top
از وسایل الکترونیکی نهایت بهره را ببرید

از وسایل الکترونیکی نهایت بهره را ببرید

از وسایل الکترونیکی نهایت بهره را ببرید

وسایل الکترونیکی در همه جا وجود دارند و این مسئله کنترل مدت زمان استفاده کودکان از آنها را برای والدین دشوارتر ساخته است. از سویی دیگر ، اندکی از این زمان را که صرف استفاده از وسایل الکترونیکی می شود، می توان در راستای آموزش کودکان و نیز تقویت توسعه اجتماعی بکار گرفت.

 

راهبردهایی برای کنترل استفاده از وسایل الکترونیکی

انجمن سلامت کودکان در آمریکا استفاده از رسانه ها توسط کودکان زیر ۱۸ تا ۲۴ ماه را توصیه نمی کند. برای آشنا ساختن کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه با رسانه های دیجیتالی ابتدا از کیفیت و انفرادی بودن آن اطمینان یابید. مدت زمان استفاده از صفحه نمایش ها توسط کودکان ۲ تا ۵ ساله باید محدود به یک ساعت برنامه پر کیفیت گردد. با بزرگ شدن کودک اتخاذ یک روش متحدالشکل برای همه کارامد نخواهد بود و باید درخصوص میزان استفاده روزانه کودکان از این برنامه ها و مناسب بودن رسانه موردنظر تصمیم بگیرید.

 

مشکلات مرتبط با زمان استفاده از صفحه نمایش ها

برای رشد مغز خردسالان زمان گذاشتن برای بازی های بدون ساختار، سودمندتر از رسانه های الکترونیکی است. علیرغم ادعای آموزشی بودن بسیاری از برنامه های دیجیتالی، کودکان زیر دو سال اطلاعات بیشتری از نمایش زنده به خاطر می سپارند تا یک فیلم ویدئویی.

 

در دو سالگی کودک می تواند از انواع معینی از برنامه های صفحه نمایش همچون برنامه های موسیقی ، گردش و تحرک و داستان ها بهره مند گردد. اما برنامه های منفعلانه صفحه نمایش ها نباید جایگزین مطالعه ، بازی یا حل مسئله گردد. با کودک خود در تماشای این برنامه ها همراه شده و در فهم آنچه که می بیند و شیوه اعمال آنها در دنیای واقعی به او کمک کنید. پایش برنامه هایی که کودکتان تماشا می کند یا گیم هایی که با آنها بازی می کند، با هدف اطمینان از مناسب بودن آنها، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

 

از برنامه هایی با گام و روند سریع که کودک در فهم آنها دچار مشکل گردد ، هم چنین برنامه هایی با محتوای پریشان کننده و خشونت آمیز اجتناب نمایید. آگهی های تبلیغاتی را حذف کنید چراکه خردسالان در تمایز میان آگهی تبلیغاتی و اطلاعات حقیقی با مشکل مواجه خواهند بود. به یاد داشته باشید برنامه های نمایشی بیش از حد طولانی یا بی محتوا طی دوره رشد کودک، با بروز موارد زیر مرتبط است:

*چاقی مرضی

* اختلال در برنامه زمانی خواب و کوتاه ترشدن دوره آن

* مشکلات رفتاری

* فقدان مهارت های اجتماعی

* خشونت

* عدم تمایل بازی به مقدار لازم

 

وضع مقرراتی برای مدت زمان استفاده از وسائل الکترونیکی

جهت فهم و شناخت مسئله استفاده از وسایل الکترونیکی یه عنوان یک مسئله مهم، اخیراً انجمن طب کودکان در آمریکا سمپوزیومی برای طرح توصیه های علمی برای والدین ترتیب داد. به گفته متخصصان عملکرد کودکان هنوز هم مشابه گذشته است. فقط امروزه آنان اغلب بطور مجازی عمل می کنند. در نتیجه اعمال این قوانین برای محیط حقیقی و مجازی کاملاً منطقی به نظر می رسد. کاهش استفاده از وسایل الکترونیکی به معنای بازی با کودک ، آموزش مهربانی و مشارکت است، همچنین شناخت دوستان کودک و آنچه که با این دوستان انجام می دهد را در بر خواهد گرفت.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات