top
هویت فردی کودکان و بازیهای رایانه ای

هویت فردی کودکان و بازیهای رایانه ای

کارگروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:بازی‏های رایانه­ای به حدی نوجوان را به خود مشغول می سازند و او را مبهوت شخصیت‏های بازی می­کنند که دیگر فرصتی برای شناخت خویش وتفکر درباره توانایی‏ها و خصوصیات فردی خویش را پیدا نمی­کند و در حین و بعد از انجام بازی خود را یکی از شخصیت‏های بازی تلقی می­کند و آرام آرام هویت فردی خویش را به فراموشی می­سپارد.

هویت فردی کودکان و بازیهای رایانه ای

هویت فردی: بازی‏های رایانه­ای به حدی نوجوان را به خود مشغول می سازند و او را مبهوت شخصیت‏های بازی می­کنند که دیگر فرصتی برای شناخت خویش و تفکر درباره توانایی‏ها و خصوصیات فردی خویش را پیدا نمی­کند و در حین و بعد از انجام بازی خود را یکی از شخصیت‏های بازی تلقی می­کند و آرام آرام هویت فردی خویش را به فراموشی می­ سپارد.از دیگر آسیب‏های این فناوری می توان از عدم عزت نفس نوجوان نام برد. در مطالعه ه‏ای که کلول و پاینر در بین 204 دانش ‏آموز در لندن انجام دادند، متوجه شدند که در میان دخترها، بازی ارتباطی با عزت نفس نداشت؛ اما در میان پسرها، رابطه ‏ای منفی بین عزت نفس و تعداد دفعات پرداختن به بازی یافت شد. کولیک  با استفاده از پرسشنامه خود ارزیابی رزنبرگ به بررسی رابطه بین بازی­ها و عزت نفس پرداخت و دریافت که استفاده زیاد از بازی‏های رایانه‏ای با عزت نفس کمتر همراه است و بازیکنان قهار، به طور معناداری نمره کمتری از پرسشنامه خودارزیابی گرفتند

یکی دیگر از معضلاتی که باید به آن اذعان نمود، چالش‏هایی است که بازی‏های رایانه­ای به هویت فردی دختران وارد می نماید.

در اغلب بازی‏های رایانه‏ای ـ ویدئویی، زنان نقش­های کلیشه ‏ای و سنتی ـ همچون قربانیان بیچاره یا اهداف جنسی ـ دارند. یک مطالعه پیمایشی از بسته­ بندی 47 بازی رایانه‏ای با درجه بالا نشان داده که از 115 شخصیت موجود در این بازی ها، تنها 9 نفر زن بودند. در حدود یک سوم از بازی­ها سناریوهایی دارند که در آن­ها زن­ها ربوده شده و باید رهایی می‏ یافتند. هویت جدیدی که بازی‏های رایانه‏ای ـ ویدئویی  به زنان می‏ بخشند از سویی هویتی کالایی و از سوی دیگر، خشن و ستیزه­ جو است. در اغلب بازی‏های مزبور، برهنه بودن و برهنه شدن به عنوان وجه شاخص  زن مطرح است و جذابیت جنسی وی مستقیم و غیرمستقیم مورد تاکید قرار می‏گیرد. به همین ترتیب، طراحان بازی‏های اخیر با تهی کردن و عاری کردن زن از عواطف درونی‌اش، نقش یک موجود خشن، بی­رحم و بی­ عاطفه را به وی بخشیده ­اند و پس از ادغام برهنگی و خشونت زن، اوج شکوفایی وی را در ستیزه­ جویی در کنار مردانی پرخاشگر، خشن و ستیزه ­جو ترسیم کرده ­اند.

بدیهی است که این­گونه شخصیت ­پردازی‏ها می‏تواند نگرش­های کودکان در مورد زنان، خصوصیاتشان و انتظاراتی را که می‏توان از آنها داشت، تحت تأثیر قرار دهد.

گوشه گیری و در نتیجه عدم شناخت خویشتن و مهارت‏های اجتماعی، از جمله مضراتی است که می­توان در قلمرو آسیب­ دیدگی هویت نوجوان در ارتباط با بازی‏های رایانه‏ای به آن اشاره کرد. همان­طور که پیش از این هم گفته شد، یکی از ویژگی‏های دوره نوجوانی افزایش وتوسعه روابط اجتماعی است. هنگامی که نوجوان در بیشتر اوقات روبه ­روی رایانه نشسته ومشغول بازی می‏شود، خواه ناخواه از روابط اجتماعی و شناخت مهارت‏های کارآمد و نقش‏های اجتماعی وی کاسته شده و گوشه­ گیر می­شود و نمی ­تواند آن­طور که باید و شاید استعداد‏های درونی خویش را متبلور سازد



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات