top
آموزش مفهوم صدا به کودکان

آموزش مفهوم صدا به کودکان

آموزش مفهوم صدا به کودکان

کودک از همان ماه های اول زندگی به نخستین چیزی که واکنش نشان می دهد و برای ما بزرگترها قابل درک است صدا است . صدای جغجغه ، صدای مادر و پدر ، صدای رادیو تلویزیون و دیگر صداها را دوست دارد و نسبت به هر کدام از آن ها عکس العمل نشان می دهد . وقتی که کودک پنج یا شش ماهه  می شود با فرو کردن اتفاقی انگشتان دست در گوشش متوجه می شود که گوش نقش بسیار مهمی در شنیدن صداها دارد و در واقع عضو مهمی از بدنش را و کاربرد آن را می شناسد .
برای کودک پنج یا شش ساله دیگر انواع صداها عادی شده است اما این سوال در ذهنش باقی مانده است که صدا چگونه ایجاد می شود ، گوش ما چطور صداها را می شنود .
برای پاسخ به این سؤالات کودک توضیحات بزرگترها کارآمد نیست . روش سخنرانی کردن برای کودکی که هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارد هر چند به زبان ساده اثربخش نیست . بهترین روش آمیختن آموزش با بازی و آزمودن می باشد .
ابتدا از کودک بخواهید که با دست زدن به وسایل مختلفی که در اطراف خانه می باشد صدا تولید کند . مثلا با دست زدن به تخته میز صدا ایجاد کرده و خوب به صدا گوش دهد . پس از آزمودن چند نوع صدای مختلف دسته بندی کردن انواع صداها را به کودک آموزش دهید . مثلا صدای زدن قاشق به دیواره لیوان یک صدای نازک است .صدای دست زدن به بالش روی تخت یک صدای کلفت است . سپس کودک را از فضای خانه فراتر برده و این بار با صداهای اطرافش با او ارتباط برقرار کنید . برای چند لحظه کنار پنجره بایستید . اگر حیاط دارید بهتر است که از فضای حیاط برای این آموزش بهره ببرید . از کودک بخواهید که به صداهایی که می شنود خوب گوش دهد و هر صدایی که می شنود را نام ببرد . ممکن است کودک به صداهایی از قبیل صدای موتور سیکلت ، صدای بازی بچه ها در کوچه ، صدای پرندگان یا صدای جوشکاری از فاصله ی دورتر اشاره کند . این بار وقت آن رسیده است که صداها را در دو دسته ی صدای مفید و صدای غیرمفید برایش طبقه بندی کنید . مثلا از او بپرسید که صدای جوشکاری یک صدای مفید است یا یک صدای غیرمفید ؟ یا صدای پرندگان یک صدای مفید است یا یک صدای غیرمفید ؟ پس از این آموزش کودک را به داخل خانه برگردانید و این دفعه صداهای اطراف داخلی خانه را با او به بحث و گفت و گو بگذارید . مثلا توجه او را به صدای آیفون ، صدای تیک تاک ساعت جلب کنید و در دو طبقه بندی که یاد گرفته است درباره ی ان ها گفت و گو کنید . حال کودک یاد گرفته است که صدا را می توان در دسته ی کلفت و نازک بودن و مفید و غیرمفیدبودن طبقه بندی کند . یک نکته که بچه ها به آن خیلی علاقمندند صدای پدر و صدای مادر و تفاوت بین این دو نوع از صداست . از کودک بخواهید که صدای مادر و صدای پدر را تقلید کند . سپس به کلفت و نازک بودن هر دوی آن اشاره کند .
پس از این که اطمینان حاصل کردید که کودک با مفهوم صدا به صورت اولیه آشنا شده است نوبت به آن می رسد که آموزش اصلی را شروع کنید . چند دانه برنج را روی یک سینی بریزید . از کودک بخواهید که با یک دست محکم به سینی بکوبد و هر چه را می بیند گزارش کند . با زدن دست به سینی دانه های برنج از جا بلند شده و دوباره روی سینی می نشینند و تولید صدا می کنند . انتهای خط کشی را به لبه ی میز بچسبانید . از کودک بخواهید که سر آزاد خط کش را گرفته و رها کند . با لرزش خط کش صدا ایجاد می شود . چند دانه برنج را روی طبل بریزید . از کودک بخواهید با زدن آرام بر طبل حرکات لرزشی برنج را خوب نگاه کند . در اخر این موضوع را به کودکان آموزش دهید که صدا از طریق لرزش اجسام تولید می شود . حتی می توان این نکته را هم یادآور شد که در گوش انسان پرده ای وجود دارد که هنگام رسیدن صدا به آن می لرزد و باعث می شود که ما صداها را بشنویم .


در آخر برای شیرینی آموزشتان هم که شده این تلفن دستی ساده را بسازید و با کودکتان بازی کنید . مواد و وسایل مورد نیاز ان دو لیوان یکبار مصرف یا دو قوطی کنسرو با رب گوجه فرنگی ، کاموا و گیره ی کاغذ یا سوزن ته گرد یا حتی یک میخ زنگ خورده است .

ابتدا ته لیوان ها را سوراخ کنید . نخ را از سوراخ عبور داده و در داخل لیوان به گیره ، سوزن یا میخ گره بزنید و با سر آزاد دیگر نخ هم همین کار را انجام دهید.

طول نخ تا ۱۵ متر هم در این بازی جواب می دهد و صدا را به راحتی انتقال می دهد . البته باید به این نکته هم توجه کرد که نخ باید کشیده باشد و در طول مسیر به هیچ جسم دیگر برخورد نداشته باشد .

از کودک بخواهید که لیوان را روی گوشش بگذارد . شما در لیوان دیگر صحبت کنید تا کودک صدای شما را بشنود .

سپس جای لیوان ها را عوض کنید .
این نکته را به کودک یادآور شوید که صدا بر اثر لرزش نخ به گوش دیگری می رسد . کودکان از بازی با تلفن دستی لذت می برند .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات