و محافظ بچه ها باشید .  دلایل زیادی برای این کار وجوددارد یکی از آنها ایمنی است خانه شما بایدمناسب بچه باشد به بچه ها عادات خوب ایمنی را آموزش دهید یکی از این نمونه های خوب بستن کمربند ایمنی است برای بچه های کوچک حتماً باید از صندلی مخصوص نوزاد استفاده کنید ولی حمایت مالی هم مهم است . باید بیمه عمر داشته باشید بیمه ماشین و صندوقی برای مواقع اضطراری .

3-   وقت آزاد خود را با بچه ها بگذرانید .وقتی از کار به منزل برمی گردید اغلب خسته هستید و دوست دارید استراحت کنید ولی این تنها ساعاتی است که دز طول هفته وقت دارید با بچه ها باشید نباید این وقت را هدر بدهید . با بچه ها روی تخت لم بدهید . درپایان هفته وقت بیشتری را برای این کار اختصاص دهید هر چند شما علاقه و اشتیاق به کار کردن دارید ولی باید بدانید که بچه ها هم سریع بزرگ می شوند و دوست دارند شما با آنها باشید . قدراین سالها را بدانید و بدانید چیزی که اغلب بچه ها از والدین خود می خواهند این است که وقت بیشتری را با آنهابگذرانند .

4-   بچه ها را درآغوش بگیرید : پدرها نباید از بروز دادن احساسات خود واهمه داشته باشند بچه ها نیاز به تماس بدنی دارند و این مختص به مادرشان نمیشود بچه ها را در آغوش بگیرید آنها را بفشارید و به آنها عشق بورزید .

5-   با بچه ها بازی کنید : به بیرون از خانه بروید وبا آنها ورزش کنید یک شکار عالی راه بیندازید. جنگ بالش ها pillow fight. بازی قایم باشک با آنها انجام دهید . فقط وقتتان را با نگاه به تلویزیون صرف نکنید . به بچه نشان دهید که چطورمی توانند اوقات شادی داشته باشند ( به کتاب 100 بازی شاد با بچه ها مراجعه کنید)

6-   کارهای مادر را انجام دهید : کارهایی که بطور سنتی انجام دادن آن جزء وظائف مادران است را انجام دهید مثل تعویض پوشک بچه ؛ شیر دادن به بچه ، حمام دادن ، خواباندن بچه وقتی درنیمه شب از خواب بیدار می شود . پدرها بایدتا جایی که برایشان امکان دارد کار کنند با انجام این کارهاست که برابر تحقق پیدا می کند . در حقیقت این شمائید که پدربچه هستید و این بهترین فرصت است که با بچه خود پیوند برقرار کنید. شما برای استفاده از این موقعیت باید خیز بردارید . چون همین کارهاست که رابطه ای نزدیک بین شما و فرزندتان ایجاد می کند  .

7-   برایش مطلب بخوانید : یکی از مهم ترین کارهایی که برای بچه بایدانجام دهید همین کتاب خواندن است . اول از همه این کار بسیار سرگرم کننده است کتابهای بچه ها  واقعاً آرام کننده است و وقتی این مطالب را با بچه ها در میان می گذارید بسیار جذاب است . از آن گذشته به این ترتیب شما یکی از اساسی ترین و مهم ترین مهارتها را به او یاد می دهید که درزندگی آینده اش برایش سودمند است و سوم آنکه وقت تان را با بچه ها می گذرانید چون کنار بچه لم می دهید و یا می نشینید و از یکدیگر لذت می برید ( به کتاب : بهترین اوقات خود را با بچه ها بگذرانید " مراجعه کنید )

8-   در کنار مادر بچه ها بایستید : نباید رفتار شما با کارهای مادر تضاد داشته باشد هیچگاه جلوی بچه ها با خانوم مشاجره نکنید و هیچگاه با مادر بچه بدرفتاری نکنید . هر طوری که با مادرش برخورد می کنید می تواندروی عزت نفس او اثر بگذارد و وقتی بزرگ شد همان کار را با همسر خود می کند . مهربان باشید و احترام بگذارید و به مادرش عشق بورزید . و همیشه بصورت تیمی کار کنید هیچگاه عبارتهای متضاد را بیان نکنید

9-   به بچه ها عزت نفس یاد بدهید : شاید این اولین درسی باشد که باید به آنها بدهید . خب چون مطالبی که دراینجا آورده ام بر اساس اهمیت ردیف نشده اند ولی این یکی از مهمترین نکات است هیچ چیزی بهتر از این نیست که بچه های عزت نفس بالایی داشته باشند ( به اصطلاح با شخصیت باشند ) چطور می توان این کار را انجام داد؟ یک میلیون راه برای این کار وجود دارد اما عمده ترین آن این است که به آنها نشان دهیم ( نه اینکه برایشان تعریف کنیم ) که آنها افراد با ارزشی هستند . این کار را با گذراندن وقت اما با آنها می توانیم نشان دهیم . با حرف زدن و گوش دادن به آنها . با تعریف و ستایش کردن آنها و با یاد دادن به آنها انجام دهیم و اینکه بچه ها را سرزنش نکنیم واز زندگی دلسرد نکنیم don’t reprimand and discourage.

10-                      مسائل مالی را به آنها آموزش دهید : این یکی از مواردی است که در آموزش های والدین نادیده گرفته می شود . شاید لازم نباشدکه به یک کودک یک ساله  شاخص سهام  و تنوع آن توضیح دهید ولی از همان سالهای ابتدایی کودکی باید به بچه ها یاد دهید که ارزش پول را  بدانند و اینکه چگونه پس انداز کنند تا به هدفهای خود برسند . اینکه چگونه پول را بدست آورند و چگونه آن را مدیریت کنند شما که نمی خواهید بچه اتان را وقتی وارد دنیای دانش می شود همانگونه کوچک رها کنید ؟ می خواهید ؟

11-                      به فکر خودتان باشید : شما که نباید  وقتیکه  پدر شدید زندگی خود را فدا کنید . شما لازم دارید که از خودتان هم مراقبت کنید و مقداری از وقت خود را برای خودتان بگذارید . برای اینکه وقتی با بچه های خود هستید  پدر نمونه و عالی باشید باید از سلامت خودتان هم مراقبت نمائید . خوب بخورید و ورزش کنید چن اگر شما مریض شوید دیگر قادر نخواهید بود از بچه هایتان مراقبت کنید . چون باید به بچه ها هم عملاً نشان دهید که چگونه مراقب سلامت خودشان باشند و ضمناً باید یک روزی دوران پدربزرگی را هم طی کنید !

12-                      با همسرخود خوب باشید :این همان مورد شماره 8 نیست شما بایدبا خانومتان ( مادربچه ها ) حتی وقتی بچه ها هم ناظر نیستندذ رفتار خوبی داشته باشید . او را به یک شام دعوت کنی  او را ماساژ دهی کارهای سخت خانه را برای او انجام دهی و ساعتی هم شما ازبچه مراقبت کنی تا او بیرون برود و عطوفت و مهربانی خود را به او نشان دهید و گاهی او را غافلگیر کنی . چون وقتی که مادر بچه ها خوشحال باشد بچه ها هم خوشحال خواهند بود و پذدر هم که شما باشید نیز خوشحال خواهد بود .مق



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات