top
از تو متنفرم

از تو متنفرم

از تو متنفرم

ممکن است با شنیدن جمله «از تو متنفرم» از فرزند سه یا چهار ساله خود متعجب شوید. این جمله می تواند برای شما به عنوان پدر یا مادر بسیار ناراحت کننده باشد. اما بهتر است دلسرد نشوید و علت خشم کودک را بیابید.

کودکان در سن سه یا چهار سالگی در مقابل محدودیت هایی که برای شان وجود دارد و یا خواسته هایی که دارند و انجام نمی گیرد خشمگین می شوند و ممکن است به والدین خود بگویند که از آن ها متنفرند. هر کودکی خشم خود را به گونه های مختلفی نشان می دهد. برخی کودکان در مقابل ناراحتی شان واکنشی نشان نمی دهند و برخی دیگر قهر می کنند. شما به عنوان والدین باید عاملی که باعث خشم فرزندتان شده را بیابید. ممکن است این جمله بازتابی از رفتارهای گذشته خودتان باشد، مثلا هنگامی که خسته یا عصبانی بوده اید در مقابل خواسته به حق یا ناحق فرزندتان به او گفته اید «تو بچه بدی هستی، دیگه دوستت ندارم».

 

کودکان در سن چهار و پنج سالگی کلمات را روی والدین خود امتحان می کنند. کودک در این سن با کلمات بازی می کند و آن ها را به کار می برد. به فرزند خود یاد دهید که احساسات خود را با کلمات بیان کند، ولی واکنش او باید منطقی باشد، مثلا اگر فرزندتان خواسته نابجایی دارد به او بگویید «من با آنچه تو می خواهی انجام بدهی موافق نیستم اما دوستت دارم» اگر شما با متانت و ملایمت با کودک خود رفتار کنید او نیز این رفتار را می آموزد.

 

گاهی اظهار تنفر کودک به علت مقاومت در مقابل کاری است که شما او را به آن وادار می کنید و یا با کاری که او می خواهد انجام دهد مخالفت می کنید. در صورتی که حق با شماست باید با متانت و بدون خشم و عصبانیت خواسته خود را با کودک مطرح نمایید. اگر او مقاومت کرد برایش حق انتخاب ایجاد کنید تا هم احساس استقلال داشته باشد و هم شما به خواسته تان برسید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات