top
توجه کودک به تلویزیون

توجه کودک به تلویزیون

کارگروه تربیتی پرتال جامع و تخصصی کودک:کودکان از همان سال‌هاى اولیه زندگیشان، به تلویزیون توجه مى‌کنند. با وجود این، یکى از مشاجره‌هاى اصلى بین پژوهشگران این بوده، که آیا توجه کودکان به تلویزیون، به‌طور اساسى پدیده‌اى فعال است یا منفعل.

توجه کودک به تلویزیون

در سال‌هاى اخیر، على‌رغم جنجال‌هاى خصمانهٔ فراوان که تلویزیون را متهم کرده است که کودکان را به سیب‌زمینى بى‌رگ با روح و جسم خموده، تبدیل کرده است، روزبه‌روز دلایل بیشترى براى تأیید عقیدهٔ فعال بودن تماشاى تلویزیون گردآورى شده است.

طرفداران نظریهٔ منفعل بودن تماشاى تلویزیون، معتقدند که بیشتر برنامه‌هاى تلویزیون کودکان را شستشوى مغزى مى‌دهند و افکارشان را از قیود آزاد مى‌کنند، به‌طورى که تنها کارى که لازم است بکنند، تلاشى سطحى براى دنبال کردن وقایعى است که در برنامه‌ها رخ مى‌دهد. این برداشت از روش تماشاى تلویزیون در کودکان، این را مى‌فهماند که بیشتر احتمال دارد برنامه‌ها به‌عنوان مجموعه‌اى از صحنه‌هاى مجزا، به‌طور منفعل جذب شوند تا اینکه به مثابهٔ رخدادهایى با هم مرتبط شوند و مجموعه‌اى متصل به هم را شکل دهند. در سال‌هاى اخیر، شواهد بیشترى جمع‌آورى شده است که نشان مى‌دهد این طرز برداشت، ماهیّت واقعى تلویزیون تماشا کردن کودکان را منعکس نمى‌کند. محققانى که کودکان را هنگام تماشاى برنامه‌ها تحت نظر گرفته‌اند - چه در محیط کنترل شدهٔ آزمایشگاهى و چه در خانه‌هایشان - متوجه شده‌اند که کودکان به ندرت بى‌سر و صدا جلو تلویزیون مى‌نشینند و در تمام مدتى که برنامه‌اى را مى‌بینند به آن خیره مى‌مانند.



مرتبه
مرتبه
سارا
1394/02/02 - 06:30
ن به لازمه شغلم دارم میبینم که بچه ها روز به روز خلاقیت هاشون و خیلی چیزا را دارن از دست میدن به خاطر همین استفاده زیاد از تی وی موبایل و.................. بچه هایی که تا 4 سال پیش حتی احتیاجی نبود بهشون بگم فلان حیوان این شکلی هست الان حتی نمیتونن یک خورشید ساده بکشن باز صلاح مملکت خویش خسروان دانند من که به خاطر مشکل پسرم که تازه فهمیدیم زیاد نمیذارم تی وی ببینه البته قبلش هم نمیذاشتم ولی الان همون یک ساعت قصه گفتن قبل خواب توسط پدر یا مادر ارتباط متقابل و........این ها براشون مفید هست تا حتی دیدن برخی از کارتون ها که به خاطر همذات پنداری باهاشون دست به کارهای خطرناک میزنن و ان وقت پشیمونی سودی ندارد چون کودک مرز واقعیت و خیال را مخصوصا تا 6 و 7 سالگی متوجه نمیشه
بهار نارنج
1394/02/02 - 06:32
والله بچه هاى من كه الان دو سال و نيمه هستن هيچ وقت نميشينن مثلا دو ساعت كامل به تلويزيون خيره بشن و كارتون ببينن فقط بعضى چيزا مثل موسيقى توجهشون رو جلب مى كنه يعنى توى كل روز روى هم شايد نيم ساعت هم تلويزيون تماشا نمى كنن اصلا فيلم و سريال براشون جذابيت نداره
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات