top
زخم زرد

زخم زرد

زخم زرد

زرد زخم یکی از رایج‎ترین عفونت‎های پوستی در میان کودکان است. این بیماری، تاول‎ها یا زخم‎هایی را روی صورت، گردن، دست‎ها یا ناحیه‎ای که کودک پوشک می‎شود پدید می‎آورد. این عفونت مسری و سطحی پوست، بیشتر به دلیل دو نوع باکتری ایجاد می‎شود: استافیلوکوک اورئوس یا استرپتوکوکوس پیوژنز (استرپتوکوک گروه A، که همچنین علت گلودرد نیز می‎باشد). استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA) نیز از علل مهم زرد زخم است.

زرد زخم معمولاً کودکان سنین پیش دبستانی و مدرسه را درگیر می‎کند. اگر پوست کودک از قبل با مشکل پوستی دیگری مانند اگزما، التهاب پیچک سمی، گزیدگی حشرات یا بریدگی و خراش تحریک شده باشد، به احتمال زیاد به زرد زخم مبتلا خواهد شد.
بهداشت خوب می‎تواند به پیشگیری از زرد زخم کمک کند؛ زیرا این بیماری معمولاً زمانی گسترش می‎یابد که پوست با زخم، خراش یا جوش‎های ریز (راش) بارها و بارها آزرده شود. برای نمونه زخم و ناراحتی ناشی از پیچک سمی یا سایر زخم‎ها شاید عفونت کرده و به زرد زخم تبدیل شوند.
پزشکان معمولاً زرد زخم را از ظاهر آن تشخیص می‎دهند. اما گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که برای تشخیص از مایع موجود در تاول‎ها نمونه برداری کنند. زرد زخم معمولاً با یک پُماد آنتی بیوتیک یا دارو‎های خوراکی درمان می‎شود. 

علائم و نشانه‎ها

زرد زخم ممکن است پوست هر ناحیه‎ای از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اما به طور معمول در اطراف بینی و دهان، دست، و ساعد رخ می‎دهد و در نوزادان اغلب نواحی اطراف پوشک را تحریک می‎کند.

زرد زخم دو نوع دارد: زرد زخم تاولی (تاول بزرگ) و زرد زخم غیر تاولی (دلمه بسته). شکل غیر تاولی یا دلمه بسته بیشتر رایج است که معمولاً توسط استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‎شود، اما همچنین می‎تواند ناشی از عفونت استرپتوکوک گروه A نیز باشد. زرد زخم‎های غیر تاولی با تاول‎های بسیار ریزی شروع می‎شوند که پشت سر هم می‎ترکند و نواحی قرمز رنگ و خیسی را بر جای می‎گذارند که از آن‎ها مایعی ترشح می‎شود. به تدریج این نقاط، دلمه‎ای به رنگ زرد- قهوه‎ای به وجود می‎آورند، گویی که آن ناحیه با شکر قهوه‎ای و عسل پوشیده شده است.

زرد زخم تاولی معمولاً همیشه توسط اس. اورئوس ایجاد می‎شود که سمومی آزاد می‎کند و موجب ایجاد تاول‎های بزرگ و حاوی مایع می‎شود؛ این مایع ابتدا شفاف است و سپس کدر می‎شود. این تاول‎ها مدت زمان بیشتری را بدون ترکیدن روی پوست باقی می‎مانند.

سرایت

زرد زخم ممکن است خارش داشته باشد، بچه‎ها می‎توانند عفونت را با خاراندن آن و سپس دست زدن به بخش‎های دیگر بدن گسترش بدهند.
زرد زخم مسری است و اگر پوست شما با پوست شخص مبتلا تماس پیدا کند یا حتی با وسایل بیمار - مانند لباس‎ها، حوله‎ها و ملحفه‎هایی که با پوست آلوده تماس داشته‎اند- تماس داشته باشید؛ شاید به زرد زخم مبتلا شوید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات