top
استفاده درست و به جا از (نه)

استفاده درست و به جا از (نه)

استفاده درست و به جا از (نه)

یک کلمه بسیار ساده که اگر در جای صحیحی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به ابزار رفتاری قدرتمندی تبدیل گردد و آن کلمه «نه» می باشد. متاسفانه بسیاری از والدین استفاده از آن را در روش های انضباطی خود دشوار می یابند. این دشواری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

شتاب زدگی

گاهی ممکن است احساس کنید برآورده ساختن آنچه که کودک می خواهد بسیار راحت تر و سریع تر از آن است که بخواهید برای فرزندتان توضیح دهید که چرا نمی تواند آنچه می خواهد داشته باشد. به خصوص اگر این توضیح دادن به قهر کودک بیانجامد. اما بهتر است بدانید این موضوع توقع اینکه هر چه کودک می خواهد می تواند داشته باشد، به مراتب تقاضاهای او را بزرگ تر و گران قیمت تر می کند. اگر بعد از مدتی کودک متوجه شود شما به دلیل کمبود وقت خواسته هایش را برآورده می سازید، دیگر هیچ ارزشی برای این چیزها قائل نمی شود و یا هیچ قدردانی از گرفتن آن ها نشان نمی دهد. اشیا نمی توانند هیچ گاه جایگزین وقت شما گردند.

 

ترس از قضاوت دیگران

در حال چرخیدن در یک فروشگاه می باشید و کودک شما با ولع چیپسی را بر می دارد، اگر شما بخواهید به زور چیپس را از او بگیرید و کودک جیغ بزند اطرافیان چه قضاوتی در مورد شما می کنند. این نگاه ها می تواند در شما احساس شرمندگی ایجاد کند. فرزند شما هنگامی که در شرایط خاص قرار می گیرد، جایی که در حقیقت نمی تواند آنچه را می خواهد داشته باشد، ممکن است این موضوع برایش کمی عذاب آور باشد. در این زمان بهتر است کمی خلاقیت از خود نشان دهید و خرید را برای کودک سرگرم کننده و تبدیل به یک تجربه عملی خوب کنید، به عنوان مثال از کودک بخواهید به دنبال سوپ مورد علاقه اش بگردد و یا پنیر را برای شما پیدا کند.

 

پول زیاد

این روزها والدین پول زیادی را برای فرزندان خود خرج می کنند، حتی اگر اوضاع مالی شخصی مساعدی نداشته باشند. اما آیا این موضوع پیام خوبی به همراه دارد؟ شما ممکن است فکر کنید «خریدن این اسباب بازی به جایی بر نمی خورد» اما موضوع این است که شما چگونه رفتارهای تان را مطرح می کنید و نه اینکه مدام بیشتر بخرید. کودکی که هر گاه گریه می کند و یا فریادی را آغاز می کند و یا صدمه می بیند همیشه هدیه دریافت می کند درس خطرناکی را یاد می گیرد. بدانید که دنیای بیرون به سخاوتمندی شما نیست و کودک شما روزی بزرگ می شود و متوجه خواهد شد که همیشه هر چه بخواهد نمی تواند به دست بیاورد، اما به نظر شما آیا آن زمان می تواند از عهده این موضوع بر آید؟



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات