top
راه کار های آشنایی و انس کودکان با قرآن

راه کار های آشنایی و انس کودکان با قرآن

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: سعی کنیم الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم ؛ زیرا بچه‌ها بیش از اینکه از کلام ما تأثیر بپذیرند ، از رفتار ما می‌آموزند.

راه کار های آشنایی و انس کودکان با قرآن

تمرین با این شیوه های زیر در ابتدای امر ممکن است برای ما و فرزندانمان با مشکلاتی همراه می‌باشد و حتی شاید با مقاومت فرزندانمان روبه رو شویم ، اما پس از گذشت مدتی کوتاه باعث پیشرفت‌های چشمگیری در فرزندانمان خواهد شد و این توانایی را در آنان ایجاد می‌کند تا آیات جدید قرآنی را نیز به سهولت قرائت کنند
به فرزندانمان اجازه دهیم که شاهد عبادت‌های ما باشند.
معانی آیات را برای فرزندان خود بیان کنیم.
 تا فرزند ما بتواند با آیات الهی ارتباط روحی برقرار کند. یکی از دلایل بی میلی کودکان نسبت به تلاوت قرآن این است که کودکان ما به دلیل بیگانه بودن زبان عربی ، آیات نورانی را جملاتی بی معنا تلقی کرده ، نمی‌توانند از معنی، بهره کافی برخوردار گردند و این وظیفه‌ی ماست که با بیان معانی بلند آیات ، آنان را از این چشمه‌ی جوشان سیراب نماییم.... به جنبه‌های التذاذی استماع صوت خوش قرآن توجه کنیم. سعی کنیم حتی الامکان عبارت‌ها را با صوت و آهنگ دلنشین تلاوت کنیم تا فرزندانمان از شنیدن آیات قرآن لذّت ببرند. .
سعی کنیم برای کودکان خود از داستان‌های قرآنی تعریف کنیم.
تعریف داستان‌های قرآنی ـ قبل از خواب ـ برای ما و کودکانمان خوابی آرام و احساسی شیرین و خاطراتی به یاد ماندنی به همراه خواهد داشت.
کودکان را با آداب قرائت قرآن مانند پاکی و پاکیزگی تشویق کنید.

با وضو بودن ، آداب نشستن ، گوش دادن به هنگام شنیدن آیات قرآن در روح  جان کودکانمان تاثیرات مناسبی دارد.رفع برخی از اشکالات به تمرین بیشتر و مرور زمان نیاز دارد. از این رو ، نباید انتظار داشته باشیم که همه‌ی اشکالات بلافاصله برطرف شود.
از آنجا که یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش قرآن در ابتدایی توانایی روخوانی تمام آیات قرآن به طور شمرده می‌باشد، خوب است که فرزند خود را عادت دهید تا هرروز از روی قرآن کامل ، چند آیه را تلاوت نمایند..
از فرزند خود بخواهید که درباره‌ی پیام‌های قرآنی صحبت کرده و مصادیق جدیدی برای آن پیدا کنند.
این کار سبب خلاقیت ذهن کودکانمان می شود و در دراز مدت موجب اثرگذاری و در انها وتوجه به اطراف مقایسه سنجش می شود..
از تشویق‌های کلامی و غیر کلامی بهره ببریم.
هنگامی که کودک شما سعی در فراگیری قرآن دارد، حتماً شایسته‌ی تشویق و قدردانی است. شاید این کار برای شما عادی باشد اما برای کودکانمان تاثیری بس شگرف به جا می گذارد.
کودکان خود را تشویق به حفظ سوره‌ها کنیم.
چون حفظ سوره‌ها علاوه بر افزایش اعتماد به نفس دانش آموز ، باعث تقویت حافظه‌ی دراز مدّت دانش آموزان می‌شود. ضمن اینکه دانش آموزانی که به حفظ سوره مبادرت نمایند در کلاس تشویق می‌شوند که این خود منجر به علاقمندی بیشتر دانش آموز نسبت به قرآن می‌شود.
امید است با بکارگیری مواردفوق که در ابتدا امری ساده و بی تاثیرولی در واقع مهم و ضروری می باشد بتوانیم به بعد معنوی فرزندان دلبند خود روح و جان تازه ای ببخشیم فرزندان ما همانطور که به غذای جسم نیاز دارند و ما تمام همت خود را صرف آماده سازی بهترین غذابرای جسم می کنیم باید از روح و جان آنها غافل نشویم و حقی را که بر ما دارند ادا کنیم .  



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات