top
حجاب کودکان و تبیین راهکارها

حجاب کودکان و تبیین راهکارها

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک : هر دختری دوست دارد به نوعی خود را بپوشاند. این میل، ریشه در ویژگی­ های فطری و درونی آن­ ها دارد که پوشش بیشتر را کمال خود می ­دانند. رفتار نادرست با حجاب دختر باعث می­ شود تا به تدریج از این میل فطری دور شده و قدم در عرصه­ ی دیگری بگذارد.

حجاب کودکان و تبیین راهکارها

راه­ کار عملی

۱. آشنا کردن کودک با روسری
در ابتدا برای کودک روسری تهیه کنیم و آن را در اختیارش قرار دهیم. کودک با اشتیاق روسری را در دست می ­گیرد و سعی می ­کند آن را سر کند. هنگام بیرون رفتن از منزل سعی کنیم روسری را بر سر کودک کنیم تا با همین هیأت از منزل بیرون رود. روسری باید به گونه­ ای باشد که کودک ما بتواند هر موقع احساس خستگی کرد به راحتی آن را از سر بیرون آورده و مشغول بازی شود.

۲. آشنا کردن کودک با چادر
وقتی کودک یاد گرفت روی پای خود بایستد و راه برود، چادری رنگی برای او تهیه کرده و در اختیارش قرار دهیم. کودک که مادر خود را با چادر می ­بیند در واقع کمال خود را در پوشیدن این چادر می ­بیند؛ لذا هنگام بیرون رفتن، دوست دارد همانند مادر خود با همین لباس رسمی از منزل خارج شود و از این که خود را در زیّ بزرگ ­ترها می­بیند احساس لذّت نماید.
این چادر باید سبک و راحت باشد تا کودک درون آن احساس ناخوش ­آیندی نداشته باشد و با اختیار خود چادر را روی سر نگاه دارد و هر وقت هم دوست داشت، آن را کنار گذاشته و مشغول بازی شود. روی همین اساس تا قبل از سنّ بلوغ، نه تنها استفاده از چادر ملّی و چادر عربی توصیه نمی ­شود، بلکه استفاده از آن را مضرّ هم می ­دانیم. چون باعث می­شود که کودک، درون آن گرفتار شده و نتواند عادت به گرفتن چادر و پوشاندن اختیاری خود پیدا کند. 

۳. لباس بدن نما ممنوع!
دختر دوست دارد لباس­های زیبایی بر تن داشته باشد. این لباس زیبا می ­تواند لباس زیرین کودک باشد. منتهی توجه داشته باشیم که لباس او در عین زیبایی و راحتی به گونه ­ای نباشد که اندام کودک از زیر آن نمایان باشد. پوشیدن این نوع لباس ­ها ممکن است باعث شود تا به تدریج حیای کودک کم ­رنگ شده و از پوشش خود بکاهد.
البته هرگز منظورم این نیست که در نوع پوشش با کودک سه ساله همانند یک دختر هشت ساله برخورد کنیم؛ بلکه منظورم این است که در عین حالی که لباس بچه باید راحت باشد، به گونه ­ای نباشد که در عرف متشرعین جلف و بدن نما تلقی شود.

۴. تشویق کودک به پوشیدن روسری
وقتی سنّ دختر بیشتر شد در مورد روسری او قدری حساس شویم و به او بگوییم که تا جایی که ممکن است روسری را کنار نگذارد. این کار موجب می­شود تا به تدریج روسری را به عنوان لباس دائمی خود در برابر نامحرم انتخاب نماید. توجه داشته باشیم که این کار در صورتی عملی خواهد شد که کودک با میل و اشتیاق آن را انتخاب نماید. ما فقط مشوّق او هستیم و طوری رفتار می­کنیم که وقتی کودک را با روسری دیدیم با تشویق­ های خود به او احساس خوبی دست دهد و باور کند که این لباس، لباس رسمی او است.

۵. تشویق کودک به پوشیدن چادر
وقتی کودک به پوشیدن روسری عادت کرد، به تدریج همین کار را در مورد چادر او شروع می­کنیم. این روند باید به گونه ­ای باشد که کودک ما هنگام ورود به دبستان کاملا به روسری و چادر عادت کرده باشد تا آمادگی کامل را داشته باشد که به محض رسیدن به بلوغ برای همیشه چادر بپوشد و آن را کنار نگذارد.  



مرتبه
مرتبه
ابراهیمی
1394/01/16 - 06:25
اگر برای دبستان چادر بپوشند چه توجیحی برای تفاوت باهمکلاسی هایش بیاوریم؟
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات