top
انجام کارهای کودک در لحظه ی آخر

انجام کارهای کودک در لحظه ی آخر

انجام کارهای کودک در لحظه ی آخر

برای من یک جعبه بیسکویت ، یک کتاب و یک پوستر کلاسی بخرید ، حتما برای فردا می خوام . ( یا : میشه به من کمک کنید تا تحقیق درسی ام را انجام بدهم؟ دو روز بیشتر وقت ندارم . )

لیسا مادر هانتر ( 9 ساله ) درباره او این گونه می گوید : (( نمی دانم آیا خود هانتر کارهایی را که باید انجام بدهد ، دقیقه نود به خاطر می آورد و به من می گوید یا اینکه معلمش به آنها دیر می گوید .

با این حال ، هر کدام که مقصر باشند ، همیشه تا آخرین لحظه تلاش می کنم تا او بتواند کاری را که باید انجام می داده ، به اتمام رساند. این موضوع واقعا عصبانی ام می کند.))

هیچ شکی نیست که شما به عنوان یک پدر و مادر همواره در حال کمک به فرزندتان هستید ؛ ولی آیا مداخله شما در آن موقعیت خاص ، ضروری است ؟ آیا راهی برای از بین بردن این عادت در فرزندتان وجود دارد؟

پی بردن به مفهوم سوال

احتمالش خیلی کم است که معلم فرزندتان درست در آخرین دقایق کلاس از او خواسته باشد که مثلا روز بعد برای بچه ها شیرینی بخرد ، اما باور این موضوع که خود او پیشنهاد آوردن شیرینی را داده ، آسان تر است ، از این گذشته خیلی دور از ذهنی است که معلم مدرسه ، یک روز قبل از زمان مقرر ، به بچه ها بگوید وسایل لازم برای فعالیت کلاسی را بیاورند.

به احتمال زیاد ، فرزندتان فراموش کرده است که آنچه را نیاز دارد ، یادداشت کند و به شما بگوید. بنابراین وقتی که در آخرین لحظات کاری را که باید انجام می داده به یاد می آورد  ، هول می شود و از شما کمک می خواهد .

با این حال اگر از اصل موضوع مطمئن نیستید ، میتوانید به والدین دوستان او تلفن زده و از آنها سوال کنید.

اگر شما آدمی هستید که اغلب در اواخر شب ، یک دفعه مثلا به فکر پختن کیک می افتید و برای تهیه وسایلش به دنبال مغازه ای که تا آن ساعت باز باشد ، کل شهر را زیر پا می گذارید ، بدون شک ، خود شما الگوی فرزندتان بوده اید و این رفتار را از خودتان یاد گرفته است.

شاید هم از آن دسته پدر و مادرهایی هستید که همیشه فرزندتان کاری را که باید انجام بدهد در آخرین لحظات به شما می گوید و شما هم بی چون و چرا به او کمک میکنید.

این رفتار به ضرر شما و فرزندتان خواهد بود ، زیرا شما همیشه از دست فرزندتان عصبانی و ناراحت میشوید و او هم عادت های بدی را یاد می گیرد. اگر شما به او در جهت تغییر این رفتارهای نامناسب کمک نکنید تا دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی نیز آنها را همراه خواهد داشت.

اگر همیشه کارهای عقب افتاده او را که در آخرین لحظه به یادش افتاده ، برایش انجام دهید ، یاد می گیرد که هیچ وقت مسئولیت کارهایش را قبول نکند و همیشه کسی هست که در مواقع بحرانی ، او را از وضعیتی خطرناک نجات دهد.

بنابراین با پاسخی متفاوت نسبت به قبل ، مسئولیت پذیری را به او خواهید آموخت و خودتان هم دیگر دردسر انجام تحقیق ها و تکالیف او را در آخرین لحظات نخواهید داشت.

بهترین پاسخ

اگر به ندرت پیش می آید که فرزندتان در آخرین لحظات کارهایی را که باید انجام می داده ، به خاطر آورد و از شما در خواست کمک کند ؛ میتوانید این گونه به او پاسخ دهید : (( فقط این بار به تو کمک میکنم ، اما اگر یک مرتبه دیگر کارهایی را که باید انجام بدهی در آخرین لحظات به یاد بیاوری و از من کمک بخواهی ، پاسخ من منفی است و باید دلیل انجام ندادن تکالیفت را به معلمت توضیح دهی )).

با وجود این ، اگر فرزند شما عادت کرده است که همیشه کارهایش را در دقیقه نود انجام دهد ، باید پاسخ دیگری به او بدهید. فرزندتان باید یاد بگیرد که شما هم مشغله های خودتان را دارید و نمیتوانید همیشه برای برطرف کردن مشکلات او برنامه هایتان را تغییر دهید.

با این کار شما یکی از درس های مهم زندگی را به او می آموزید و آن درس این است:

زندگی هر کسی دارای ارزش هایی فراتر از برآوردن خواسته های دیگران است. از همه مهمتر ، او باید یاد بگیرد که اگر کاری را که موظف به انجام آن بوده است ، انجام ندهد، عواقبی را در پی خواهد داشت ، مثلا از قبل به شما نگوید که تحقیق یا امتحانی دارد و باید خودش را برای آن آماده کند.

به همین منظور ، میتوانید بدون هیچ خشم و عصبانیتی این گونه به او پاسخ دهید: (( وسایلی را که نیاز داری برایت تهیه نمی کنم. من با پدر و مادرهای دوستانت صحبت کردم و همگی گفته اند که معلمتان یک هفته پیش از شما خواسته است که این وسایل را آماده کنید ، از آنجایی که تو همین امروز این موضوع را به من گفتی ، نمیتوانم کاری برایت انجام دهم و مجبور هستی که فردا همه چیز را برای معلمت توضیح دهی و از او بخواهی که چند روز به تو مهلت دهد.

خودت خوب می دانی که اگر زودتر به من گفته بودی ، الان این مشکلات را نداشتی ، مطمئنم که دفعه بعد ، فراموش نمیکنی که به من بگویی )).

ارزش یاد گرفتن این درس برای فرزندتان خیلی بیشتر از این است که تکالیف درسی یا تحقیق کلاسی اش را به موقع تحویل دهد . حتی اگر او روز بعد امتحان داشته باشد ، بهتر است به او کمک نکنید.

مسلما یک نمره بد در دوران ابتدایی ، تاثیری در آینده تحصیلی فرزندتان نخواهد داشت ؛ بلکه او را برای کارهایی که باید انجام دهد ، مسئولیت پذیرتر می کند و در پیشرفت تحصیلی اش در دوران راهنمایی و دبیرستان تاثیر به سزایی می گذارد.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات