top
تربیت فرزند از دیدگاه امام سجاد علیه السلام

تربیت فرزند از دیدگاه امام سجاد علیه السلام

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک : امام ساجدان على بن الحسین علیهم السلام در رساله جامع حقوقى خود، که سند پرافتخار و گران سنگ معارف ناب شیعى است، به بیان حقوق مختلفى که برعهده فرد مسلمان است، می‏پردازد. آن بزرگوار حقوق فرزندان و خردسالان را در کانون توجه خویش قرار داده، والدین را با مسؤولیت ‏خطیرشان آشنا می‏سازد.

تربیت فرزند از دیدگاه امام سجاد علیه السلام

مهربانی
کودک روانى لطیف و ظریف دارد؛ روانى که جز مهربانى برنمى ‏تابد. او ظرفیت عتاب و تندى ندارد و زود مى‏رنجد و مى‏گرید. آرى، مهربانى ضرورى‏ ترین نیاز کودک است. بدین جهت، امام سجاد(ع) آن را اولین حق کودک برمى‏شمرد و بر حق تربیت و تعلیم مقدم می دارد. این بدان معناست که کودک، پیش از نشستن در کلاس تربیت و تعلیم، باید نسیم خوش مهربانى و عطوفت را تجربه کند؛ اقلیم وجودش از بوى خوش مهربانى عطرآگین گردد و حتى آموزش نیز باید در پرتو مهربانى و عطوفت‏ به انجام رسد. جالب آن است که در نسخه شیخ صدوق عبارت «فرحمته فى تعلیمه‏» به چشم مى‏خورد که تصریح بدین امر است. بدین سان، در مى‏یابیم که آموزش، به ویژه در دوره ابتدایى، باید با مهربانى و محبت همراه باشد. این اصلى اساسى و اجتناب ناپذیر است.

تربیت کودک
اساسى ‏ترین و ضرورى ‏ترین حق فرزند و خردسال تربیت اخلاقى و معنوى اوست. تربیت ‏با اهمیت ‏ترین هدف و بلکه هدف همه تعالیم و معارف اسلامى است. زندگى انسان مسلمان در پرتو تربیت اسلامى معنا پیدا مى‏کند و ارج و ارزش انسان به تربیت معنوى و اخلاقى اوست. وگرنه، به فرموده قرآن، مانند حیوان و بلکه از آن هم پست ‏تر خواهد بود. اهمیت والاى تربیت، وظیفه والدین را صد چندان مى‏کند. آنان که در حیات تربیتى فرزندان اولین نقش را بر جاى مى ‏نهند، نخستین و اساسى ‏ترین وظیفه را نیز به عهده دارند و ضرورى است ‏بیش از هر حق دیگرى بدین حق اساسى کودک توجه کرده، در انجام دادن درست آن از هیچ کوششى دریغ نکنند.

تعلیم و آموزش کودک
از دیگر حقوق مهم فرزند سوادآموزى و فراگیرى دانش است. اهمیت‏ سوادآموزى و دانش به توضیح و تاکید نیاز ندارد. پر واضح است، سعادت هرگونه که تفسیر شود، دانش آموختن اولین و اساسى‏ ترین گام رسیدن به آن است. اگر کسى سعادت را صرفا رفاه مادى و آسایش دنیوى معنا کند، دانش آموختن گام نخست در تحصیل آن است و اگر آن را در قرب الهى و بندگى خداوند جستجو کند که حق همین است ‏باز هم دانش و معرفت از مطمئن‏ ترین راههاى وصول بدان شمرده مى‏شود. دانش کلید حل بسیارى از مشکلات و ابزار دستیابى به بسیارى از مصالح و منافع مادى و معنوى است. بر والدین، که در برابر سعادت فرزندانشان مسؤولند؛ ضرورى است تا زمینه تحقق این حق مهم را برایشان فراهم سازند و آنان را از نعمت ‏سواد و دانش بهره‏ مند گردانند.

عفو
زمینه خطا و اشتباه در اعمال و رفتار کودک بسیار است. آنان در ابتداى مسیر رشد هستند، نه رشد بدنى کافى یافته‏اند و نه عقل و تدبیرشان به حد کمال رسیده است. بنابراین، امکان هر نوع لغزش و خطا در رفتار و گفتارشان وجود دارد. والدین و بزرگسالان باید این واقعیت را بپذیرند که کودکانشان انسانهاى کوچکى بیش نیستند و انتظار بزرگان از آنان داشتن خطاست. پس بجاست که از خطاهاى آنان با کرامت و بزرگوارى درگذرند و پوزش آنان را براحتى بپذیرند.

خطا پوشی و تغافل
چنانکه بیان شد، در کودکان و نوجوانان، به خاطر عدم رشد کامل عقلانى، زمینه لغزش بسیار است و اشتباه  و تقصیر در اعمال و رفتارشان دور از انتظار نیست. واکنش والدین و بزرگترها، در برابر این لغزشها، دو نوع است‏؛ یکى آن که خطاهایشان را سریع به آنان گوشزد کنند، و احیانا به تنبیه و سرزنش آنان بپردازند و دیگر آن که، ضمن داشتن حساسیت و توجه، به روش خطاپوشى و تغافل که روشى درست و اثربخش است، روى آورند؛ چرا که تغافل از اصول مهم تربیتى است؛ یعنى والدین خود را به غفلت ‏بزنند و چنان وانمود کنند که خطاى فرزندشان را ندیده‏اند. چنانچه والدین چنین رفتارى داشته باشند، امکان پشیمانى و بازگشت از خطا بیشتر است؛ اما اگر کودکان و نوجوانان در مقابل هر خطا و تقصیرى با سرزنش و تنبیه والدین رو به رو شوند، احساس مجرم بودن کرده، چنان مى‏اندیشند که دیگر اعتبار و ارزشى نزد والدین و بزرگسالان ندارند. این امر باعث مى‏شود که در مراحل بعد نیز لغزش و خطا برایشان زشت نباشد و ارتکاب آن امرى عادى شمرده شود. گذشته از این، سرزنش و تذکرهاى پیاپى، بذر لجاجت را در وجود فرزند مى‏افشاند و زمینه پذیرش اندرز را در او نابود مى‏کند. امام زین‏العابدین(ع) به خاطر اهمیت اصل خطاپوشى و تغافل، این حق را مورد تاکید قرار داده و دو بار آن را بر زبان رانده است. آن بزرگوار فایده و سبب خطاپوشى را نیز بیان کرده، مى‏فرماید: پوشاندن لغزشهاى دوران کودکى و نوجوانى به بازگشت آنان و پرهیز از خطا و لغزش مى ‏انجامد.

ملاطفت با کودک
روحیه لطیف کودک با اندک تندى و خشم، آزرده مى‏شود. بنابراین بزرگسالان، به ویژه والدین، باید از گلهاى زندگى خویش با لطافت و نرمى مراقبت کنند؛ با صبر و حوصله در برابر آزارهاى کودکانه آنان عطوفت و ملاطفت نشان دهند و جز در موارد استثنایى نگاه تند و چهره خشمگین بدانان نشان ندهند

کودکان فقرای درگاه بزرگسالان
کودکان کانون نیازمندى و فقرند. نیازهایشان فراوان و کمبودهایشان نمایان است. آنان در لحظه لحظه کودکیشان به حمایت و مراقبت والدین و بزرگترها نیازمندند. نیازهاى جسمانى، نیازهاى عاطفى، نیازهاى روانى و ... از آنان مسکینانى راستین ساخته است. آنها جز در پرتو کمک و حمایت ‏بزرگترها و والدین قادر به رشد و تکامل و حتى ادامه حیات نیستند. بنابراین بر بزرگسالان است که مستمندان درگاه خویش را یارى دهند و در رفع نیازمندیهاى آنان بکوشند.

مدارا با کودک
ضرورت مدارا و تحمل رفتارهاى نا سنجیده کودکان امرى روشن است؛ چرا که آنان در طریق رشد و تکاملند، هنوز درکشان کامل نگشته، خوب و بد کارها را به راحتى تشخیص نمى‏دهند، با آداب اجتماعى آشنا نیستند، ارزشها و ضد ارزشها برایشان بى ‏معناست، خواسته‏ها و انتظاراتشان لباس منطق بر تن نپوشیده است و همچنان در خیالات و پندارهاى کودکانه خویش غوطه‏ ورند. کنجکاوى و انرژى زیادشان اغلب آنان را به انسانهاى شلوغ و پر درد سر مبدل ساخته و اعمال و رفتار نا سنجیده و آزار دهنده را ویژگى طبیعى‏ شان ساخته است. والدین و بزرگسالان باید این موقعیت کودکان را به درستى درک کرده، با بردبارى بسیار خود را براى تحمل کردار نادرست آنان آماده سازند تا از امتحان بزرگ و سخت دوران کودکى فرزندان سربلند برون آیند.

ترک لجاجت با کودک
کودکان، به خاطر نداشتن آگاهى لازم و درک کافى، کمبودها و نقص‏هاى بسیار دارند. آنها چه بسا به لجاجت ‏با والدین و بزرگسالان برخاسته، باعث آزار آنها مى‏شوند. در چنین موقعیتى بزرگترها باید با کودکان مدارا کنند و از لجاجت و مخاصمه با آنان جدا بپرهیزند. طبق سخن امام سجاد(ع) این روش براى رشد و هدایت کودکان مناسبتر است.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات