top
هر کودک بدخطی بیش فعال است؟!

هر کودک بدخطی بیش فعال است؟!

هر کودک بدخطی بیش فعال است؟!

اختلال بیش فعالی یا (ADHD)  یک اختلال روانی است که اغلب در کودکان رخ می دهد. نشانه های ADHD شامل مشکل در تمرکز، توجه، و به خاطر سپردن جزئیات است. تشخیص این بیماری چندان آسان نیست به طوری که برخی افراد، از کودکان مبتلا به این اختلال، به عنوان کودکانی مشکل ساز و شیطان یاد می کنند. در حالی که در واقع این کودکان بی گناهند و رفتار های آن ها تحت کنترل خودشان نیست.

والدین چنین افراد باید با صبر و حوصله به فرزند خود نهایت توجه و محبت را داشته باشند تا کودک به مرور زمان بهبود یافته و تبدیل به فردی عادی شود.  پسران  تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد به ADHD مبتلا شوند.  12.9 درصد از پسران احتمالاً به این اختلال دچار می شوند، در حالی که این احتمال در دختران  فقط 4.9 درصد است.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، درصد کودکان مبتلا به ADHD در حال افزایش است. در سال 2003، 7.8 درصد، در سال 2007، 9.5 درصد  و در سال 2011، به 11 درصد رسیده است. متوسط سن تشخیص ADHD، هفت سال است. نشانه های ADHD به طور معمول برای اولین بار بین سنین 3  تا 6 دیده می شوند.

 ADHD فقط یک اختلال دوران کودکی نیست. امروزه، در حدود 4 درصد از بزرگسالان آمریکایی بالای 18 سال سن نیز با این مشکل روبرو هستند. این اختلال علائم و نشانه های بسیاری دارد. بعضی از آنها نسبتاً ظریف، در حالی که برخی دیگر کاملاً آشکار اند. مهارت های ضعیف رفتاری، مشکلات تحصیلی، و مشکلات حرکتی و... برخی از این علائم می باشند.

با توجه به مطالعه ای که  در مجله مغز و اعصاب کودکان منتشر شده است، برخی از شواهد نشان می دهد که ADHD با دست خط ضعیف کودکان در ارتباط است. 10 درصد از کودکان بدون ADHD درهماهنگی حرکتی دچار مشکل می شوند،  در کودکان مبتلا به ADHD، این رقم حدود 50 درصد است. مشکل در هماهنگی حرکتی می تواند به حرکات تشنجی و از دست دادن کنترل دست ها منجر شود. این امر باعث سریع و بدون کنترل نوشتن می شود.

سرزنش کردن کودک در این مواقع موجب کاهش اعتماد به نفس او می شود. این عملکرد منفی بر روی بسیاری از فعالیت های کودک تأثیر می گذارد. حتی ممکن است باعث شود که در کار های گروهی، همسالان دیگر کودک او را رد کنند. چنین کودکان ممکن است از نوشتن تکالیف خودداری کنند، در نتیجه والدین و سایر افراد این عمل کودک را به عنوان رفتاری ناشایست توجیه می کنند. دست خط به تنهایی دلیلی قطعی بر  این نیست که فرزندتان به ADHD  دچار است.

برای تشخیص قطعی اختلال بیش فعالی در کودک، بهترین راه این است که به پزشک مراجعه کنید. اختلالات دیگری نیز می تواند منجر به ضعف دستخط شود. از جمله: 

اختلال هماهنگی رشدی DCD؛ یک بیماری است که باعث مشکلات حرکتی کودک می شود. کودکان مبتلا به DCD ناهماهنگ، و دست و پا چلفتی به نظر می رسند. آنها اغلب دستخط ضعیفی دارند. بعضی از کودکان ممکن است DCD و ADHD ، هر دو را داشته باشند.

اختلالات نوشتاری WLD؛ کودکانی که WLD دارند نسبت به همسالان خود در خواندن، تلفظ، یا نوشتن مهارت کمتری دارند. با این حال، آنها هوش پایینی ندارند. دختران مبتلا به ADHD در معرض خطر بالاتری در ابتلا به WLD و ناتوانی  خواندن  نسبت به پسران قرار دارند.

علل دیگر برای ضعف دست خط عبارتند از:

مشکلات بینایی

اختلالات پردازش حسی (راه سیستم عصبی پردازش سیگنالهای از حواس)

خوانش پریشی (اختلال پردازش زبان) و دیگر اختلالات یادگیری

آسیب مغزی

تشخیص ADHD نیاز به شش یا تعداد بیشتر از علائم مربوط به بیش فعالی دارد. علائم باید آشکار باشند و در خانه و همچنین  مدرسه مشاهده شوند، و باید شش ماه یا بیشتر طول بکشند. 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات