top
مراحل تربیت در دوران بارداری

مراحل تربیت در دوران بارداری

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: والدینی که میخواهند فرزندانی نیکو و صالح داشته باشند همواره باید مراقب تربیت آنان در دوران بارداری و بعد از آن باشند

مراحل تربیت  در دوران بارداری

تربیت قبل از ولادت:
نقش والدین در پرورش فرزند،از زمان بعد از ولادت شروع نمیشود،بلکه در 2 مرحله قبل از آن هم نقش مهمی دارند.انتخاب همسر و دوران بارداری مادر.
انتخاب همسر:
مرد باید هنگام انتخاب همسر کاملا دقت کند که سرنوشت فرزند آینده اش را در دست چه زنی قرار میدهد و زن نیز باید کاملاً بررسی کند که چه پدری را برای پرورش فرزندش انتخاب میکند.
پیامبر اکرم (ص) میفرمود : سعادتمند کسی است که سعادت او در شکم مادر پایه گذاری شده و بد بخت کسی است که شقاوتش در شکم مادر پایه گذاری شده است.
در دوران بارداری زن باید به دو موضوع بسیار مهم توجه داشته باشد :
آغاز بارداری :
 زن باید توجه داشته باشد که موجود زنده را در درون خود پرورش می دهد سن واقعی انسان از زمان جنینی آغاز می شود .
حساست زمان بارداری در تغذیه مادر :
زن باردار باید بداند که انسان کوچکی که در داخل رحم خود پرورش میدهد در رشد و نمو خویش کوچکترین نقشی ندارد و با تمام وجود به مادر وابسته است بنابراین مادر باید در غذا خوردن هم به فکر خودش باشد مهم کودکش، به موجب یک آمار 80% از کودکان ناقص الخلقه جهان در دوران بارداری مادرشان درست تغذیه نشده اند ممکن است مادر در تمام مدت آبستنی کاملا ً تندرست باشد و حال آنکه جنین دچار کمبود ویتامنی مخصوص باشد و خرق عادتی در رشدش حادث شود.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : « بِه » بخورید و این میوه را به دوستان هدیه کنید ، زیرا نور چشم را زیاد میکند و قلب ها را مهربان می گرداند، به زنان آبستن به بخورانید تا فرزندانشان زیبا شوند.
بنابراین به بانوان باردار توصیه می شود که :
1 – برنامه غذایی حساب شده داشته باشند ، بر طبق نیازهای خود و فرزند.
2 – همیشه از هوای سالم با اکسیژن کافی تنفس کند .
3  - ورزش ملایم و قدم زدن و دوری از کارهای سنگین .
4 – شاد و خوشحال بودن و تلاش برای عصبانی و ناراحت نشدن.
تاثیر غذای مادر در اخلاق فرزند :
وضع تغذیه مادر در ایام بارداری در سلامت ، اخلاق خوب یا بد و مقدار هوش و حافظه کودک تاثیر دارد .
طبق فرمایش پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) خرما خوردن زن باردار باعث بردبار و پاکیزه شدن فرزند می شود. همچنین کندر باعث می شود کودک پسر تیزهوش و کودک دختر خوش اخلاق و زیبا شود « به» و «رطب »  نیز بسیار سفارش شده است.
برنامه غذایی بانوان باردار:
برنامه غذایی بانوان باردار باید ، غنی ، کامل ، کم حجم و واجد انواع مواد مورد نیاز بدن مانند: انواع ویتامین ها ، مواد کانی ، املاح و انواع پروتئین ها باشد، یکی از مشکلات بانوان آبستن ، ویار و بی اشتهائی آنهاست، ماست پنیر به علت داشتن ویتامین و مخمر های مخصوص برای جلوگیری از ویار مفید است. خوردن یک لیوان شیر همه روزه به عنوان صبحانه برای زن حامله تقریباً ضروری است . مخمر آبجو و جوانه گندم نیز مفید است. سیرآب، شیردان، دل، قلوه و جگر سیاه بهترین منابع ویتامین های «ب» هستند.
اغلب خانم ها در موقع بارداری دچار کمبود کلسیم شده و به پادرد ، کمردرد و شکستن ناخن مبتلا می شوند. میوه و سبزی و  سوپ استخوان و آبلیموی مرمر به این قضیه کمک می کند. در مورد ویتامین « C» باید دقت شود که زن حامله در برابر زنان دیگر به ویتامین «C» نیازمند است.
بیماری در هنگام بارداری:
مادر بیمار باید به دو نکته توجه کند: اولاً به پزشک تذکر بدهد که آبستن است،تا در تنظیم نسخه حال جنین هم رعایت شود. ثانیا: از استعمال هر دارویی بدون تجویز پزشک جدا خوداری کند، زیرا ممکن است سلامت خود و فرزندش را به خطر بندازد.
تاثیر حالت های روانی مادر در جنین:
احوال روانی و هیجانات روحی مادر،در زمان بارداری مانند: ترس،اضطراب،دلهره،عصبانیت،کینه توزی،حسدورزی در روان جنین نیز تاثیر میگذارد و امکان دارد که عین این صفات یا شبیه آنها، از طریق مادر به او انتقال یابد.افکار و هیجان های روحی مادر،گرچه مستقیماً به اعصاب و مغر کودک منتقل نمیشود -چون ارتباط عصبی ندارد- لیکن از آنجاکه در جسم و دستگاه گوارش مادر تاثیر دارند و غذای جنین هم باید از طریق دستگاه گوارش مادر تامین شود. کیفیت تغذیه هم در پرورش اعصاب و بروز حالات روانی و شخصیت نفسانی کودک تاثیر دارد.
هوای سالم و استراحت:
به بانوان باردار توصیه میشود که در حد ممکن از هوای سالم و لطیف استفاده کنند و از تنفس در اتاق های آلوده به دود خوداری نمایند. بسیاری از نواقص مانند : لب شکری،کف پای صاف و... بخاطر کمبود اکسیژن در دوران بارداری است. خستگی زیاد مادر نیز موجب زیاد شدن مواد سمی در خون می شود و این خون غذای جنین خواهد بود.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات