top
کمک به هم نوع در وجود کودک

کمک به هم نوع در وجود کودک

کمک به هم نوع در وجود کودک

کودک از دو سالگی به بعد وارد مرحله ای می شود که همسالان اطراف را می بیند و حق آن ها را در وجود خودش احساس می کند و می فهمد که باید با همسالان و اطرافیان ارتباط برقرار کند.

در این مرحله والدین باید به او یاد بدهند وسایل بازی خود را در اختیار همسالان خودش قرار بدهد. برای این کار آن ها می توانند از خودشان شروع کنند و به طور مثال اسباب بازی به او بدهند و در قبال آن از او بخواهند تا یکی از خوراکی هایش را به آن ها بدهد.

 

در این مرحله کودک یاد می گیرد که فقط گیرنده نباشد و از وسایل و خوراکی هایی که در اختیار دارد به دیگران هم بدهد. این کودک وقتی با این آموزش بزرگ شود در مدرسه با همکلاس ها و در محل کار با همکارانش داد و ستد عاطفی خواهد داشت، پس نتیجه می گیریم آموزش بخشش و انفاق را از داخل خانه و با چیزهای کوچکی که کودک در اختیار دارد باید آغاز کنیم.

 

در حوادث تلخی مانند زلزله والدین می توانند از کودکشان بخواهند تا قلک خود را بشکند و مقداری از پول های موجود در آن را به کودکان همنوع خودش ببخشد. والدین باید بدانند رشد فکری، اجتماعی، روانی و معنوی کودک باید هماهنگ باشد و در رویدادهای تلخ و سخت است که می توان به فرزندان به صورت عملی مراحل رشد فکری، اجتماعی، معنوی و روانی را آموخت.

 

فرزندان، هر خوب و بدی را ابتدا از اولین خاستگاه تربیتی؛ یعنی خانواده می آموزند. پرورش روح گذشت و ایثار در فرزند یکی از آن تدابیر تربیتی مهم است که اثراتی بس فراوان در ابعاد متفاوت زندگی اکنون و آینده  کودک امروز و بزرگسال فردا دارد. پدر و مادر نیز از دیدن روحیه ی گذشت فرزندشان لذت خواهند برد؛ زیرا این فرزند محصول مرارت های پرورش صحیح و رفتار پسندیده ی خودشان بوده است. نهادینه شدن روحیه بخشش و فداکاری باعث می شود  اندیشه کمک رسانی در اولویت ارزشمندی های اخلاقی فرزند واقع گردد و وی نیز این عمل را به فرزندان خویش منتقل نماید.

 

کودکان به تدریج یاد می‌گیرند که احساس ها و عاطفه های دیگران را درک کنند و به آن ها احترام گذارند. ولی می‌توان با آموزشی هدفمند و برنامه ریزی شده، ویژگی های برتر شخصیتی را در آن ها رشد و پرورش داد. بهترین آموزش برای بچه ها تماشا کردن و تقلید از چیزها و رفتارهایی است که در اطرافشان می گذرد و رفتارهایی است که می بینند.با دقت در اتفاقاتی که در اطراف تان رخ می دهد، برای فرزندتان یک الگو باشید؛ اگر والدین به آن چه می گویند، عمل کنند، کودک احساس می کند که درجمع افراد صادق و متعهد زیست می کند. از این رو، از همان دوران کودکی، روح گذشت و ایثار در فرزند تقویت می یابد.

 

همیشه نیکوکار باشید و سعی کنید به کسانی که نیازمندهستند، کمک کنید. برای مثال، پدر و مادر می‌توانند با رعایت آداب و رسوم خانوادگی در دادن هدیه های تولد، دادن عیدی به دیگر کودکان خانواده، بخشیدن اسباب بازی، کمک به افراد نیازمند، بازدید از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و … کودکان را بخشنده بار آورند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات