top
3 نکته که میتوان در حین بازی به بچه ها آموزش داد

3 نکته که میتوان در حین بازی به بچه ها آموزش داد

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک:امروزه روانشناسان متوجه شده اند که بازی با کودک باعث رشد شخصیتی و بروز استعدادهای پنهانی او می شود. و بزرگترها می توانند نکات و مواردی را که در نظر دارند در زمان بازی به کودک خود آموزش بدهند

3 نکته که میتوان در حین بازی به بچه ها آموزش داد

امروزه روانشناسان متوجه شده اند که بازی با کودک باعث رشد شخصیتی و بروز استعدادهای پنهانی او می شود. و بزرگترها می توانند نکات و مواردی را که در نظر دارند در زمان بازی به کودک خود آموزش بدهند ، در اینجا به سه نکته که میتوان در حین بازی کردن به کودکان آموزش داد به صورت اجمالی اشاره شده است

غذای حلال
خوردن غذای حلال و طیب از مواردی است که در اسلام درباره آن بسیار توصیه شده.
پیامبر اسلام (ص) درباره ی پرهیزگاری و دوری از غذای ناشایست توصیه های بسیاری دارند. ابوهریره تعریف کرده روزی مقداری خرما از محل زکات در اختیار پیامبر اسلام (ص) بود و آن حضرت خرما ها را میان فقرا تقسیم کردند و زمانی که می خواستند بروند، نوه شان حسن را که در آن موقع کودک بودند بر شانه هایشان گذاشتند. همان موقع متوجه شدند که نوه خردسالشان یکی از خرماها را در دهان گذاشته اند. پیامبر اسلام (ص) فوراً دانه خرما را از دهان نوه شان بیرون آوردند و فرمودند: « حسن جان! مگر نمی دانی که خاندان محمد صدقه فقرا و آنچه را که باید به آنها برسد نمی خورند؟» نکته قابل توجه این است که با وجود اینکه امام حسن (ع) در آن زمان کودکی بیش نبودند و تکلیفی بابت دوری کردن از حرام نداشتند اما رسول خدا (ص) با چنین کاری این نکته را گوشزد کردند که خوردن غذای حرام حتی در روح و جان کودک هم اثر گذار است و بزرگ ترها باید مراقب باشند که بچه ها از کودکی حلال و حرام را رعایت کنند. از سوی دیگر آن حضرت با این کار بزرگ منشی را در امام حسن (ع) تقویت کردند. بدین صورت که زکات حق درماندگان است و برای تو که نوه رسول خدا هستی شایسته نیست از زکاتی که مربوط به درماندگان است استفاده کنی.
این خصلت بزرگ منشی و مناعت طبع در تمام فرزندان رسول خدا (ص) وجود داشت. به عنوان مثال در واقعه عاشورا زمانی که اهل بیت امام حسین (ع) و شهدای کربلا را به عنوان اسیر به شهر کوفه بردند. مردم نادان کوفه به عنوان دلسوزی به کودکان اهل بیت نان و خرما صدقه می دادند و به آنان می گفتند دعا کنید بچه های ما مثل شما درمانده و اسیر نشوند. روایت است در همین زمان ام کلثوم (س) با شهامت تکه های نان و خرما را از دست کودکان اهل بیت گرفت و دور انداخت.

مواجه شدن با مشکلات
حدیثی از امام موسی کاظم (ع) درباره شیوه تربیتی اهل بیت (ع) می گوید: « شایسته است طفل در کودکی با سختی و مشکلات اجتناب ناپذیر حیات رو به رو شود تا در بزرگسالی بردبار و صبور باشد.» درواقع مواجه شدن با بعضی مشکلات و سختی ها در دوران کودکی انسان را فردی صبور، مقاوم و شجاع می کند. در دوران کودکی حضرت سیدالشهداء(ع) نیز ناملایمات و مشکلات زیادی اتفاق افتاده. وفات رسول گرامی اسلام (ص) و سپس شهادت پدرشان، در کنار آزار و اذیت های دشمنان ماجراهای دردناکی هستند که امام حسین (ع) در دوران کودکی با آنها مواجه شدند. البته باید توجه داشت که امام حسین (ع) با وجود تمامی این مشکلات، روحیه شجاعت و شهامت را در پدر ومادر خویش مشاهده می کردند و از آنان درس می گرفتند که در شرایط سختی و مشکلات هم باید روحیه دفاع از حق و رشادت را حفظ کنند. »

تربیت همراه با بازی
با وجود اینکه دین اسلام در محیطی ظهور کرد که به طور کلی از فرهنگ و تمدن دور بود اما برنامه هایی را از طریق اولیای دین ارائه داد که با تمام انسان ها از هر تمدن و فرهنگی سازگار است. یکی از این موارد، شیوه تربیتی حضرت فاطمه (س) در زمان بازی با کودکان است. امروزه روانشناسان متوجه شده اند که بازی با کودک باعث رشد شخصیتی و بروز استعدادهای پنهانی او می شود. و بزرگترها می توانند نکات و مواردی را که در نظر دارند در زمان بازی به کودک خود آموزش بدهند. در روایت های بسیاری نقل شده که پیامبر اسلام (ص) با فرزندان دخترشان حضرت فاطمه (س) همبازی می شدند و همراه با آنان به تحرک می پرداختند و نکته های بسیار ارزشمندی را به آنها آموزش می دادند. درعین حال، حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه (س) نسبت به بازی کردن با کودکانشان بسیار توجه داشتند و همین موضوع باعث شادابی و نشاط در خانه آنان می شدند. این بزرگان در بازی کردن با کودکانشان، درس دفاع از دین خدا و عبادت و شجاعت را تعلیم می دادند. به عنوان مثال حضرت فاطمه(س) در هنگام بازی کردن، شعرهایی را برای کودکانشان می خواندند و خطاب به امام حسن (ع) می فرمودند: « ای حسن! مانند پدرت شجاع و خداپرست باش و از حق دفاع کن و ریسمان را از حق بردار. خدا را پرستش کن و با افراد کینه توز دوستی نکن. »



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات