top
به عهد خود وفا کنید

به عهد خود وفا کنید

به عهد خود وفا کنید

نسترن به‌پسرش قول داده بود وقتی از سرکار برمی‌گردد برای او بستنی شکلاتی بخرد. مریم به‌دخترش گفته بود که اگر جیغ و داد نکند، عروسکی را که دوست دارد برایش می‌خرد، اما باید تا شنبه صبر کند. مژگان به‌پسرش قول داده بود در اولین مسابقات لیگ برتر او، شرکت خواهد کرد.

همۀ این مادرها، قصد و نیت خوبی داشتند اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند به‌قول خویش عمل کنند. نسترن به‌قدری مشغول کار شد که خرید بستنی را فراموش کرد. مریم ، واقعاً نمی‌خواست یک اسباب بازی دیگر برای دخترش بخرد و نمی‌توانست از خواستۀ او به‌راحتی امتناع کند، تا او جیغ و داد نکند و مژگان یک روز مانده به‌مسابقه پسرش یک مسافرت کاری مهم برایش پیش آمد.

مطمئناً برخی اوقات مسائل یا مشکلاتی پدید می‌آیند که والدین نمی‌توانند به‌قول خویش عمل کنند. اما زمانی که این عهدشکنی‌ها به‌صورت مداوم رخ می دهد، فرزند شما چنین واکنش‌هایی را نشان میدهد:

- احساس می‌کند که هیچ‌کس به‌او اهمیت نمیدهد.

- ممکن‌است تصور کند که اگر به‌خواسته خویش دست پیدا نکرده حتماً اشتباهی صورت گرفته و هرگز به‌خواسته خویش نخواهد رسید.

- امکان دارد اعتماد خود را نسبت به‌شما از دست بدهد و تصور خواهد کرد حرفهای شما، پایه و اساسی ندارد و به‌حرفهایی که می‌زنید اعتقاد ندارید.

- حتی امکان دارد فکر کند که دیگران نیز مانند والدینش هستند.

یک مشکل دیگر برای عمل نکردن به‌قول و تعهد شما وجود دارد. شما ناخواسته پیامی را برای فرزندتان ارسال می‌کنید. اینکه به‌قول و تعهد نمی‌توان پایبند بود. تصور کنید، به‌پسرتان می‌گویید، اتاقش را تمیز و مرتب کند و او اصرار دارد که فردا این‌کار را انجام دهد. آیا او تصور خواهد کرد با وجود قولی که به‌شما داده مجبور به‌انجام این کار هست؟

 

سحر ، مادر یک پسر 5 ساله بود. یک روز به‌من گفت از زمانی که پسرش دو ساله بوده سعی کرده به‌قولش عمل کند و هرگز هم قولی به‌او نداده است که نتواند به‌آن عمل کند. 

اگر پسرش از او خواسته که او را به‌باغ وحش یا جاهای تفریحی دیگری ببرد او را برده است و اگر مسئله‌ای پیش آمده و نتوانسته به‌قولش عمل کند، در اولین فرصت این کار را انجام داده است. 

سحر گفت: هرگز در روزهایی که مخصوص هستند مانند روز جشن یا مراسم‌های دیگر با او قول و قرار نمی‌گذارم، چون اگر اتفاقی رخ دهد که نتوانم به‌تعهد خود عمل کنم او ناامید و ناراحت می‌شود. اگر پسرم از من چیزی بخواهد هیچ‌وقت نمی‌گویم بعداً یا وقت دیگر، به‌او توضیح می‌دهم می‌توانم یا نه. اگر هم گریه کرد سعی می‌کنم آرامش کنم. وقتی که قول می‌دهم پسرم مرا می‌شناسد و می‌داند که حتماً به‌آن عمل خواهم کرد.

البته ذکر این مطالب به‌این معنی نیست که اگر گهگاهی به‌قول خود عمل نکنید، همه چیز از بین می‌رود یا اعتماد و اطمینان کاهش می‌یابد.

مادر مینا 10 ساله، به‌او قول داده در تعطیلات آخر هفته، دوستان او می‌توانند به‌منزل آمده و شب را در آنجا بخوابند، اما متاسفانه برای مادر یک سفر کاری مهم پیش آمد. او به‌دخترش توضیح داد که چرا نمی‌تواند به‌قول خود عمل کند و در تعطیلات بعدی، دوستانش می‌توانند بیایند. مینا وقتی فهمید مادر به‌حرف و قول خویش پایبند است و آن را فراموش نکرده، با اینکه از این مسئله ناراحت شد ولی قبول کرد.

برخی اوقات واقعاً ما، قول و قرارها را فراموش می‌کنیم. اما سعی کنیم در این خصوص توجه داشته باشیم، زمانی که به‌فرزندمان قول می‌دهیم، به‌عهد خویش وفا کنیم. به‌یاد داشته باشید هرگز قولی به‌او ندهید که نتوانید به‌آن عمل کنید. 

اگر واقعاً نمی‌توانید آن کار را انجام دهید، به‌جای گفتن بعداً یا یک روز دیگه، بگویید: نه. و اگر به‌هر علتی، نتوانستید به‌قول خویش عمل کنید به‌فرزندتان توضیح دهید و یک راه دیگر برای انجام آن پیدا کنید.

دنیا، مکان کاملی نیست و فرزند شما نیز توقع ندارد که شما کامل باشید. اما اگر، بتوانید به‌تعهدات خود عمل کنید، حداقل اکثر اوقات، به‌ او نیز می‌آموزید، به‌عهدش وفا کند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات