top
محبت به کودکان از عوامل جلوگیری از انحرافات جنسی است.

محبت به کودکان از عوامل جلوگیری از انحرافات جنسی است.

کاگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده : منظور از شیوه هاى غیر مستقیم تربیت جنسى کودکان، امور شناختى، عاطفى و عملکردى اى است که والدین در ارتباط با فرزندشان انجام مى دهند . این شیوه ها مستقیماً مربوط به تربیت جنسى آنها نیست ؛ ولى با واسطه، در تربیت جنسى مطلوب فرزندانشان اثر مى گذارد.

محبت به کودکان از عوامل جلوگیری از انحرافات جنسی است.

شیوه هاى غیرمستقیم تربیت جنسی

منظور از شیوه هاى غیر مستقیم تربیت جنسى کودکان، امور شناختى، عاطفى و عملکردى اى است که والدین در ارتباط با فرزندشان انجام مى دهند . این شیوه ها مستقیماً مربوط به تربیت جنسى آنها نیست ؛ ولى با واسطه، در تربیت جنسى مطلوب فرزندانشان اثر مى گذارد. اکنون به بررسى تعدادى از این شیوه ها مى پردازیم:

الف ـ تأمین نیاز روانى ـ عاطفى

کودکان با نیازهاى عاطفى ـ روانى فراوانى به دنیا مى آیند که ارضاى آنها زمینه تربیت صحیح جنسى را فراهم مى سازد و عدم ارضاى آنها آثار نامناسب روانى فراوانى داشته و از جمله ، انحرافات جنسى را سبب مى شود
گرچه همه نیازهاى روانى ـ عاطفى ، مستقیماً یا غیر مستقیم ، بر تربیت جنسى کودک تأثیر مى گذارند ، ولى در این جا نیازهایى را که بیشتر از بقیه ، بر تربیت جنسى تأثیر دارند ، ذکر مى کنیم:

۱ . محبّت کردن

در دین اسلام، «محبّت»، جایگاه ویژه اى دارد، تا حدى که مهرورزى به دیگران ، از برترین شعبه هاى ایمان دانسته شده است . امام باقر علیه السلام به نقل از پیامبر صلى الله علیه و آله مى فرماید
وَدُّ المُؤمِنِ لِلمُؤمِنِ فِى اللّهِ مِن أَعظَمِ شُعَبِ الإِیمَانِ. أَلَا وَ مَن أَحَبَّ فِى اللّهِ وَ أَبغَضَ فِى اللّهِ وَ أَعطَى فِى اللّهِ ومَنَعَ فِی اللّهِ فَهُوَ مِن أَصفِیَاءِ اللّهِ علاقه مؤمن به مؤمن ، از مهم ترین شاخه هاى ایمان است . همانا هر کسى که به خاطر خداوند ، کسى را دوست داشته باشد و به خاطر خدا از کسى روى گردان باشد و در راه خدا بخشش کند و به خاطر خدا منع کند ، او از برگزیدگان خداست. 1.الکافى ، ج ۲ ، ص ۱۲۵ ؛ وسائل الشیعة ، ج ۱۶ ، ص ۱۶۶ .

در مورد محبّت کردن به کودکان نیز سفارش هاى مؤکّدى از جانب معصومان علیهم السلام وارد شده است . امام صادق علیه السلام مى فرماید
إِنَّ اللّهَ لَیَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ .  خداوند ، بنده اش را به خاطر شدّت محبّت به فرزندش رحم مى کند و مى بخشد

روشن است که این همه سفارش براى محبّت کردن به فرزند ، به دلیل آثار روانى ـ عاطفى و اخلاقى است که مى تواند زمینه رشد و تعالى را در کودکان فراهم سازد و بر رشد سالم جنسى و پیشگیرى از ابتلا به انحراف جنسى ایشان تأثیر بگذارد. این تأثیر از چند جهت است

اولاً ، ارضاى نیاز به محبّت در کودکان ، به اندازه کافى ، آنها را از وقوع در انحرافات جنسى و وَلَع شهوانى محافظت مى کند و کمبود محبّت ، زمینه انحراف جنسى را فراهم مى سازد. کارن هورناى ( روانکاو معروف ) معتقد است که افراد عصبى اى که از کمبود محبّت و آمیختگى نیاز عصبى به محبّت و تمایلات جنسى پدید آمده اند ، به سه دسته تقسیم مى شوند: گروه اوّل ، با یک حالت عطشى سیرى ناپذیر و اجبارى ، مدام به دنبال ارضاى شهوت هایشان هستند ، از این شاخه به آن شاخه مى پرند، از رفتار و حالتشان مى توان فهمید که به شدّت ، احساس ناامنى روحى، احساس بى پناهى و بى کسى مى کنند و اگر حتّى براى مدّتى کوتاه، امکان رفع شهوت برایشان پیش نیاید و با کسى رابطه جنسى نداشته باشند ، فوق العاده مضطرب و ناآرام مى شوند. گروه دوم ، در عین حال که تمایلات شهوتى شدید و اجبارى دارند ، به علّت ترمزها و مشکلات درونى خود ، عملاً توان ارضاى تمایلات جنسى خود را ندارند و با این وجود، با حالت بى تفاوتى ، به هر کسى که در تماس و رابطه با آنها قرار مى گیرد ، گرایش شهوتى پیدا مى کند. گروه سوم ، در زمینه امور جنسى و هر گونه تماسى با انسان ها، داراى ترمزهاى روحى هستند، بى اختیار و اجباراً به استمنا متوسّل مى شوند . این افراد ، با دفع شهوت از طریق استمنا ، لذّت بیشترى مى برند تا از طریق رابطه جنسى عادى و طبیعى. بنا بر این ، عدم ارضاى نیاز به محبّت، به اندازه کافى در کودک ، منشأ انواع اختلالات جنسى مى شود

ثانیاً ، محبّتِ به اندازه کافى در کودکى ، باعث مى شود که افراد در زندگى خانوادگى خود بتوانند به همسر و فرزندان و دیگر افراد ، محبّت کنند. مزلو در این زمینه معتقد است که کودکانى که از نخستین ماه هاى زندگى ، کاملاً از محبّت دیگران محروم نباشند، به طور کلّى ، میل و توانایى مهرورزى و محبوب بودن را براى همیشه دوست دارند 
بنا بر این ، کودکى که به اندازه کافى ، محبّت ندیده ، توانایى مهرورزى را ندارد و محبّت هاى دیگران را بى پاسخ مى گذارد ؛ زیرا روش آن را از کودکى نیاموخته و در معرض حوادث یا شرایطى قرار نگرفته که این توانایى را در او پیدا کند و به فعلیت برساند

ثالثاً ، ارضاى نیاز به محبّت ، موجب مى گردد که ارضاى تمایلات جنسى ، با لذّت بیشترى همراه باشد. در حقیقت ، کسى که محبّت را تجربه و درونى کرده ، مى تواند رابطه بهترى با همسرش برقرار سازد و از لذّت بهتر و بیشترى برخوردار گردد. اصولاً لذّت جنسى آدمى ، بدون مهرورزى و محبّت زوجین نسبت به یکدیگر ، امکان ندارد. شاید به همین دلیل است که در آداب زفاف ، از خدا مى خواهیم که توانایى مهرورزى در ما افزایش یابد و از او مى خواهیم : خداوندا! مهر و محبّت و رضایت او را روزى من گردان و من را از طریق او راضى کن و به بهترین وجه و مستحکم ترین پیوند ، بین ما جمع کن . همانا که تو حلال را دوست دارى و از حرام بیزارى !» . الکافى ، ج ۳ ، ص ۴۸۱ ؛ وسائل الشیعة ، ج ۸ ، ص ۱۴۴ .

روان شناسان نیز پس از سال ها مشاهده زوج هاى سالم و بیمار ، به همین نتیجه رسیده اند : افرادى که در کودکى ، محبّت ندیده اند ، نمى توانند عشق بورزند و نمى توانند همانند کسانى که مى توانند عشق بورزند، از مسائل جنسى، کامیاب شوند

 



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات