top
عادت‌های سلامت رسانه‌ای خلق کنید

عادت‌های سلامت رسانه‌ای خلق کنید

عادت‌های سلامت رسانه‌ای خلق کنید

شاید تا الان حسابی درگیر استفاده از تکنولوژی برای کودکتان شده‌اید و فکر میکنید دیگر کار از کار گذشته و نمیتوانید کنترلی بر این موج داشته باشید اما بد نیست بدانید همین حالا هم دیر نشده و بهتر است با افزایش آگاهی خود و وضع قوانین درست، از آسیبهای استفاده از موبایل و تبلت و کامپیوتر برای کودک، جلوگیری کنید. 

 

اگر کودک  صفر تا 5 سال دارید:

•    آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید اغلب کودکان دست‌کم تا 3-2 سالگی نیازی به دسترسی به فن‌آوری ندارند. تا آنجا که امکان دارد این وسایل را از کودکان دور کنید. اگر آنها زمان خود را به بازی، گذران وقت با خانواده و خواندن کتاب توسط والدین بگذرانند بهتر رشد می‌کنند. 

 

قوانین سفت و سخت برای کودکان

•    برخی از پیش دبستانی‌ها برای این‌که بتوانند بازی‌های ویدئویی انجام دهند التماس می‌کنند. این موضوع را باید بدانید که اغلب بازی‌ها برای انجام نیاز به خواندن دارند بنابراین برای کودکان پیش دبستانی بازی‌هایی که برچسب EC (پیش دبستانی) دارند تهیه کنید. 

 

اگر  کودک 6 تا 9 سال دارید:

•    بیشتر بچه‌ها در این سن از بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی مانند پلی استیشن لذت می‌برند. حواستان باشد که این بازی‌ها متناسب سنشان باشد و به بیش از  2 ساعت در روز نرسد.

•    قبل از اینکه کودک شروع به بازی کند درباره این‌که چگونه و چه زمانی بازی را به پایان خواهید برد با او صحبت کنید. بیشتر بچه‌ها در جواب شما به پایان دادن به بازی می‌گویند «اگر الان خاموش کنم بازی رو می‌بازم» یا «الان نمی‌تونم خاموشش کنم» و بعد دوباره 15 تا 30 دقیقه به بازی ادامه می‌دهند. اگر این اتفاق همیشه می‌‌افتد زمان بازی آنها را محدود کنید و از آنها بخواهید نیم ساعت قبل از اینکه شما به آنها یادآوری کنید بازی را تمام کنند. 

•    هرازگاهی با فرزندتان بازی کنید. خیلی از این بازی‌ها دو نفره یا بیشتر هستند. بچه‌ها از مسابقه گذاشتن با پدر و مادرها لذت می‌برند. بنابراین اینکه با آنها بازی کنید حس خوبی به آنها می‌دهد.

 

این قوانین را رعایت کنید

خودتان الگو باشید: آیا همیشه کامپیوترتان روشن است؟آیا همیشه گوشی‌تان را با خودتان به میز شام می‌آوری؟ بهتر است محدودیت‌هایی در استفاده از فن آوری برای خودتان قائل شوید و از اوقات فراغتی که ایجاد می‌شود برای بودن در کنار خانواده بهره ببرید.

پرستار الکترونیک را حذف کنید: وقتی که کودک حوصله‌‌اش سر می‌رود و نیاز به استراحت دارد سریع سراغ وسایل الکترونیک نروید. این بهانه خوبی نیست که وقتی تلویزیون خاموش است شما کلی کار برای انجام دادن دارید. بهتر است در این مواقع کودک را از این وسایل دور کنید و جایگزین‌هایی مانند اسباب بازی یا کتاب در اختیارشان قرار دهید. 

عادت‌های سلامت رسانه‌ای خلق کنید: تلاش‌ کنید میان خواسته‌های فن‌آوری تمام اعضای خانواده هم زمان تعادل ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید یک کامپیوتر بخرید که تمام اعضای خانواده از آن استفاده کنند. سپس برای هر کدام از اعضا زمانبندی مشخصی برای استفاده از آن تهیه کنید. اگر تهیه کامپیوتر برای‌تان سخت است می‌توانید از کافی‌نت‌ها یا کتابخانه محل که کامپیوتر دارد استفاده کنید. 

شکاک باشید: حتی اگر برنامه یا فیلمی آموزشی بود، خودتان سر فرصت نظرات و انتقاداتی را که درمورد برنامه انجام گرفته بخوانید و بعد درباره استفاده از آن تصمیم بگیرید.

 

روی سی دی ها را بخوانید

روی سی دی‌های بازی اعدادی درج شده که هر کدام یک دنیا معنا و مفهوم برای خودشان دارند و در حقیقت بهترین راهنما هستند برای خرید سی دی بازی برای کودک دلبند شما. 

+3: بازی‌هایی که روی آنها این نشان، درج شده مخصوص کودکان بالای 3 سال است. یا به عبارت بهتر از 3 تا 6 ساله‌ها. این بازی‌ها معمولا بسیار ساده هستند و خبری از خشونت در آنها نیست. این بازی‌ها در قالب داستان‌های شاد و جذاب کودکانه با فضاها و تصویرسازی‌های رنگی سعی می‌کنند بسیاری از مباحث مهم زندگی را به زبانی کودکانه و در قالب بازی‌های موزیکال به کوچولوی شما آموزش بدهند.

+6: این  بازی‌ها ویژه کودکان  6 سال به بالاست. این بازی‌ها فانتزی هستند و لحن کودکانه دارند. فضای این بازی‌ها متناسب سن و سال کودک شما کمی تغییر کرده‌اند اما هنوز از دنیای کودکی آنها فاصله زیادی ندارند. این گروه از بازی‌ها تا ده سالگی انتخاب مناسبی برای دختر کوچولو یا پسرکوچولوی شما هستند. چرا که بسیاری از آموزش‌ها در قالب همین بازی‌ها و در همین فضاهای صمیمی که هنوز ارتباطشان با دنیای کودکی قطع نشده است به کودکان شما ارائه می‌شوند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات