top
کودک و محبت اهل بیت علیهم السلام

کودک و محبت اهل بیت علیهم السلام

کار گروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک:نهاد خانواده از نهادهای مهم جوامع بشری است که بسیاری از نیازهای زیستی و روانی انسان هارا برآورده میکند روایات ما یکی از مهم ترین وظایف خـانواده ها در امر تربـیت فرزندان را دوستی پیامبر، محبت اهل بیت او علیهم السلام و قرائت قرآن می داند .

کودک و محبت اهل بیت علیهم السلام

متأسفانه پرداختن به مشکلات زندگی و تلاش برای رفاه و لذت بیشتر بسیاری از والدین را از وظایف مهم تربیتی دور کرده است. انتقال ارزش ها و باورداشت های جامعه به فرزندان ازمهم ترین کارکردهای خانواده است ما  پیرامون نقش خانـواده در فرایند انـتقال محبت ائمه علیهم السلام به ویژه امام زمان>عج> به بحث می نشینیم و راه کارهایی را بررسی خواهیم کرد که خانواده باید در پیش گیرد تا بتواند محبت امام زمان>عج> را  به فرزندان خود منتقل کنند در این میان به آسیب هایی خواهیم پرداخت که در این فرایند فراسوی نهاد خانواده قرار دارد

اهمیت و نقش محبت اهل البیت (ع) خصوصاً امام زمان>عج< در سعادت فرزندان

براساس جهان بینی ما، در ورای این دنیا، آخرتی در پیش است که نیک بختی ما در آن جا ، در همین دنیا رقم می خورد پس این ما هستیم که می توانیم آینده ای روشن و پر از نیکی برای خودمان آماده کنیم.براساس مبانی دینی ، محبت اهل بیت  و ارادات به ایشان از جمله راه های میان بُر و سریع برای رسیدن به سعادت اُخروی است چه بسا بتوان ادعا کرد که اگر محبت اهل بیت علیهم السلام در دل کسی نباشد ، بعید است  بتواند در آخرت نجات یابد .شاید بر همین اساس یکی از وظایف والدین ، انتقال محبت اهل بیت علیهم السلام به فرزندان شمرده شده است . چنان که علی علیهم السلام از پیامبر (ص) نقل می فرماید : فرزندان خود را بر سه صفت تربیت کنید: دوستی پیامبرتان،محبت اهل بیت او و قرائت قرآن 

محبت زمینه پذیرش دیگر احکام و اخلاق دینی

از راه محبت اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت امام زمان>عج<  می توان دیگر احـکام دینی و آمـوزه های اخلاقی را به فرزنـدان منتقل کرد؛ چون وقتی امام خوبی ها نزد آنها محبوب شد، در عمل به سوی او گرایش می یابند و او را الگو و مرجع خود قرار می دهند. این از ویژگی های انسان است که اگر کسی نزد او محبوب شد، سعی می کند در گفتار و رفتار به او توجه کند و از او الگو گیرد.

شاید حضرت علی ع براساس همین نکته می فرماید:

کسی که چیزی را دوست داشته باشد همواره به یاد اوست .

بنابراین ، محبت حضرت ، بستری فراهم می آورد که فرزندان به سمت خوبی ها گرایش یابند .

  اُلگو برداری کودکان در محبت ائمه اطهار علیهم السلام

منظور از الگوها ، کسانی هستند که فرزند رفتار آنها را سرمشق خویش قرار می دهد ، مثل والدین، مربیان . آنان در این باره دو نقش برعهده دارند :

1- خودشان ، در گفتار وکردارمحبت ائمه اطهار علیهم السلام را در دل فرزند به وجود آورند . در این صورت ابتدا باید خودشان معصومین علیهم السلام را دوست بدارند و این محبت در کردار و گفتارشان بروز یابد.

بنابراین والدین ومربیان که الگوی کودکان هستند باید عاشق حضرات باشند و این عشق را نشان دهند، برای مثال، هنگام شنیدن نام ائمه اطهار علیهم السلام ، ادای احترام کنند و...

2- پدر و مادر باید الگوهای خوب را به فرزند معرفی کنند. به بیان دیگر زمینه ای فراهم آورند تا فرزندشان به سمت الگوهای مثبت گرایش یابد. این الگوها عبارت اند از: دوستان، محیط آموزشی و تربیتی (ثبت نام در مدرسه ای مناسب یا مراکز فرهنگی خاص) و خویشان و آشنایان.  خلاصـه، فرزند باید با کسانی ارتباط داشـته باشد که عاشق ائمه اطهار علیهم السلام هستند تا در نتیجه فرزند در ارتباط با آنها بر اثر الگوپذیری، محبت ائمه علیهم السلام در درونش نهادینه شود. البته این امر نباید حالت تحمیلی یابد که کودک را مجبور به دوستی با کسی کنیم بلکه با شیوه های نرم و مناسب ، زمینه دوستی فرزند با افراد گروه ها و مراکز مناسب را فراهم آوریم تا خودش با میل و رغبت به سمت آنها برود .



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات