top
انگیزۀ حجاب

انگیزۀ حجاب

انگیزۀ حجاب

آشنا کردن کودکان و نوجوانان با آموزه‌ها و ارزش‌های دینی و مذهبی، از اصول‌ مهم‌ تعلیم و تربیت اسـلامی اسـت و با گسترش زندگی اجتماعی، علمی و سیاسی، ضرورت آن بیشتر احساس می‌شود. عمق‌بخشیدن آموزه‌های دینی در کودکان و نوجوانان، فرزندان را از بسیاری از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی‌ مصون‌ نگه‌ می‌دارد. مناسب‌ترین زمان برای درونی‌ کردن‌ ارزش‌های‌ اسـلامی و تـربیت دینی، دوره کودکی و نوجوانی است؛ زیرا روح آنان در این زمان انعطاف‌پذیری زیادی دارد و هرچه بزرگ‌تر‌شود، از این انعطاف‌ کاسته‌ می‌شود‌.

 

با توجه به اینکه کودک در این دوران‌ حساسیت‌ها‌ و لطافت‌های ویژه‌ای دارد، باید از بهترین شیوه‌های تربیتی بهره گرفت تا نتایج مفید و مـؤثری بـه دسـت آید. بسیاری از‌ آسیب‌هایی‌ که‌ به دخـتران و زنـان وارد مـی‌شود به علت نداشتن حجاب و عفاف‌ است. درونی کردن این ارزش بین دختران و زنان باعث مقاومت بیشتر آنان در برابر این انحرافات می‌شود.

 

از‌ روش‌های‌ بسیار‌ مؤثر در تـربیت، تـشویق کارهـای پسندیده کودکان و نوجوانان است. تشویق، راهی‌ مناسب‌ در ایجاد انـگیزش بـه سوی حجاب و عفاف می‌باشد. تشویق در روح فرد اثر می‌گذارد و او را‌ به‌ انجام‌ رفتار نیک بر می‌انگیزد. از دیگر شیوه‌ها، روش الگویی است؛ در این‌ روش، فـرد‌‌‌ از‌ دیگـران‌ سـرمشق و الگو می‌گیرد و از رفتار آن ها پیروی نموده، خود را با آن ها همساز مـی‌کند‌.

 

محبت‌ نیز‌ از دیگر عوامل مهم جذب افراد است که اثر آن ژرف و دراز مدت می‌باشد. مربی‌ در‌ این مدت طولانی می‌تواند راهکار های تربیتی خـود را بـه کودک القـا کند و تغییر‌ رفتار‌ را‌ در کودک ببیند. داشتن بصیرت و آگاهی نسبت به انجام کاری، دوام و قـوام آن کـار‌ را‌ بیشتر خواهد کرد. بنابراین، بصیرت‌بخشی روش مؤثری برای نهادینه کردن حجاب و عفاف در‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ است. با روش قصه‌گویی می‌توان در روح کودک نـفوذ کرد و بـا بـیان قصه‌های آموزنده و جذاب‌، کودکان‌ را با شخصیت‌های قصه همانند ساخت.

آشـنا کردن کودکان و نـوجوانان با معارف و ارزش‌های دینی و مذهبی یکی از اصول مهم تعلیم و تربیت اسلامی است و روز به روز بـا گـسترش زنـدگی اجتماعی، علمی‌ و سیاسی، ضرورت آن بیشتر احساس می‌شود. بنابراین، یکی از محورهای مهم و اصلی تربیت باید عـمق بـخشیدن به آموزه‌های دینی در کودکان و نوجوانان باشد؛ زیرا در این صورت است که فرزندان‌ از‌ گونه‌ گونه آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی مـصون مـی‌مانند. بـسیاری از شرارت‌ها که دختران و زنان جامعه می‌بینند، از نداشتن حجاب و عفاف آغاز می‌شود. درونی کردن این ارزش بین دختران و زنان بـاعث مـی‌شود‌ آنان‌ در برابر این انحراف‌ها، مقاومت بیشتری داشته باشند.

 

مناسب‌ترین زمان برای درونی کردن ارزش های اسـلامی و تـربیت دینی فرزندان دوره کودکی و نوجوانی است؛ زیرا‌ روح‌ آنان در این زمان انعطاف‌ زیادی‌ دارد و هر چه انسان بزرگ‌تر می‌شود از این انعطاف کاسـته مـی‌شود و بـا توجه به اینکه کودک در این دوران حساسیت‌ها و لطافت‌های ویژه‌ای دارد، باید‌ از‌ بهترین شیوه‌ها بهره گرفت‌ تـا‌ نـتایج مفید و مؤثر به دست آید. یکی از روش‌های بسیار مؤثر در تربیت، تشویق کارهای خوب کودکان و نوجوانان است. تشویق، راهی مـناسب در ایجـاد انگیزه حفظ حجاب و عفاف می‌باشد. تشویق‌ در‌ روح آنان اثر می‌گذارد و آن ها را برای انـجام اعـمال نیک بر‌می‌انگیزد. یکی دیگر از شیوه‌ها روش الگویی است. در این روش فـرد،‌‌ از دیگـران سـرمشق و الگو می‌گیرد و از رفتار‌ آن ها‌ پیروی نموده‌، خود را بـا آن ها همساز می‌کند.

 

بصیرت‌ بخشی یکی از عوامل بسیار مهم در جذب افراد می‌باشد که‌ اثر آن بر روی مـتربی عـمیق و درازمدت می‌باشد. در این مدت‌ مربی‌ مـی‌تواند‌ نـظریات تربیتی خـود را بـه کودک القـا کند و تغییر رفتار را در کودک ببیند. داشتن بـینش و آگـاهی ‌‌در‌ انجام کاری، دوام و قوام آن کار را بیشتر خواهد کرد. بنابراین، روش بصیرت‌بخشی‌، روش‌ مؤثری‌ برای نهادینه کردن حـجاب و عـفاف در کودکان و نوجوانان است. با قصه‌گویی نیز مـی‌توانیم در روح‌ کودک نفوذ کنیم و بـا بـیان قصه‌های آموزنده و جذاب، کودکان را با شـخصیت‌های قـصه‌ همانند سازیم.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات