top
وب، یک شهر بزرگ است مراقب کودک باشید

وب، یک شهر بزرگ است مراقب کودک باشید

وب، یک شهر بزرگ است مراقب کودک باشید

وقتی کودک و نوآموزی را با کامپیوتر و زیر مجموعه های آن آشنا می کنیم بدین منظور که او را با جهان نوین آشنا سازیم از خود نمی پرسیم این آشنایی او با این ابزار چه توانایی هایی را از او می رباید. ذهن فعال و خلاق و دارای تمرکز که برای فراگیری و تعلیم و آموزش یک دانش آموز ضرورت اولیه به حساب می آید و در اثر بازی با کامپیوتر و استفاده بی مورد از اینترنت، به ذهنی منفعل و هیجان زده و غیر متمرکز بدل می گردد، چگونه می تواند آتیه ای تکامل یافته را در دنیای فرا روی دانش آموز قرار دهد.

 

ذهن فعال و خلاق و دارای تمرکز که برای فراگیری و تعلیم و آموزش یک دانش آموز ضرورت اولیه به حساب می آید و در اثر بازی با کامپیوتر و استفاده بی مورد از اینترنت، به ذهنی منفعل و هیجان زده و غیر متمرکز بدل می گردد، چگونه می تواند آتیه ای تکامل یافته را در دنیای فرا روی دانش آموز قرار دهد.

 

سست و کند کردن قدرت فکر، حافظه، فهم استدلالی، استنتاج، ضعف قدرت فراگیری، از بین رفتن تمرکز و تعادل و حفظ ارتباط بین گذشته و حال، ابتدایی ترین مقولاتی هستند که در اثر بازی و اشتغال با کامپیوتر و اینترنت نصیب کودکان و نوجوانان می گردد.

 

سست و کند کردن قدرت فکر، حافظه، فهم استدلالی، استنتاج، ضعف قدرت فراگیری، از بین رفتن تمرکز و تعادل و حفظ ارتباط بین گذشته و حال، ابتدایی ترین مقولاتی هستند که در اثر بازی و اشتغال با کامپیوتر و اینترنت نصیب کودکان و نوجوانان می گردد.

 

اینترنت با جذابیت های منحصر به فرد خود بسیاری از کودکان و نوجوانان را به خود جلب کرده است. کودکان و نوجوانان نسبت به افراد میانسال از اشتیاق و جرئت بیشتری برای کنجکاوی در کامپیوتر و اینترنت برخوردارند و راحت تر با پندارها و باورهای جدید کنار می آیند. این تکنولوژی امکانات فراوانی را در اختیار این قشر قرار می دهد، اما از دیگر سو دارای تأثیرات منفی نیز است که در صورت نادیده گرفتن و توجه نکردن به آن سلامت این نسل و در نهایت سلامت جامعه و خانواده را به خطر خواهد انداخت.

 

اینترنت شهر شلوغ و ناآشنایی است که کودکان در آن امنیت ندارند. کودکان و نوجوانان در کوچه پس کوچه های این شهر الکترونیکی به دنبال سرگرمی و بازی، از خطرات و ناشناخته های آن غافل هستند و بنا بر طبیعت کودکی، دید مثبت و خوبی نسبت به پیرامون خود دارند.

 

وب، یک شهر بزرگ است و مانند تمام شهرهای بزرگ خطرات زیادی در آن نهفته است کودکان ممکن است در اینترنت با فروشندگان زرنگ، نامه های الکترونیکی اهانت آمیز، متجاوزین به حریم شخصی، تقلب و جعل و نفوذگری مواجه شوند حتی ممکن است به صورت تصادفی یا از روی کنجکاوری، سایت های حاوی تصاویر مستهجن یا قماربازی را جستجو کنند. افزایش بی رویه جرایم اینترنتی بسیار آزاردهنده و ناامیدکننده است.

 

پدیده رسانه دیجیتال، با فوائد زیاد علمی، تحقیقاتی و آموزشی هم اکنون جامعه چند میلیاردی خود را تحت لوای بلامنازع قرار داده ولی چالش های زیادی را نیز به عقیده کارشناسان ارتباطات ایجاد کرده است که عدم توجه به آن، می تواند برای نسل جوان بخصوص کودکان یک کشور، تهدید جدی باشد. بیشتر کودکان به اینترنت دسترسی دارند گشت و گذار در وب علاوه بر اینکه تجربه شگفت آوری برای کودکان است سرشار از خطر نیز هست.انگیزه کودکان و نوجوانان برای استفاده از اینترنت شامل مواردی هم چون بازی های کامپیوتری، اتاق های گفتگو یافتن اطلاعات برای مدرسه و سرگرمی است.

 

اینترنت شهر شلوغ و ناآشنایی است که کودکان در آن امنیت ندارند.

کودکان و نوجوانان در کوچه پس کوچه های این شهر الکترونیکی به دنبال سرگرمی و بازی،

از خطرات و ناشناخته های آن غافل هستند و بنا بر طبیعت کودکی،

دید مثبت و خوبی نسبت به پیرامون خود دارند.

صدمات بهداشت روانی از طریق این گونه برنامه ها به کودکان و نوجوانان

در ایجاد مسائلی مانند انحرافات جنسی، خشونت، اعتیاد، رفتارهای ضداجتماعی،

سست شدن مبانی خانواده، اشاعه جرم و جنایت در طیف وسیع

در بسیاری موارد جبران ناپذیر است.

 

فعالیت فیزیکی و تعاملات اجتماعی برای سلامت و خلاقیت کودک ضروری است در حالی که اگر کودک مدت زمان زیادی را در مقابل صفحه کامپیوتر بگذراند او را از ورزش و دیگر فعالیت هایی که برای تکامل وی مفید می باشد بی بهره می کند. به علاوه کودکان ممکن است در معرض محتویات خشن و جنسی که در حد سن آنها نیست قرار گیرند و صدمات بهداشت روانی از طریق این گونه برنامه ها به کودکان و نوجوانان در ایجاد مسائلی مانند انحرافات جنسی، خشونت، اعتیاد، رفتارهای ضداجتماعی، سست شدن مبانی خانواده، اشاعه جرم و جنایت در طیف وسیع در بسیاری موارد جبران ناپذیر است.

 

زمانی که کودک به اینترنت معتاد شد، انگیزه اش برای تعامل با دیگران کم می شود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی دارد.

 

بلوغ زودرس، عدم امنیت اطلاعات و نبود هویت مشخص برای کاربران در سنین مختلف خصوصا کودکان، از جمله چالش های جدی بر سر راه نوع استفاده از این فن آوری جهانی هزاره سوم می باشد. کاربرانی که در سنین زیر 18 سال قرار دارند یعنی کودکان و نوجوانان، بهترین و بیشترین سطح طعمه برای سودجویان هستند.

 

بسیار است آگهی های اینترنتی که از کودکان در سنین مختلف می خواهد با آنها تماس گرفته یا به مکان های خاص مراجعه کنند یا لینک های خاصی را نظاره گر باشند.

 

همواره امنیت کودکان روی اینترنت از زمانی که کودکان شروع به استفاده از اینترنت می کنند، مورد بحث و گفتگو متخصصان علوم ارتباطات و جامعه شناسان بوده است.

 

از خطرات جدی که در دوران کنونی متوجه کودکان و نوجوانان است، خطرات سوءاستفاده جنسی از طریق اینترنت است کودکان و نوجوانان بخصوص در جوامع پیشرفته که استفاده از اینترنت در خانه و مدرسه برای آنان میسر است، خاصه از طریق اتاق های چت و گپ زنی مورد اغفال و سوءاستفاده قرار می گیرند. این ناهنجاری به یک معضل جدی دنیای غرب مبدل شده است. در واقع هر چه اینترنت بیشتر توسعه پیدا کند، کودکان بیشتر در معرض محتویات خطرناک آن قرار خواهند گرفت.

 

متخصصان علوم رفتاری با برخوردن به نمونه هایی از اغوای جنسی کودکان و عواقب ناخوشایند بعدی آن در زندگی واقعی آنها خواستار نظارت و کنترل بیشتری در این زمینه و هم چنین آگاه سازی والدین و به ویژه ارائه هشدارهای سودمند به کودکان و نوجوانان شده اند. متخصصان به ویژه نگران سوءاستفاده افراد مبتلا به بیماری روانی سوءاستفاده جنسی از کودکان در چت روم ها و جوامع مجازی هستند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات