top
گازگرفتن، راهی برای بروز خشونت

گازگرفتن، راهی برای بروز خشونت

گازگرفتن، راهی برای بروز خشونت

کودک در شرایط گوناگونی ممکن است فرد دیگری را گاز بگیرد، خصوصاً زمانی که او در میان سایر کودکان قرار گیرد. در اکثر موارد، می توان جلوی گاز گرفتن کودک را از طرقی، مانند کمک به کودک برای ابراز احساسات خود، گرفت. گاز گرفتن معمولاً در آینده منجر به مشکلات رفتاری نمی شود اما کودکی که گاز گرفتن به عادت او تبدیل شده است و پس از سن ۳ سالگی نیز همچنان به این کار خود ادامه می دهد، به احتمال زیاد به مراجعه به یک پزشک متخصص نیاز دارد.

 

وقتی کودک کسی را گاز می گیرد، والدین بلافاصله وارد عمل می شوند و او را با تکان های شدید جدا می کنند، سرش فریاد می کشند و گاهی یک سیلی هم به گوشش می خوابانند؛ این ها همه رفتارهای غلط هستند و نه تنها مشکلی را حل نمی کنند بلکه قوز بالای قوز می سازند چون علاوه بر رفتار نادرست قبلی، شیوه های برخورد غلط دیگری را هم به کودک آموزش می دهند.

 

بهترین کار این است که جلو بروید و بدون توسل به خشونت سعی کنید دهان کودک را از دست کودک دیگر جدا کنید. می توانید لپش را بکشید. زودتر جواب می دهد ولی این کار را به آرامی انجام دهید که آسیبی نبیند و خیال نکند می خواهید به او آسیب بزنید.

 

اگر با رفتار کودک‌تان آشنا شوید، می‌توانید عمل گاز گرفتن را حتی قبل از این که اتفاق بیافتد، متوقف کنید. اگر دیدید که کودک‌تان برای مثال سر یک اسباب بازی عصبانی یا ناراحت شد، جلو روید و توجه او را به چیزهای دیگری جلب کنید.

 

به طور معمول، ما تمام انرژی خود را صرف اصلاح عمل کودکی که گاز گرفته است می‌کنیم در حالی که تسلای کودکی که گاز گرفته شده نمی‌شویم. آرام کردن کودکی که آسیب دیده به کودک شما نشان می‌دهد که رفتارش موجب ترس و رنج دیگری شده است. شما حتی می‌توانید از کودک خود بخواهید او را آرام کند.

 

در برخورد با همه رفتارهای آزاردهنده باید از تکنیک بی اعتنایی استفاده کنید؛ به این شکل که انگار چیزی ندیده و نشنیده اید. برای کودک هیچ چیزی به اندازه توجه والدین مهم و باارزش نیست. به همین دلیل است که برای به دست آوردن توجه آن ها به هر کاری دست می زند.

 

در اغلب موارد کودک رفتارهای آزاردهنده انجام می دهد تا صرفا توجه پدر و مادر را به خود جلب کند. حتی ناراحتی، عصبانیت یا تذکرهای پی در پی شان برای کودک توجه معنی می شود و راضی اش می کند.

 

اگر فرزندتان هنگام عصبانیت به جای اعمال خشونت یا گاز گرفتن، سعی کرد خشم خود را از طریق کلمات فرونشاند، حتماً این نکته را به او یادآور شوید و از او تشکر کنید. بدین ترتیب، کودک به تدریج متوجه می شود که جلب توجه سایرین به دلیل خوب و مثبت بودن، بسیار بهتر از جلب توجه به دلیل داشتن رفتاری منفی، مانند گاز گرفتن است.

 

راه دیگر این است که برای فرزندتان الگوی خوبی باشید. رفتارهایی که دوست دارید از فرزندتان ببینید را ابتدا در خودتان ایجاد کنید، به تدریج فرزندتان نیز از رفتار شما الگوبرداری می کند. همچنین به فرزندتان اطمینان دهید که می توانید به او کمک کنید. به او بگویید که هرگاه خواست کودک دیگری را گاز بگیرد، یاد این نکته بیافتد که شما می توانید مشکل او را از راه منطقی و بدون خشونت حل کنید.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات