top
ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

ایجاد اعتماد به نفس در کودکان
اعتماد به نفس در کودکان خیلی زود شروع به رشد می‌کند و والدین در ساخت آن نقشی کلیدی بازی می‌کنند. از آن‌جا که والدین تاثیرگذارترین افراد در زندگی کودک هستند، چیزهایی که می‌گویند یا کارهایی که انجام می‌دهند و حسی که به کودک می‌دهند بر روند فکری او تاثیر می‌گذارد. در زیر روش‌هایی را برای کمک به کودک خود در ایجاد اعتماد به نفس سالم می‌خوانید.
 
کودکان دوست بدارید
کودکانی که احساس می‌کنند دوست‌شان دارند و مقبول هستند، خود را بیشتر دوست دارند و در کالبد خود احساس راحتی بیشتری دارند. وقتی با آن‌ها با مهربانی رفتار می‌کنید، آن‌ها را بغل می‌کنید یا می‌بوسید، کودکان احساس محبوبیت می‌کنند و احساس خوبی نسبت به خود می‌یابند. گاهی یک لبخند ساده می‌تواند برای این‌که کودک بفهمد او را دوست دارید کافی است.
 
بر توانایی‌های کودک تمرکز کنید نه نقاط ضعف او
آن‌ها را تشویق کنید از استعداد خود بدون خجالت استفاده کنند. در همان زمان، کمک کنید تا ضعف‌های خود را بشناسند و راه‌هایی برای کار روی آن‌ها پیدا کنند.
 
تشویق کودکان به موفقیت خوب است
ولی همیشه موفق نیستیم. بگذارید کودک شما بفهمد که اشکالی ندارد گاهی برنده نشود. به فرزند خود بیاموزید که شکست‌ را بپذیرد و بگذارید یاد بگیرد که موفقیت مقیاس ارزش نیست.
 
یادگیری مهارت های جدید نیروبخش است
یاد دادن مهارت های جدید به کودک، حتی مهارت های ساده‌ای مثل باغبانی، ظرف شستن، درست کردن کاردستی یا کمک درعوض کردن لاستیک ماشین می‌تواند حس اعتماد به نفس در آن‌ها را تا اندازه‌ای بالا ببرد.
 
داشتن قدرت انتخاب حس خوبی است
این را به کودک خود بدهید، بگذارید هر از چند گاهی خودشان انتخاب کنند. نه تنها حال آن‌ها را خوب می‌کند بلکه درباره مسئولیت و مخاطرات همراه آن به آن‌ها می‌آموزاند. اما پیش از دادن مسئولیت به آن‌ها برای انتخاب‌های بزرگ در زندگی،‌ کم‌کم شروع کنید، ‌با انتخاب‌های ساده برای لباس، غذا، اسباب‌بازی و این قبیل موارد.
 
حل مشکلات و احساس موفقیت
وقتی مشکلی را حل می‌کنید، چه بزرگ چه کوچک، نوعی احساس موفقیت را تجربه می‌کنید. بنابراین دفعه بعدی که کودک شما با مشکلی مواجه شد، آن را برایش حل نکنید. به آن‌ها یاد بدهید که خودشان آن مشکل را حل کنند. انجام این کار اطمینان و اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد.
 
به فرزندتان یاد بدهید خودشان و دیگران را دوست بدارند
با آن‌ها درباره اهمیت شیوه زندگی سالم و مراقبت از خودشان حرف بزنید. همچنین می‌توانید درباره بهداشت فردی و هنر لباس خوب پوشیدن که هر دو تاثیر مثبتی بر اعتماد به نفس فردی می‌گذارد به آن‌ها یاد بدهید.
 
بچه‌ها کنجکاو هستند و می‌خواهند چیزهای جدید را امتحان کنند
اگر کودک شما به یک فعالیت، ورزش یا یادگیری مهارتی جدید علاقه نشان می‌دهد، رای آن‌ها را نزنید. تشویق‌شان کنید که آن را امتحان و تجربه کنند و به آن‌ها یاد بدهید که ممکن است چه مخاطرات یا نتایجی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کودک می‌خواهد هنرهای رزمی بیاموزد او را تشویق کنید. ولی به او بگویید که این کار نیاز به تمرین و انضباط دارد که به معنای زود از خواب بیدار شدن، تمرین‌های قدرتی و تمرین‌های طولانی است.
 
تشویق کردن خوب است، اما ستایش زیاد از حد می‌تواند بیشتر از فایده ضرر داشته باشد. استفاده زیاد از کلماتی مانند «آفرین» یا «عالی بود» برای ستایش از کودک می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد. کارشناسان می‌گویند ستایش و جایزه می‌تواند بر رشد استقلال کودک تاثیر بگذارد. بعضی کودکان ممکن است با ستایش زیاد از حد احساس ناراحتی کنند و کارهایی انجام بدهند که ثابت کنند والدین در اشتباهند


مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات