top
راهی برای تفهیم حجاب به دختران، کمک پدر به دختر در دوره بلوغ

راهی برای تفهیم حجاب به دختران، کمک پدر به دختر در دوره بلوغ

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک : زمانی که سخن از تربیت دختران به میان می‌آید باید به فطرت آنان توجه کرد و این هدیه لطیف الهی را متناسب با نیازهایش تربیت نمود.

راهی برای تفهیم حجاب به دختران، کمک پدر به دختر در دوره بلوغ

فرزند، گل و میوه خانواده، مادر باغبان و پدر سنگربان این باغ است. باغبان باید به گل‌های خود به موقع و خوب رسیدگی کند. به موقع گل‌ها در معرض نور قرار دهد، به آن‌ها آب بدهد و با محبت به جا، او را به خوبی پرورش دهد.پدر هم که سنگربان این باغ است باید به بهترین نحو ممکن و با نیکوترین ابزارآلات آوردن رزق و روزی حلال به خانه، سخنان نیکو و محبت آمیز و. . . ) از باغ خود محافظت کند. با همین طرز نگرش، پدر و مادر می‌توانند از سخت‌گیری‌های بی‌جا نسبت به دخترشان پرهیز کنند

راه‌حلی که با رعایت آن، دختران زیبایی خود را در جامعه به نمایش نمی‌گذارند
یکی از نکات بسیار مهمی که در تربیت دختر باید بدان توجه نمود، رابطه دختر با پدر است. دختر نیازمند ارتباط مفید و سازنده با پدر می‌باشد و یکی از مظاهر این ارتباط، توجه کردن پدر به دخترش و تمجید کردن از زیبایی‌ها و حسن ظاهر وی است.
زیرا دختران نیازمند مطرح کردن خود و دیده شدن هستند و پدران اولین جنس مذکر و محرمی هستند که با دختران در ارتباط می‌باشند. اگر دختران از جانب پدرانشان مورد توجه و تفقد قرار گیرند و تحسین و تایید شوند، این نیاز در آن‌ها به خوبی مرتفع می‌شود.به این ترتیب، دختر نیازی به مطرح کردن جمال و زیبایی خود در جامعه نمی‌بیند و در نتیجه، هم دختران و هم جامعه از آسیب‌ها و خطرات در امان می‌مانند.

تفاوت خزانه لغات دختران و پسران
خزانه لغات دختران ۸ برابر بیشتر از پسران است و آنها بیشتر نیازمند صحبت کردن و درد دل کردن هستند. بنابراین، در این زمینه هم پدران باید ارتباط صمیمانه‌تری با دخترانشان برقرار کنند تا آنها بتوانند سخنان خود را به راحتی برای پدرانشان بازگو کنند.
بنابراین، پدران باید مراقب ادبیات سخن گفتن و طرز برخورد خود با دخترانشان باشند تا آنها از رابطه با پدر ترس و واهمه نداشته باشند؛ زیرا این امر به نحو نیکویی آینده موفق دختران را تضمین می‌کند.

رابطه پدر و دختری پیامبر (ص) با فاطمه‌ زهرا (س)
پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: «دختران (خود) را ناراحت مکنید زیرا آنها باعث انس (با شما) هستند» (نهج‌الفصاحه، حرف دال، حدیث ۱۵۳۶).
همچنین رابطه پیام‌آور بزرگوار اسلام در رابطه با دخترشان بانو فاطمه زهرا(س) بدین گونه بوده است: «هیچ انسانی در راه رفتن، عملکرد، سخن گفتن، نشست و برخاست و راه و رسم زندگی شبیه‌تر از فاطمه(س) به پدرش پیامبر ندیدم. او هرگاه به حضور پیامبر وارد می‌شد، آن حضرت به احترامش با همه قامت می‌ایستاد و او را بوسه باران می‌ساخت و خوش‌آمد می‌گفت و دست او را را می‌گرفت و در جای خود می‌نشاند»).

کمکی که پدر می‌تواند در دوره بلوغ به دختر خود نماید
توصیه شده است که پدر در دوران بلوغ دختر، ساعتی از روز را با او در بیرون از خانه قدم بزند در حالی که دستان دخترش را در دست گرفته است. احساسی که از گرمای دست پدر به دستان دختر وارد می‌شود به او کمک می‌کند که بهتر بتواند جوش و خروش این دوره از زندگی را کنترل کند که نتیجه این مسئله، چیزی جز اعتماد به نفس بیشتر و رعایت حیا و عفت افزون‌تر دختر نیست.

مادر باید در ارتباط با دختر خود از چه کاری پرهیز کند؟
البته، ارتباط مطلوب فقط محدود به پدر نیست بلکه ارتباط با مادر نیز بسیار مهم است. گفته می‌شود که مادر در برقراری ارتباط صمیمانه با دختر باید از سخن گفتن درباره شکست‌ها و تلخکامی‌های خود بپرهیزد؛ چون این امر یا افسردگی فرزندش را به دنبال دارد یا اینکه نگرش منفی برای دختر پیش می‌آید و او را به جنگجویی مبدل می‌کند که به جبران خسران‌های مادرش می‌خواهد از دیگران انتقام بگیرد.

نباید از نظر دور داشت که پدر و مادر در کنار ادای این نقش سنگین، بهتر است نقش دوست را هم برای فرزندشان ایفا کنند تا او بتواند صحبت‌های خصوصی خود را با آن‌ها در میان بگذارد. به این ترتیب، دختر بهتر می‌تواند به خانواده خود اعتماد کند و خانواده هم بیشتر با نیازها و دغدغه‌های دخترشان آشنا می‌شوند و او را از خطر دوست ناباب مصون نگه می‌دارند.

چه چیز باعث می‌شود دختران با جنسیت خود مشکل داشته باشند؟
اگر پدر و مادر همیشه از دختر بخواهند که در برابر خواسته‌های آنها تسلیم باشد در حالی که به پسر خانواده آزادی عملی بیشتری می‌دهند این واقعه سبب می‌شود که دختر نتواند با جنسیت خود به خوبی ارتباط برقرار کرده و هویت‌یابی کند. در نتیجه، برای به دست آوردن آزادی و مقبولیت بیشتر نزد خانواده سعی می‌کند در عمل و رفتار، خود را به پسرها نزدیک کند.

ضرورت توجه پدر و مادر به واژه‌هایی که در ارتباط با دختر به کار می‌برند
پدر و مادر، اولین انسان‌هایی هستند که با دختر ارتباط برقرار می‌کنند. مایه هر ارتباطی هم کلمات و واژه‌ها هستند و به دلیل این که دختران افرادی عاطفی هستند هر یک از این کلمات و واژه‌ها برای آنها بار عاطفی دارد.دختر، بهره‌ای را که از این هم‌صحبتی می‌برد به عنوان تجربه‌ای صحیح برای خود در نظر می‌گیرد و این صحبت‌ها را مبنای تفکرات و اعمال خود قرار می‌دهد، در حالی که نتایج و تجربیاتی که او از سخنان پدر و مادر و سایرین می‌گیرد الزاما صحیح نمی‌باشد.
بنابراین، اکیدا سفارش شده که پدر و مادر در ارتباط خود با دخترشان از تک تک واژه‌هایی که قصد گفتن آن‌ها را دارند مراقبت کنند.

یادگیری دختران «دیداری» است
اگر می‌خواهید دختر خانواده کاری را فرا بگیرد باید به خوبی آن کار را ببیند. در این صورت خواهید دید که وقتی در آن موقعیت قرار گرفت می‌تواند همان کار را به خوبی انجام دهد.
به طور مثال، وقتی مادر مشغول درست کردن برنج بوده دختر بارها با مادر صحبت و کارهای او را یکی پس از دیگری مشاهده کرده و هنگامی که از او خواسته می‌شود برنج درست کند او به راحتی از پس انجام این کار بر می‌آید، با اینکه این کار تجربه اول اوست.

چه هنگام دختر متمایل به رعایت حجاب می‌شود؟
لازمه یادگیری هر مسئله‌ای که دختر باید فرا بگیرد این است که خود پدر و مادر الگوی عملی آن کار باشند تا این که صرفا به گفتار بسنده کنند. بنابراین، در مورد رعایت حجاب هم اگر مادر نمونه رعایت حجاب به نحو نیکو باشد خواهیم دید که دختر خود به خود به رعایت این امر متمایل می‌شود.
همچنین، از ابتدای امر باید این مسئله برای دختر به خوبی مطرح شود که ادای فرایض که یکی از آن‌ها رعایت حجاب می‌باشد فقط و فقط برای رضای خداست.ضرورت تشویق کردن دختر و پرهیز از سرزنش و مواخذه اگر در ابتدای امر برای دختر سخت باشد که این وظیفه مهم را به درستی انجام دهد نباید او را از برخورد پدرش ترساند یا پدر و مادر به خاطر کوتاهی کردن در این زمینه او را سخت مواخذه کنند، بلکه باید با حسن خلق، حسن رفتار و سخنان محبت‌آمیز وی را به این امر تشویق کرد که این امر استمرار زمانی را می‌طلبد.

راهی که با آن می‌توان حجاب را به دختران تفهیم کرد
از جمله کارهایی که می‌توان برای تفهیم بیشتر رعایت حجاب و نتیجه آن که نجابت است انجام داد این است که به دختر گفته شود ذات یگانه حق خودش در حجاب است.خداوند در معرض دید نیست و انسان‌ها قادر به دیدن او نیستند، یعنی خود پروردگار جهانیان مستور است و هم او که خالق این حسنه لطیف و زیباست برای هر چه بیشتر مصون ماندن دختر از او خواسته است که خود را از تیررس نگاه نامحرمان مستور بدارد.

باید در تربیت فرزندان مانند پروردگار عمل کنیم
نباید از نظر دور داشت که نکات مطرح شده، تنها چند نکته از مجموعه نکاتی است که در تربیت دختر باید به آن‌ها توجه کرد. ما اگر می‌خواهیم تربیت کنندگان خوبی باشیم و حاصل کشت خود را به خوبی درو کنیم باید مثل پروردگار کون و مکان فرزندمان را پرورش دهیم و خود، نمود عملی هر چه می‌گوییم باشیم و قول و فعلمان با هم یکی باشد.
به این دلیل که فرزندان ما همان‌گونه پرورش می‌یابند که ما رفتار می‌کنیم. در غیر این صورت، دختر نازنین ما دچار تضاد و تعارض شده و نمی‌تواند به طرز نیکویی پرورش یابد و رسالت‌های خود را به خوبی ایفا کند



مرتبه
مرتبه
ابراهیم نبوی
1394/01/16 - 07:06
پدران اگر از حجاب فرزندانشان تعریف کنند بیشتر دختر بچه ها ترغیب میشوند
لیلا مهدی زاده
1394/06/26 - 15:46
جالب بود
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات