top
رفتارهای اجتماعی نوزاد از شش ماهگی شروع می شود

رفتارهای اجتماعی نوزاد از شش ماهگی شروع می شود

رفتارهای اجتماعی نوزاد از شش ماهگی شروع می شود

وقتی‌که فرزندتان وارد نیمه دوم از اولین سال زندگی‌اش شد، شاهد رفتارهای اجتماعی‌تر او خواهید بود. او به همه اطرافیانش لبخند هدیه می‌دهد، با چهره‌ها آشنایی بیشتری دارد و به هنگام حضور در کنار دیگران احساس راحتی بیشتری می‌کند.

 

نگرانی از حضور غریبه‌ها

کودک اجتماعی و در حال رشد شما تقریباً از هفت ماهگی به شما وابسته‌تر می‌شود و از کسانی‌که نمی‌شناسد، احساس ترس می‌کند. او دوست دارد در کنار افرادی باشد که برایش آشنا هستند. برخی افراد بیشتر از دیگران روی او اثر می‌گذارند.

 

تمام کودکان در این مرحله از رشد خود از غریبه‌ها نگرانی دارند و از جدا شدن از پدر و مادر می‌ترسند. این یک مرحله بسیار مهم و حساس است و نشان می‌دهد که کودک شما در حال رشد است. او برای نخستین بار تفاوت بین آشناها و غیرآشناها را حس می‌کند. در ضمن، کم‌کم می‌فهمد که شما و خودش هر کدام یک شخص مجزا هستید.

 

چگونه به او کمک کنید

وقتی که شما و کودکتان محکم یکدیگر را در آغوش می‌گیرید و به هم می‌چسبید، هر دو در هم ذوب می‌شوید. اما وقتی که او را زمین می‌گذارید و برای انجام کاری از کنار او دور می‌شوید، قلب کودکتان می‌شکند.

 

گاهی اوقات وابستگی شدید او ممکن است شما را دچار عذاب و دردسر کند؛ ولی به خاطر داشته باشید که این مرحله می‌گذرد. او کم‌کم می‌فهمد که شما بعد از هر بار رفتن بر می‌گردید. شما می‌توانید این را به کودکتان بگویید و از این راه بیشتر به او کمک کنید.

 

اگر قرار است به اتاق دیگری بروید، به او بگویید که قصد رفتن به آنجا را دارید و به زودی بر می‌گردید. اگر گریه کرد، او را صدا بزنید تا بداند شما برمی‌گردید. به او اجازه دهید چهار دست و پا حرکت کند و خودش را به شما برساند تا با اطمینان بیشتری اطرافش را بشناسد.

 

هیچگاه کودک خود را مجبور به برخورد دوستانه با غریبه‌ها نکنید. اجازه دهید خودش با چشم‌هایش ببیند. او حتی اگر افراد خانواده را برای چند روز نبیند، نمی‌تواند به راحتی ارتباط برقرار کرده و در کنارشان احساس آرامش کند.

 

میل کودک برای نزدیکی به شما یک علامت مثبت است و نشان می‌دهد که او شما را به‌عنوان پدر یا مادرش بیشتر و بهتر پذیرفته است، احساس امنیت می‌کند و در کنار شما آرامش دارد. وقتی که باید خانه را ترک کنید، کمی قبل از خروج از منزل به او بگویید که قصد رفتن به جایی را دارید.

 

اگر این خبر را 15-10 دقیقه قبل از خروج‌تان به او بگویید، فراموش خواهد کرد. اگر قرار است کسی در زمان غیبت شما از او محافظت کند، از قبل فرصتی ایجاد کنید تا با آن فرد آشنا شود.

 

در حالی که خودتان نیز در آن اتاق حضور دارید، آن فرد را به او معرفی و سعی کنید پیوندی عاطفی بین آنها ایجاد نمایید. موقع خروج از منزل، کودک خود را آغوش بگیرید و بر او بوسه خداحافظی بزنید. این‌کار را بدون سروصدا و آشوب انجام دهید.

 

اگر آرام و خوشحال به نظر برسید، او نیز احساس اطمینان بیشتری خواهد کرد. اگر گریه کرد، به او بگویید که می‌دانید دلش برای شما تنگ می‌شود و شما نیز برایش دلتنگ خواهید شد؛ اما خیلی زود برمی‌گردید.

 

بنابراین خود را نگران نکنید و دچار عذاب وجدان نیز نشوید؛ چرا که اگر صورتش از اشک خیس شود، بعد از چند لحظه آرام می‌گردد و فراموش می‌کند و با افرادی که او را به آنها سپرده‌اید، سرگرم می‌شود. حتی می‌توانید یک زنگ به خانه بزنید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است.

 

مراقبت از کودک و تأمین نیازهای او

وقتی که مجبور هستید کودک خود را به یک پرستار و یا او را برای ساعاتی به مهد کودک بسپارید، با رعایت تمام نکات مربوط به این کار، باید مطمئن شوید بین پرستار و کودک‌تان رابطه گرم و خوبی وجود دارد. صبور باشید.

 

وقتی که کودک در خانه و در کنار شماست، به او توجه و محبت خاص کنید تا احساس اطمینان بیشتری کرده و عشق میان خودش و شما را بهتر درک کند. حس اعتماد به او کمک می‌کند تا مدت زمان دوری از شما را بهتر تحمل کند.

 

رشد شخصیت

کودک شما یک شخصیت منحصر به فرد دارد و درست مثل اثر انگشت متمایز، از ویژگی‌های شخصیتی خاص خود برخوردار است. شخصیت او طی ماه‌ها و سال‌های آینده رشد بیشتری می‌کند. این اتفاق چگونه می‌افتد؟ برخی از ویژگی‌های او ارثی هستند، ولی بسیاری از آنها در اثر تجربیات روزانه که با شما و دیگران دارد، به وجود می‌آیند.

 

تشخیص ویژگی‌های شخصیتی

اگر وارد یک کلینیک پزشکی کودکان شوید، می‌بینید که کودکان چه شخصیت‌ها و ویژگی‌های متمایزی دارند. برخی سازگار و خوشرو هستند، عده‌ای ترسان، گروهی اخمو و ناراحت و عده‌ای دیگر عصبانی و ناسازگار. برخی از کودکان دوست دارند مورد نوازش و محبت قرار بگیرند و برخی دیگر از نوازش دیگران گریزانند. برخی هم اجتماعی و شجاع هستند و برخی محتاط و برخی نیز مخلوطی از این ویژگی‌ها دارند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات