top
تربیت قبل ازتشکیل نطفه

تربیت قبل ازتشکیل نطفه

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک: تربیت الهی انسان ها صرفا در مکتب ومدرسه ودانشگاه وبا تحلیل عقلی وعلمی به دست نمی آید.اینها لازمند اما کافی نیستند.وقتی انسان دانشی در خصوص هدایت و تربیت به دست می آورد، زمانی برای او مفید وارزشمند است که ظرف وجودی او پاک و سالم است،همانگونه که اگر مایعی را در ظرف نا پاک بریزیم مایع ناپاک ومسموم می شود.

تربیت قبل ازتشکیل نطفه

 

تربیت الهی انسان ها صرفا در مکتب ومدرسه ودانشگاه وبا تحلیل عقلی وعلمی به دست نمی آید.اینها لازمند اما کافی نیستند.وقتی انسان دانشی در خصوص هدایت و تربیت به دست می آورد، زمانی برای او مفید وارزشمند است که ظرف وجودی او پاک و سالم  است،همانگونه که اگر مایعی را در ظرف نا پاک بریزیم  مایع ناپاک ومسموم می شود.

 

 

مقدم داشتن خود در تربیت قبل از انعقاد نطفه

 

کسانی که میخواهند در جامعه و در هر محیطی به عنوان پدر، مادر، مربّی، آموزش دهنده و تربیت کننده باشند و میخواهند غیر را تربیت کنند، باید ابتدا خودش و بعد دیگران را تربیت کند

حضرت علی(علیهالسلام) می فرمایند:

"أفضل الأدب ما بدأت به نفسک":با فضیلتترین تربیتها این است که از خودت شروع کنی.

حضرت در جملهای دیگر میفرماید:

«عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدَّى لِصَلَاحِ النَّاسِ وَ نَفْسُهُ أَشَدُّ شَیْ‏ءٍ فَسَاداً»:در شگفتم از کسی که میخواهد زمام تربیت مردم را به دست گیرد و حال این که نفس خودش از نظر فساد و خرابی بدترین چیز است

پیامبر اسلام برای تولید نسل بهتر ، دقیق ترین نکات را در امر انتخاب همسر گوشزد فرموده است:

  1. متدین بودن
  2. اصالت خانوادگی
  3. حسن خلق و خلقت
  4. اجتناب از ازدواج با شرابخوار

( برای توضیحات کامل تر کلیک کنید  : انتخاب همسر و رابطه ی آن با تربیت فرزند )

 

انعقاد نطفه:


یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین مراحل تکوین شخصیت هر فرد، مرحله تشکیل و انعقاد نطفه او است . انعقاد مشروع نطفه ی هر فرد و حلال زاده بودن او ، یکی از مهم ترین و اساسی ترین زمینه ها برای پذیرش ولایت اهل بیت (ع) و قبول معرفت و محبت و پیروی عملی از آنان است ؛ به عبارتی نسل امام زمانی باید نسلی پاک و حلال زاده باشد در غیر این صورت مانع بزرگی برای  پذیرش حق و حقیقت خواهد داشت.
پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: با ما دشمن نیست مگر کسی که ولادتش ناپاک باشد
در جای دیگر می فرمایند : آن خاندان که مرا دوست ندارد ، یا منافق است  ، یا زنازاده و یا نطفه حیض.


انعقاد نطفه در زمان های خاص و از طریق شرعی:
 انعقاد نطفه از طریق شرعی و ازدواج در زمان ها و حالاتی که عمل زناشویی حلال و مجاز می باشد صورت گیرد ، لذا در زمان حیض و احرام و روز ماه مبارک رمضان و ... نباشد که فرزند حرام زاده خواهد شد و این مانع بزرگی برای پذیرش حق و حقیقت خواهد بود.

 

قبل از انقعاد نطفه:

  • چهل روز قبل از انعقاد نطفه نزدیکی نشود و بستر پدر و مادر جدا باشد. هنگام غسل این دعا خوانده شود: (یا الله یامحمد یاعلی یا فاطمه یا حسن یاحسین یاصاحب الزمان ادرکنی یاابا صالح ادرکنی یاابا القاسم ادرکنی ادرکنی ادرکنی ادرکنی ولا تهلکنی خانی عاجز ضعیف رب هب لی ذریه طیبه انک سمیع الدعاء)
  • چهل روز قبل از انعقاد نطفه پدر روزی یک بار سوره یوسف بخواند و همچنین پدر و مادر سیب زیاد بخرند.
  • خود داری از رفت و آمد به منزل کسانی که مالشان مشکوک به حرام است(خمس و زکات نمی دهند). رفت و آمد با افراد با تقوا - رفتن به مساجد و اماکن متبرکه.
  • چهل روز قبل از انعقاد نطفه پدر و مادر روزی هفتاد بار این دعا را بخوانند: (رَبِ لا تَذِرنی فَردا و انتَ خیرُالوارِثین و اَجعَل لی مِن لَدُنکَ ولیا یَرِثُنی فی حَیاتی و یَستَغفِر لی بَعدَ مَوتی وَ اجعَلهُ خَلفا سَویّا وَ لا تَجعَل لِشَیطان عَنهُ نَصیبا.الّلهُمَ اِنّی اَستَغفِرُکَ وَ اَتوبُ اِلَیک اِنَّکَ اَنتَ الغَفورُ الرَحیم)
  • هفت روز مانده به انعقاد نطفه پدر روزی هفت الی دوازده عدد رطب بخورد (مخصوصا رطب مدینه) که سبب می شود فرزند پسر شود و محبت زیادی به اهل بیت داشته باشد.
  • پدر و مادر چهل روز قبل از انعقاد نطفه روزه بگیرند ، چهل شب تجهد کنند.چهل روز قبل از  انعقاد نطفه بعد از  نماز صبح سوره (یس) ، بعد از نماز ظهر سوره (نباء) ، بعد از نماز عصر سوره (نوح) ، بعد از نماز مغرب سوره(واقعه) ، بعد از نماز عشاء سوره (ملک) بخوانند.

 

نکات مورد دقت به هنگام انعقاد نطفه:
حالات پدر و مادر
درپی روایاتی که بیانگر تاثیرات ، به پدران و مادران سفارش شده است که در حین نزدیکی با وضو بوده و به یاد خدا باشند. بدیهی است یاد خدا موجب آرامش قلب می شود و در فرزند اثر مثبتی خواهد داشت . همچنین رغبت و میل قوی جنسی زوجین ، در زیبایی جنین و هوشمندی وی اثری قطعی خواهد نهاد ترس و اضطراب والدین به هنگام عمل زناشویی ، بدترین تاثیر را بر روی طفل می گذارد ؛ همانگونه که آرامش خاطر پدر و مادر ،تاثیر بس نیکو در فرزند می نهد .تاثیر خستگی زیاد ، روی جنین کاملا محسوس است و او را ضعیف و رنجور می کند .در حدیثی از معصومین (ع) نقل شدهاست که فرموده اند : در شبی که از مسافرت بر می گردید و همینطور در شبی که می خواهید به مسافرت بروید ،نزدیکی نکنید .
در ساعات اولیه شب با جسمی خسته و شکمی پر ، آمیزش صورت نگیرد ، بلکه در ساعات پایانی شب که خستگی جسم تا حد زایل و شکم نیز خالی شده انجام شود . تجربه نشان داده است فرزندانی که نطفه آنها در ساعات پایانی شب منعقد می شود از هوش بیشتری برخوردارند.
از امام صادق نقل شده که فرمودند: در شب ، زفاف کنید و در روز ولیمه دهید .


عوامل طبیعی و تاثیر آنها بر روی بدن
1- اشعه گاما : جنس اشعه گاما از زرات انرژی بوده و از این رو خاصیت نفوذ آن بسیار زیاد است . این اشعه مضر ، در نورخورشید وجود دارد و اثرات منفی زیادی بر سلولهای اولیه دارد که تقریبا بعد از سی سال ظاهر می شود .
نقل شده که حضرت رسول اکرم (ع) به علی (ع) فرمودند : یا علی در مقابل نور خورشید مجامعت مکن مگر اینکه پردهای بیاویزی که شما را بپوشاند ؛ زیرا اگر در آن جال فرزندی به وجود آید ؛ همیشه در حال پریشانی و فقر است تا بمیرد .
2- اشعه ماورا بنفش :این اشعه دارای فوائد و مضراتی است . از آن جمله تغییراتی است که بر روی نسل و نژاد ایجاد می کنند .

3- اشعه مجهول : این اشعه از کرات دیگر به زمین می رسد ؛ البته بنا به موقعیت فصول سال؛ فشارهوا ؛ رطوبت ،خشکی ، کسوف ،خسوف و غیره . در روایات هم بدست می آید که از جمله اوقات مکروه برای جماع ، هنگام کسوف وخسوف و بادهای تند و زلزله است .

فقط توجه به خدا در انعقاد نطفه:

  •  پیش از جماع وضو داشته باشند.
  •  پس از ورود آن ها به اتاق مخصوص، ابتدا خدای را برای این که آن ها را به یکدیگر حلال کرد و اجازه آمیزش جنسی داده شکر کنند.
  •   هر کدام دو رکعت نماز بخوانند. برای خوشبختی یکدیگر و دوام و ازدیاد عشق و محبت نسبت به هم و نیز برای دارا شدن فرزند صالح دعا کنند، بهتر است این دعا را بخوانند :

الف) «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. اللّهمّ جنّبنی الشیطان و جنّب الشیطان ما رزقتنی»
ب) «اللّهمّ ارزقنی إلفها و ودّها و رضاها، و ارْضنی بها، و اجْمع بیننا بأحسنِ اجتماعٍ، و اُنسٍ و ائتلافٍ، فانّک تُحِبُّ الحلال و تکره الحرام». 

ج) مرد دستش را روی پیشانی همسرش بگذارد و بگوید: «اللّهمّ على کتابک تزوّجتها، و فی أمانتِک أخذتها، و بکلماتک إسْتحللتُ فَرْجها، فإنْ قضیتَ فی رحمها شیئاً فاجعله مسلماً سویّاً، و لا تجعلهُ شِرک الشیطان». 
د) «بسم الله الرحمن الرحیم. الّذی لا إله إلاّ هو. بدیعُ السموات والأرض، اللهمّ إن قضیتَ منّی فی هذه اللیلة خلیفةً فلا تجعل للشیطان فیه شِرکاً و لا نصیباً، ولا حظاً و اجْعله مؤمناً مخلصاً، مصفّاً من الشیطان و رجزه جلّ ثناؤک». 

  •  قبل از شروع بسم الله بگویند.
  •  مرد در هنگام جماع عجله نکند ، بلکه با زن بازی کند . با مقدماتی او را کاملاً برای این کار آماده نماید تا نیازهای هر دو با هم برطرف شود و هر دو با هم لذت ببرند. این کار در آرامش روحی همسر و در نتیجه در نطفه مؤثر است.
  •  روحیات و خلق و خوی زن و مرد پیش از آمیزش و هنگام آن و روحیات مادر پس از انعقاد نطفه در سلامت فرزند تأثیر فراوانی دارد.
  •  نزدیکی در جای آرام و خلوت و در شب انجام گیرد.
  • پس از نزدیکی فورا غسل کنند و با حالت جنابت نخوابند.
  •  جماع در شب‏های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه یا جمعه باشد. از نزدیکی کردن در شب های چهارشنبه و شب اول(غیر ازشب اول ماه رمضان که مستحب است)، وسط و آخر ماه قمری و نیز شب های ماه گرفتگی و طوفان های شدید پرهیز کنند.
  •  بدون رو انداز نزدیکی نکنند.
  •  طوری بخوابند که کف پا یا سر آن ها به طرف قبله نباشد.
  •  هنگام همبستر شدن به عورت یکدیگر نگاه نکنند و با یکدیگر صحبت نکنند.
  •  با شکم پر و مثانه پر نزدیکی نکنند.

 

اوقاتی که عمل جماع و نزدیکی مطلوب است

1. شب دوشنبه که در پی آن، احتمال دارد فرزند، حافظ کتاب خدا و راضی به آنچه خداوند برایش قرار داده بشود.

2. شب سه شنبه که احتمال دارد در اثر آن بعد از سعادت اسلام، شهادت روزی او شود و خداوند او را با مشرکین عذاب نکند، دهانش خوشبو ، دلش رحیم و جوانمرد خواهد بود و زبانش از دروغ و غیبت و تهمت پاک می ماند .

3. شب پنج شنبه که در پی آن، احتمال دارد حاکمی از حکما و یا عالمی از علما بشود.

4. روز پنج شنبه هنگام زوال (اذان ظهر) که در پی آن شیطان به او نزدیک نگردد تا پیر شود و سلامتی دین و دنیا روزی اش خواهد بود .

5. شب جمعه که در پی آن، احتمال دارد بچه خطیب و سخنگو بشود .

6. روز جمعه بعد از عصر که احتمال دارد آن فرزند از دانایان مشهور شود .

7. شب جمعه بعد از نماز عشاء که امید است آن فرزند شبیه والدین باشد.

8. شب اول ماه رمضان.

اوقاتی که عمل جماع مکروه است

1. در میان طلوع فجر و طلوع خورشید.

2. بعد از غروب تا رفتن سرخی طرف مغرب.

3. شب خسوف و روز کسوف.

4. شب و روزی که در آن بادهای سیاه، سرخ یا زرد بوزد.

5. هنگام زلزله.

6. در اول ماه (غیر از ماه رمضان )، نیمه ماه و آخر ماه ( ماه های قمری).

7. هنگامی که آفتاب طلوع می کند و زرد باشد.

8. بعد از ظهر.

9. شب عید فطر که فرزند کثیر الشر خواهد بود

 

نقش وراثت

ازنظرروانشناسان،شخصیت هرفردی متشکل ازسه عامل مهم است که هریک درانعقاد وتکوّن شخصیت تأثیربه سزایی داردوگویی روحیات وصفات وطرز تفکرانسان همچون مثلثی است که ازپیوستن این سه ضلع به یکدیگرپدیدمی آید. این سه عامل عبارتنداز:1- وراثت 2- آموزش وپرورش 3- محیط زندگی

 بشر دیر زمانی است متوجه شده که موجود زنده بسیاری از اوصاف خود را به نسل بعد منتقل می کند. امروزه در علوم تجربی بر این باورند که کوچکترین واحد زنده در بدن هر موجود زنده ای سلول نام دارد و در هر سلول قطعات کوچکی به نام کروموزوم هست که روی آن ذرات بسیار کوچکی به نام "ژن" وجود دارد و این ژنها عامل وراثت اصاف مختلف والدین به فرزندان می باشند. همچنین معلوم شده که گاه برخی از صفات در ژنها مخفی می ماند و بعد از گذشت چند نسل خود را بروز می دهد واین مطلبی است که در احادیث نیز به نحوی مورد توجه قرار گرفته است. مثلاً مردی از انصار خدمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و گفت : زن من ، که دختر عموی من است ، فردی عفیف می باشد ، اما برای من بچه ای سیاه چهره ، با موهای پیچیده و بینی پهن (شبیه افراد حبشی) به دنیا آورده است و در خانواده و اجدادمان شخصی با چنین اوصافی وجود ندارد. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از زن سؤال کرد و اوقسم یاد کرد که جز با همسرش با هیچ کس نیامیخته است. حضرت فرمود: هر انسانی ۹۹ عرق دارد که قتی نطفه در رحم قرار می گیرد عرق ها به جنب و جوش می افتند و فرزند شبیه یکی از آنها می شود. این بچه شما از همان عرق های دوردست است که در اجدادت سابقه اش را نیافته ای. کودک را بگیر که فرزند تو است.

 

 

احادیث و روایات

  • دعا برای فرزند دار شدن
     نقل شده که امام صادق (ع) که فرموده اند درسجده این دو آیه را بخوانید :
    رب هب لی لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعا ، رب لا تذرنی فردا و انت خیرو الوارثین .
    در صبح و شام هفتاد مرتبه سبحان الله ، ده مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه و سپس نه مرتبه سبحان الله و یک مرتبه استغفرالله ربی و اتب الیه گفته شود .

     
  • امام علی (ع): وقتی به قصد فرزند ،خرامان به سوی همسر خویش می شتابی به عورت او نگاه مکن ! مبادا فرزندی نابینا تو را پدید آید . «توضیح : نگاه کردن مرد به آلت زن زمانی درست نیست که قصد وی از آمیزش بچه دار شدن است چون افکار پدر و مادر هنگام آمیزش بسیار مهم است و در سلامت و دیگر ویژگیهای فرزند تاثیر دارد . »
  • امام محمد باقر (ع): چون به قصد بارور کردن رحم همسرت ، نزد او آرمیدی، با نیتی پاک و زبانی گویا با خدای مهربان چنین بگو« خدایا مرا فرزندی عنایت فرما و او را پاکیزه و سالم قرار ده که در خلقتاو زیاد و کم نباشد و او را عاقبت به خیر گردان».
  • پیامبر اکرم(ص): در حال جنابت ،به قصد بچه دار شدن ،با همسرت هم آغوش مگرد ،بهتر است غسل کنی ،اندکی آرام گیری ،پاک و طاهر شوی و سپس همبستر شوی . اگر چنین نکردی و فرزندی مجنون و کم عقل نصیبت شد کس دیگری جز خود را نکوهش مکن .
  • امام علی (ع): شیطان خودش خواسته که در فرزندان آدم شریک شود و این مایه ی بسی نگرانی است ،نگران مباشید !هنگام آمیزش با ذکر«بسم الله الرحمن الرحیم» خدا را یاد کند و از شر شیطان به خالق نیکی ها پناه ببرید اگر چنین نکنید ممکن است فرزندتان محبت اهل بیت (ع) را در دل نداشته باشد .
  • امام حسن (ع): مکانی خلوت در زمانی بی سرو صدا ،با دلی آرام شرایط مناسبی برای هم بستری است .اگر آمیزش و انعقاد نطفه با دلی آرام و خالی از اضطراب صورت پذیرد ،خون به صورت طبیعی در رگ ها جریان می یابد،انتقال ژن ها طبیعی تر انجام میگیرد و در نتیجه فرزند ،به پدر و مادرش بیش تر شبیه خواهد شد .
  • پیامبر اکرم (ص): اگر فرزند کم عقل ودیوانه و جذامی نمی خواهید در اول ،وسط و آخر ماه (قمری ) با همسر خود در نیامیزید چه بسا ممکن است آن چه نمی خواهید صورت پذیرد .
  • پیامبر اکرم (ص): در شب عید فطر ،عید قربان و نیمه شعبان نیز آمیزش به قصد فرزند دار شدن دوری گزینید چرا که ممکن است فرزند شما شرور ،معلول ،بد یمن و زشت رو گردد
  • امام رضا(ع): هم آغوشی را برای آخر شب بگذارید زیرا برای بدن مناسب ، برای فرزند دار شدن امید وارتر و فرزند عاقل تر خواهد شد.

در روایات راجع به جنسیت و زیبایی هم به عنوان یک درخواست مشروع بهاءداده شده است

  • مردی شصت ساله از کمی فرزندبه امام محمّدباقر(علیه السلام)شکایت نمود و گفت که می خواهد صاحب فرزند گردد امّا نمی شود، حضرت (علیه السلام) فرمود: "به مدّت سه روز بعد از نماز عشاء و بعد از نماز صبح هفتادمرتبه بگو: سبحان الله و هفتاد مرتبه استغفرالله" وآن رابااین قول خداوندعزوجل پایان ده:"استغفروا ربکم انه کان غفاراً*یرسل السماء علیکم مدراراً*ویمددکم باموال وبنین ویجعل لکم جنات و یجعل لکم انهارا*"سپس شب سوّم باهمسرت مجامعت کن،پس تو به اذن خداوند متعال پسری سالم دارا خواهی شد.راوی گفت:«که این شخص این کارراانجام دادوسال نگذشته بودکه خداوندبه وی فرزندی عنایت فرمود.
  • امام هادی علیه السلام به کسی که از به دنیا نیامدن فرزند بعد از ازدواج شکایت کرده بود, فرمودند:"انگشتری ازنقره که نگینش ازفیروزه باشددرست کن و برآن بنویس (سوره انبیاء/ایه 89) " آن شخص گفت طبق دستور امام علیه السلام عمل کردم ,هنوز یکسال تمام نشده بودکه خداوند متعال به من فرزند پسری از آن زن عطا فرمود.

در این زمینه، روایاتی از رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) رسیده است که عمل به آن ها، احتمال پسردار شدن را بیشتر می کند:

  • رسول گرامی (ص) فرمود : نیت کنید نامش را محمد یا علی بگذارید.
  • امام صادق (ع) می فرماید : مرد، 4 ماه پس از انعقاد نطفه، زن را رو به قبله کند؛ آیه الکرسی بخواند؛ دست بر پهلوی زن نهد و بگوید اللهم انی قد سمیته محمداً؛ خدایا ! من او را محمد نامیدم.
  • زن با مشاهدة آثار بارداری، دست خود را بر شکم نهد و 1400 بار صلوات نذر کند و 7 بار آیة 35 آل عمران (اذ قالت امراه عمران رب انی نذرت ما فی بطنی محررا فتقبل منی انک سمیع الدعا) را بخواند.
  • ( برای راه های علمی کلیک کنید : دخالت والدین در تعیین جنسیت )

 

 

در سیره ی  تربیتی پیشوای دوم شیعیان، به برخی نکات توجه ویژه‌ای دیده می‌شود که ما آنها را به عنوان زمینه‌ساز پرورش فرزندان سالم مطرح می‌کنیم:

1.انتخاب پدر و مادر شایسته

2-نقش مادر درآینده ی کودک

حضرت امام حسن‌علیه‌السلام در یکی از سخنان گهربار خویش که خطاب به عمرو بن العاص بیان می‌نمود، با اشاره به اعمال زشت و صفات ناروای او در مورد یکی از مهم‌ترین علل انحراف و آلودگی وی به انواع گناهان و خلافکاریها می‌فرماید: مادر تو زنی فاسد و زناکار بود و تو در خانه‌ای متولد شدی که چند پدر، تو را به خود نسبت می‌دادند، و رجال قریش بر سر تو نزاع داشتند. به همین خاطر هنگامی که به حد بلوغ رسیدی، صریحاً گفتی که من دشمن محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله هستم.

3-توجه به بسترهای معنوی

روزی شخصی از کارگزاران معاویه، به امام مجتبی‌علیه‌السلام عرض کرد: «من مردی ثروتمند و مرفه هستم، و بعد از ازدواج، صاحب فرزندی نشده‌ام. برای من روشی تعلیم نمایید؛ شاید که در اثر آن خداوند فرزندی به من عطا کند
حضرت امام حسن‌علیه‌السلام به او فرمود: «از گناهان خود استغفار کن و پیوسته در آن تلاش نما و از خداوند متعال بخواه با آمرزش گناهانت حاجت تو را بر آورد آن شخص همواره در حال استغفار بود، و بعضی روزها 700 مرتبه از خداوند متعال طلب آمرزش می‌نمود، تا اینکه در اثر همین رفتار، خداوند به او فرزندی عطا نمود. هنگامی که معاویه خبردار شد، از آن مرد خواست، تا علت تأثیر این ذکر را در طلب فرزند، از امام‌علیه‌السلام جویا شود. هنگامی که وی از امام مجتبی‌علیه‌السلام این پرسش را نمود، آن حضرت در پاسخ، به دو آیه در سوره هود و نوح اشاره نمود که خداوند متعال در مقابل استغفار و توبه حقیقی، وعده مال و فرزند می‌دهد.

4-مباشرت بااندیشه‌های پاک

امام حسن مجتبی‌علیه‌السلام در جلسه‌ای این پیام آسمانی و نکتة ظریف و مهم تربیتی را به یزید بن معاویه گوشزد نمود، و آن در هنگامی بود که یزید در سخن جسارت‌آمیز و بی‌ادبانه‌ای به آن بزرگوار گفت: «ای حسن! من از روزی که خودم را شناخته‌ام تو را دشمن می‌دارم و بغض و کینه تو در دلم جای گرفته است.» حضرت امام حسن‌علیه‌السلام در پاسخ به او فرمود: «بدان‌ای یزید! این شقاوت درونی و حقد و کینه تو به من و اهل‏بیت پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ریشه در نطفه تو دارد که با اندیشه‌های پاک به وجود نیامده است. پدرت در هنگام آمیزش، افکار شیطانی در سر داشته و شیطان در موقع منعقد شدن نطفه تو، با پدرت شریک شده است و نتیجه آن مشارکت، عداوت و کینه ما است که در وجود تو به ارث مانده است
همچنان که خداوند در کتاب خویش خطاب به شیطان می‌فرماید: «ای شیطان! در اموال و اولاد آنان (پیروان خویش) شریک شو

5-مراقبتهای دوران بارداری

حضرت مجتبی‌علیه‌السلام با توجه به اهمیت تغذیة مادر در هنگام حمل، و تأثیر آن در چگونگی شکل‌گیری و رشد جنین، به نقل از رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: «أَطْعِمُوا حَبَالَاکُمُ اللُّبَانَ فَإِنَّ الصَّبِی إِذَا غُذِّی فِی بَطْنِ أُمِّهِ بِاللُّبَانِ اشْتَدَّ قَلْبُهُ وَ زِیدَ فِی عَقْلِهِ فَإِنْ یکُ ذَکَراً کَانَ شُجَاعاً وَ إِنْ وُلِدَتْ أُنْثَى عَظُمَتْ عَجِیزَتُهَا فَتَحْظَى بِذَلِکَ عِنْدَ زَوْجِهَا؛ به همسران باردار خویش کُندر بخورانید؛ اگر کودک در شکم مادر، با کندر تغذیه شود، قوّت قلب یافته و بر هوشمندی‌اش افزوده خواهد شد؛ در آن حال اگر جنین پسر باشد، او در آینده فردی شجاع و دلیر می‌شود و اگر دختر باشد اندامی متناسب و زیبا یافته و مورد توجه همسر آینده‌اش قرار خواهد گرفت

6-فراهم نمودن غذای حلال

آن حضرت‌علیه‌السلام در این مورد می‌فرماید: «اِنَّ مِنْ اَخْلَاقِ الْمُؤمِنِین کَسْباً مِن حَلَال؛ از نشانهای انسانهای با ایمان، انتخاب شغل حلال و درآمد مشروع است

7-ایجادمحیطی پرنشاط

آن حضرت فرمود: «اِنَّ مِنْ اَخْلاَقِ الْمُؤْمِنِینَ نِشَاطاً فِی هُدَی وَ نَهْیاً عَنْ شَهْوَةٍ؛از ویژگیهای انسانهای باایمان این است که در مسیر هدایت، پرنشاط و شاد هستند و در عین حال از پیروی شهوات نفسانی خودداری می‌کنند.

 

خوراکی های مفید

  • خوردن گلابی

الف-  خوردن گلابی توسط پدر ، سبب زیبایی فرزند می شود 

 ب- به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان را نیکو و زیبا می کند .
پ- به زنان باردار گلابی بدهید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند .
ت -خوردن گلابی مایه قوت قلب ، پاکی معده ، صفای دل ، دلیری و زیبایی بچه می شود .
ث -گلابی قلب را جلا می دهد و دردهای درون را به اذن حق شفا می بخشد.
در کتاب کافی از امام صادق (ع) نقل شدهایشان در حالی که به کودکی زیبا می نگریست فرمود : باید پدر این پسر بچه ، گلابی خورده باشد
همچنین روایت شده است که پیامبر (ع) گلابی اش را تکه کرد و به جعفر بن ابی طلالب داد و به او فرمود: بخور ! همانا گلابی رنگ را جلا می دهد و فرزند را نیکو می گرداند .

 

  • خوردن کاسنی :


الف- کاسنی برای افزایش فرزند مفید است .
ب- خوردن کاسنی آب کمر را افزایش داده و فرزند را نیکو و ذکور بودن ولدرا زیاد می کند .
پ- خوردن کاسنی باعث زیبایی فرزند و ازدیاد در پسر آوردن می شود
ت- زیاد خوردن کاسنی سبب افزایش دارایی و تولد فرزند پسر خواهد شد

  • خوردن قاووت به پدر و مادر توصیه شده است :


الف- خوردن سویق توسط والدین موجب قوت در فرزند و نبودن کودنی و سبک مغزی و نادانی در او می شود .
ب-خوراندن سویق به کودک جهت تقویت و رویاندن گوشت و مجکم کردن استخوان بسیارمفید است .
در روایت آمده است ، مردی به امام صادق (ع) عرض کردای پسر رسول خدا ، فرزندی به دنیا می آید که در او ضعف و سبک سری است . حضرت فرموند : چرا قاووت نمی خوری ؟آن را بخور و خانواده ات را هم به ان سفارش کن . به درستی که قاووت ، گوشت را می رویاند و استخوان را محکم می کند و فرزندی از تو به دنیا نمی آید مگر اینکه قوی باشد .

  • سفارش به خوردن انار:
    خوردن انار شیرین فرزند را نیکو می کند.

     
  • از خوردن سبزی اَمزِنا (گشنیز) و سبزی شاهی (ترتیزک) به شدت خودداری کنند.
  • از خوردن آبی که یخ در آن محلول می‌شود خودداری نمایند و وقتی باردار شدند هرگز از یخ خوردن برخوردار نباشند که بچه‌ها را فلج می‌کند و منجر به سزارِین می‌گردد.
  • از خوردن ترشی نارنج خودداری نمایند.
  • زنانی که سقط جنین دارند علاوه از مراعات موارد فوق از تکرر جماع با شوهر نیز پرهیز کنند و اطلاع دهند تا با دستوری خصوصی از سقط جنین جلوگیری شود.
  • زنان و مردانی که رحم یا نطفه‌ی ضعیفی دارند برای تقویت آن سبزی تَره زیاد بخورند و نیز پیاز مصرف نمایند و سبزی تره برای تقویت اعصاب کل بدن به خصوص اعصاب رحم زن بسیار مناسب است
  • در روایات بسیاری دیده می شود که برای تقویت باه و تکثیر نسل، خوراکی های مخصوص یرای مردان توصیه شده است که علم پزشکی هم تا حدی آنرا تأیید کرده است، از این قرار:1.گوشت چرخ کرده با تخم مرغ (کوکوی گوشت).2.تخم مرغ با پیاز 3.شیر تازه با عسل 4.کاسنی 5.دم شده برگ مریم گلی برای بانوان.
  • پزشکان برای جریان و تنظیم قاعدگی زنان ، داروهایی مانند سیاه دانه ، گل کاجیره، افسنتین جوشانده، برگ انجیر، ترب پخته،گل زعفران، تخم تره و جوشانده پوست درخت فندق را توصیه می کنند که در تمام این امور باید جانب احتیاط را رعایت نمود.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مطالب مفید :

* مقدم داشتن خود در تربیت قبل از انعقاد نطفه

 

** تربیت فرزند حتی پیش از ازدواج

 

*** آمادگی قبل از بارداری

 

**** آداب انعقاد نطفه اسلامی



مرتبه
مرتبه
مامان سونیا
1394/01/26 - 09:22
چرا با تمام تلاشی که والدین برای تامین روزی حلال برای خانواده و همچنین سعی در تربیت دینی کودکان خودانجام می دهند در برخی موارد شاهد ظهور فرزندان نااهل ، بی ادب ،گناهکار ،خلافکار ،منحرف و دین گریز حتی در خانواده های متدین و مذهبی هستیم ؟علت چیست؟
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات