top
شیوه آموزش اسلامی کودکان برای ورود به فضای مجازی

شیوه آموزش اسلامی کودکان برای ورود به فضای مجازی

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک : فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی از مواردی است که باید از‌‌ همان کودکی نهادینه شود؛ چه خوب است که در مواجهه اولیه کودکان با فضای مجازی این آشنایی با معارف قرآن و اهل بیت آغاز شود.

شیوه آموزش اسلامی کودکان برای ورود به فضای مجازی

فضای مجازی هم حوزه جدیدی است که می‌تواند بدون صرف انرژی منابع بی‌پایان اطلاعات را در اختیار مخاطب خود قرار دهد و فرصتی است که کودکان می‌توانند بسیاری از مسائل را از طریق آن یاد گیرند. پس چه خوب است با آموزش صحیح و اصولی این یادگیری‌ها را به سمت‌ و سوی معارف اسلامی و اهل بیت (ع) برای کودکان کشورمان هدایت کنیم. این فضا بهانه‌ خوبی خواهد بود تا بتوانیم از طریق آن معارف ناب اسلامی و اهل بیت (ع) را به کودکان آموزش دهیم.

 

استفاده صحیح از فضای مجازی را باید به کودکان آموزش دهیم

مهم‌ترین نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کرد این است که استفاده صحیح از فضای مجازی را باید به کودکان آموزش دهیم و در کنار آن منابع و محتوای مناسب و اسلامی را در اختیار آنان قرار دهیم. در مورد استفاده از ارتباط‌های اینترنتی هم باید آموزش‌های اصولی و مناسب را به فرزندان در اولویت قرار دهیم. اگر این آموزش‌ها به‌درستی داده شود بی‌شک ذهن کودک را به سمت صحیح و آگاهانه هدایت خواهد کرد به گونه‌ای که با استفاده از این ابزار کودک نسبت به معارف اسلامی شناخت پیدا خواهد کرد.

 

فضای مجازی می‌تواند فرهنگ و یادگیری را ارائه دهد و پرورشگاهی برای رشد و گسترش ذهن کودکان و نوجوانان باشد. این فضا منبع دانش و محل تکامل ایده‌های تازه است و مانند منبعی وافر از سرگرمی‌های شگفت انگیز در یک جهان مجازی است، جهانی که شخص می‌تواند با سهولتی باورنکردنی تقریباً هر چیزی را با فشار یک انگشت در اختیار داشته باشد.

 

فضای مجازی می‌تواند مکانی گسترده برای کودکان باشد تا بیاموزند، سرگرم شوند، با دوستان مدرسه‌ای گپ بزنند و با آسودگی خیال به دیدن و یادگیری بپردازند. اما این نکته در اینجا حائز اهمیت است که چگونه می‌توان بهترین استفاده را از فضای مجازی داشت به طوری که به روحیات کودکان لطمه نخورد و پیامدهایی نظیر اعتیاد و مشکلات دیگر را برای آنان به‌وجود نیاورد.

 

خانواده‌ها از دنیای مجازی باید بیشتر بدانند

راه‌کار‌ها و پیشنهاداتی که در مورد استفاده صحیح از فضای مجازی و اینترنت ارائه شده است شاید بتواند تا‌حدودی مسیر درست استفاده کردن از این ابزار جدید را به خانواده‌ها و کودکان نشان دهد. اما خانواده‌ها در مورد فضای مجازی باید اطلاعات بیشتری به دست آورند و مهارت خود را در استفاده از آن افزایش دهند.

 

تولید نرم‌افزارهای مناسب سن و روحیات کودکان با استفاده از منابع غنی معارف اسلامی و اهل بیت و داستان‌های زندگی ایشان می‌تواند به فعالیت‌ کودکان در فضای مجازی سمت‌ و سوی درستی دهد اما این حرکت مستلزم یک مدیریت صحیح است. مدیریتی که باید با نگاهی دغدغه‌آمیز به دنیای کودکان بنگرد و وارد آن شود.

 

تنوع بارز‌ترین چیزی است که کودک به آن علاقه‌مند است

تنوع بارز‌ترین چیزی است که کودکان به آن علاقه‌مند هستند. این تنوع می‌تواند در رنگ آمیزی، طراحی، محتوا، نماهنگ، بازی‌ها و سایر اقلامی باشد که در حوزه کودکان جای می‌گیرد. با تمام این ویژگی‌ها اگر بتوان معارف اسلامی و اهل بیت (ع) را با استفاده از این تنوع در اذهان کودکان جا انداخت آن‌ها بی‌شک علاقه‌مند خواهند شد تا آن را فرا گیرند و پیگر مسائل آن باشند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات