top
تاثیر منفی ماهواره در تربیت کودکان

تاثیر منفی ماهواره در تربیت کودکان

کارگروه تربیتی پرتال جامع کودک و خانواده: برنامه ریزی جهان غرب در جهت هویت زدایی، دین زدایی، خانواده ستیزی و خانواده گریزی است و بر اساس این محورها به تولید فیلم و برنامه می پردازند.

تاثیر منفی ماهواره در تربیت کودکان

ماهواره و تربیت نسلی بی بند و بار

یکی از برنامه ها و سیاست های جهان غرب برای مبارزه با باورهای دینی و از بین بردن نگاه تقوایی در جامعه، طراحی رسانه در عرصه بین الملل و ایجاد یک فضای مخرب بین افراد است.برنامه ریزی جهان غرب در جهت هویت زدایی، دین زدایی، خانواده ستیزی و خانواده گریزی است و بر اساس این محورها به تولید فیلم و برنامه می پردازند. نگاه اساسی فیلم هایی که توسط رسانه های غربی تولید و از طریق ماهواره به طور رایگان در اختیار خانواده ها قرار می گیرد از میان بردن نگاه عفیفانه مرد و زن در خانواده است. آنها تلاش می کنند تا زیور عفاف را به عنوان یک عامل مخرب جلوه دهند و تعهد و پایداری افراد خانواده را نسبت به هم از میان ببرند.‏

شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند با نابودی شخصیت زن مسلمان، خانواده ها را فروپاشیده و نسلی بی بند و بار را برای آینده پرورش دهند. هدف اصلی فیلم ها و سریال های ماهواره زدودن تقوا، حیا، شرم، وفاداری، تعهد و حس مسئولیت در خانواده ها است. هم اکنون گفتمان اقناعی به صورت نفوذ از طریق رسانه ها بر جهان حاکم است و تبلیغات سوء طرز تفکر افراد را مورد نفوذ قرار داده و از توجه به عقلانیت بازمی دارد. امروز یکی از کارکردهای منفی رسانه ها با توجه به کثرت و قدرت آنها سلب تفکر از افراد است و اگر قرار باشد افراد به طور دائم این برنامه ها را مشاهده کنند ناخودآگاه از مسیر صحیح خارج و به اعتقادات خود بی توجه می شوند. ‏برنامه های نامناسب ماهواره به دنبال ترویج احساس آزادی مطلق و یا همان لیبرالیسم جنسی هستند؛ لیبرالیسم جنسی به دنبال ایجاد آزادی برای روابط جنسی مطلق بوده که هدف غرب اشاعه این فرهنگ است که از دستاوردهای اومانیسم محسوب می شود.نمونه بارز ترویج مفاسد دینی، عفاف زدایی و ایجاد حس رقابت زن و شوهر نسبت به یکدیگر است یعنی آنها به جای اینکه انیس و مونس هم باشند به صورت رقیب یکدیگر نمایش داده می شوند و نسبت به هم وفاداری، تعهد و پایبندی ندارند.

برنامه های ماهواره ای به زنان و جوانان توجه ویژه ای دارند. آنها در تلاش هستند تا با نابودی شخصیت مطلوب زن مسلمان خانواده ها را فروپاشانده و نسلی بی بند و بار را برای آینده پرورش دهند. مشاهده دائم برنامه های نامناسب ماهواره افراد را دچار حالت مسخ شدگی و از دست رفتن عقلانیت می کند و خانواده های تحت الشعاع این برنامه ها از مسیر اصلی تربیتی خود که ریشه در مکتب اسلام دارد فاصله می گیرند. شبکه های ماهواره ای شبهاتی را در ذهن مخاطبان ایجاد می کنند. این شبکه ها شبهاتی را مطرح می کنند که زنان یا جوانان با سطح دانش خود قادر به پاسخگویی آن نیستند و باید مراحل طولانی را برای دریافت پاسخ و رفع این شبهه طی کنند. تبلیغات سوء شبکه های ماهواره ای اثرات مخربی در اعتقادات، تفکرات، شخصیت و تربیت خانواده ها و بویژه زنان و جوانان دارند و افراد را از تفکرات و اعتقادات صحیح خود جدا می کنند. تمام هدف این برنامه ها نابودی سلامت فکر و رفتار افراد است.

همراهی با کودکان در دنیای رسانه های گروهی

امروزه کودکان از سن کم، با رسانه‌های گروهی بزرگ می‌شوند و دوران کودکی‌شان، یک «کودکی همراه با رسانه‌های گروهی» می‌باشد. والدین هم باید با این واقعیت کنار بیایند و به این ترتیب، مشخص می‌شود که آنان به تنهایی، نفوذی بر آنچه کودکان از طریق رسانه‌ها با آن مواجه می‌شوند، ندارند.
از سنین کم، محیط اجتماعی نقش عمده‌ای را بازی می‌کند. کودکان در خانواده، استفاده از رسانه‌های گروهی را به همان طریقی می‌آموزند که لباس بر تن کردن یا دندان شستن را یاد می‌گیرند. دقیقا در مورد تماشای تلویزیون نیز عادات بعدی آنان، بستگی به چگونگی استفاده‌ی والدین، خواهران و برادران از آن دارد. در اینجا می‌خواهیم با ارائه‌ی چند راهنمایی، به خانواده‌ها کمک کنیم تا بتوانند در مورد طرز استفاده‌ی کودکان از رسانه‌ها راحت‌تر تصمیم بگیرند:

– کودکان را جدی بگیرید. آنان به رسانه‌‌ها علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند چرا که در آنها چیزهای جالبی عرضه می‌شود از جمله کمک می‌کند که مشکلات و مسائل، از منظر دیگری دیده شوند، در آنجا تصاویر و شخصیت‌های داستانی نمایش داده می‌شوند که کودک می‌تواند با آنها همانندسازی کند و خود را در آن نقش‌ها ببیند.

– استفاده‌ی کودک از رسانه‌ها را به صورت مشکل و مساله‌ای آزاردهنده تلقی نکنید بلکه مقتدرانه و با قدرت و همراه با حس مسوولیت دنبال کنید.

– به دوران کودکی خود رجوع کنید و از خود سوال کنید که در گذشته برای شما شخصیت‌های داستانی و قصه، چه معنا و مفهومی داشته‌اند. اگر در مورد این مسائل با کودکان خود صحبت کنید، آنان با کمال میل می‌شنوند. شاید این شیوه، کمکی باشد تا بتوانید آسوده خاطرتر برای نحوه‌ی صحیح استفاده‌ی کودک‌تان از رسانه‌ها، تصمیم‌ بگیرید و او را آموزش دهید.

رسانه

در جهان رسانه‌ها، کودکان به ما به عنوان راهنما نیاز دارند:
برای آنکه کودکان بتوانند در بین امکانات و مضامین متنوع ارائه شده توسط رسانه‌ها، راه صحیح خود را پیدا کنند، به راهنمایی ما نیازمندند. در این ارتباط ، موضوع این نیست که رسانه‌های گروهی محکوم شوند بلکه باید نقاط ضعف و قوت، امکانات و خطرات رسانه‌های گروهی مختلف شناخته شوند به این منظور، ما به عنوان افراد بزرگسال، دو کار باید انجام بدهیم:
اول اینکه خود را در علاقه و شوق و ذوق آنان نسبت به رسانه‌ها، شریک کنیم و آن چیزی را که سبب جذب آنان به رسانه‌ها می‌شود، کشف کنیم. دیگر اینکه ما در این ارتباط ، یک الگو برای کودکان خود هستیم. به همان صورتی که والدین، رسانه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند، کودکان نیز آن را می‌آموزند، چه به مفهوم مثبت و چه منفی آن. بدین منظور:

– برای آنکه کودک‌تان بتواند به طور مستقل از رسانه‌ها استفاده کند، در حد امکان به او مسوولیت بیشتری دهید و در صورت لزوم محدودش کنید.

– با کودک خود در مورد اینکه او علاقه‌مند به تماشای چه برنامه‌ی تلویزیونی است، صحبت کنید.

– برای آنکه متوجه شوید شخصیت‌ها و داستان‌های کارتونی و تلویزیون، چه نقشی در زندگی او دارند، او را زیر نظر بگیرید.

– همراه کودک‌تان، برنامه‌هایی را که بیشتر مورد توجه اوست، نگاه کنید.

چگونه می‌توانید در برابر فشار تبلیغات، مقاومت کنید؟

بعضی از والدین، این مشکل را دارند که نمی‌توانند در برابر خواسته‌های فرزندان‌شان «نه» بگویند و برای آنکه کودک‌شان به نق زدن خود خاتمه دهد، هرچه را که می‌خواهد، برایش می‌خرند والدینی دیگر هستند که خیلی سخت‌گیرند و اصولاً چیزهایی که در تلویزیون تبلیغ می‌شود را نمی‌خرند. در هر دو مورد، به جای کودکان که باید بعدها خودشان در مورد چیزی تصمیم بگیرند، تصمیم گرفته شده است پس راهی را جست‌وجو کنید تا با هر دو موقعیت بتوانید کنار بیایید:

– نه همه چیز را به سرعت بخرید و نه به طور کامل تبلیغات را نفی کنید. در نهایت این شما هستید که نقش تصمیم‌گیرنده دارید و این نقش را نیز جدی بگیرید.

– سعی کنید با کودک‌تان در این مورد که کدام‌یک از آرزوها و خواسته‌هایش منطقی و کدام غیرمنطقی‌ست، به توافق برسید.

– تجاربی را به یاد کودک‌تان بیاورید که او قبلاً با محصولات مشابه داشته است: «آیا آن عروسک عالی و زیبایی که ما پس از دیدن تبلیغش از تلویزیون خریدیم، خراب نشد؟» یا «آیا همه چیز به همان صورتی کار کرد که تو تصور کرده بودی؟»
طرح این سوالات باید کودک شما را در مورد انجام خواسته‌هایش به تفکر وادار کند.

رسانه

آیا زندگی بدون رسانه‌ها، امکان‌پذیر است؟
رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی روزمره‌ی کودکان را تشکیل می‌دهند و طبیعتاً برای بزرگ‌ترها نیز به همین‌گونه است اما در کنار آن، خیلی چیزهای دیگر هم وجود دارد. بیشتر سعی کنید تلویزیون یا ضبط‌ صوت را خاموش کنید!

بچه‌های پیش‌دبستانی، با اسباب‌بازی معمولی هم بازی می‌کنند و بیشتر تمایل دارند با والدین‌شان بازی کنند. بنابراین به کودک خود پیشنهاد بازی‌های مختلفی را بدهید که می‌توانید با او به‌طور مشترک انجام دهید. فقط وقتی که هوا مناسب و خوب است، به گردش و پیک‌نیک نروید بلکه در هوای بارانی نیز این کار را انجام دهید. اجازه دهید کودک‌تان یک بار خودش تصمیم بگیرد به کجا برود. اگر کودکان در خانواده، در مورد تصمیم‌گیری‌ها شریک شوند، اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و این حس را به‌دست می‌آورند که از طرف بزرگ‌تر جدی گرفته می‌شوند. این مساله، پایه‌ی مهمی برای تکامل و رشد شخصیت آنان است. کودکانی که با اعتماد به نفس در این دنیا زندگی می‌کنند، کمتر تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند و خیلی راحت از راه به در نمی‌شوند و شخصیت‌های کارتونی و داستان‌ها و قصه‌های رسانه‌ها، نقش قدرتمندی را در زندگی‌شان ایفا نمی‌کنند. یک دنیای نورانی و عالی بدون وجود رسانه را متصور نشوید و یا هم‌چنین یک دنیای شیطانی با وجود رسانه را مجسم نکنید!

کودکانی که با اعتماد به نفس در این دنیا زندگی می‌کنند، کمتر تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند و خیلی راحت از راه به در نمی‌شوند.

کودکان شما باید در دنیایی از عهده‌ی زندگی خود برآیند که خیلی قوی‌تر و بانفوذ‌تر از نفوذ و تاثیر رسانه‌ها برآنان است. به کودک خود کمک کنید تا در چنین دنیایی، راه زندگی خود را بیابد و از پس آن برآید اگر اجازه دهید کودک‌تان با رسانه‌های گروهی امروزی به مقدار نیاز ارتباط برقرار کند و تجربه کسب نماید، این کار را می‌توانید به بهترین نحو انجام دهید. تنها از طریق حل و فصل این موضوع و اینکه همراه آن، کودک خود را حمایت کرده و او را کمک یا راهنمایی کنید، می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد که کودک‌تان، استعداد و مهارت لازم را که ما امروزه آن را قابلیت و توانایی برای استفاده‌ی صحیح از رسانه‌ها توصیف می‌کنیم، به دست آورد با کودک‌تان در مورد تجاربش با رسانه‌ها، صحبت کنید.

نقش رسانه ها در گذر از آموزش دینی به تربیت دینی

انسان  در  زندگی اجتماعی و در برخورد با غیر خود، نیاز شدیدی به ارتباط دارد و تنها از  این طریق است که نیازهای فردی و اجتماعی خود نظیر نیاز به احساس امنیت و میل به رشد را برآورده می کند. انسان از همان آغاز برای برقراری ارتباط و رساندن پیام خود به دیگران، شیوه های گوناگونی را به کار برده است؛ از اشارات، کلمات و اشاره های رمزی  اولیه  گرفته، تا  استفاده از پیشرفته ترین و در  عین حال پیچیده ترین وسایل ارتباطی  مدرن امروزی.
رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی که در طول تاریخ دارای سرعت بسیار کند و ناچیزی بوده اند، در عصر حاضر تحول چشمگیری یافته اند.
پیدایش فن سینما در ابتدای قرن بیستم، ظهور رسانه های بی سیم نظیر رادیو و سپس تلویزیون، تولید و انتشار نوارهای ویدئویی و راهیابی آن به خانه ها در دهه های آخر قرن گذشته و از همه مهمتر همگانی شدن و امکان دسترسی آسان همگان بدانها و هم اکنون پدیده شگفت انگیز ماهواره و شبکه های اینترنت، از مظاهر تحول این در صنعت، عصر حاضر بوده است، که انسان تمام آنها را برای رسیدن به مقاصد مختلفی نظیر اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری (فرهنگسازی) هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهی های اجتماعی و… به کار گرفته ومی گیرد. البته در همه این اهداف نیز هدفهای تربیتی نهفته است.چگونگی پذیرش و استقبال مردم و نیز تحت تأثیر واقع شدن هر کدام از آنها از این ابزار و وسایل متفاوت است؛ زیرا استقبال مردم، متأثر از عوامل گوناگونی، نظیر، اندوخته ها و یافته های فرد، دیدگاهها، اعتقادات و ارزشها و… است.

هر اندازه که رسانه ها به بهترین شکل به کار گرفته شوند، منافع و فواید آن در زمینه کمک به رشد صحیح و سالم افراد و نیز سازگاری او با جامعه و تحول و پیشرفت صحیح آن جامعه به سوی کمال مطلوب، بیشتر خواهد بود.
نظر به این که از طرفی حوزه های معرفتی و علمی بسیار وسیع بوده و دارای سرعت چشم گیری از پیشرفت در زمینه های مختلف می باشد و به کارگیری صرف روشهای   تقلیدی و نقل و انتقال معارف توسط نظام رسمی تعلیم و تربیت ، مؤثر  نبوده و  بر تمام   ابعاد و جوانب امر  پوشش  کافی ندارد و از طرف  دیگر، استفاده و   بهره بردن از دستگاههای اطلاع رسانی و رسانه های گروهی آسان است و دارای توان بالا و امکانات وسیعی در جهت انتشار بین گروههای  مختلف مردم  می باشد،
بنابر این کمک گرفتن از دستگاههای   اطلاع رسانی و رسانه ها برای استحکام بخشیدن به فرایند تعلیم و تربیت و تعمیق آن در زمینه های مختلف و حوزه های علمی،   فنی و ادبی در خارج از مدرسه بیش از پیش ضروری است

پیامهایی که توسط رسانه ها رد و بدل می شود در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، و فرهنگی و… است . مخاطبان این پیامها  افراد و گروههایی  در سطوح  مختلف فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی اند که گاه در مسافتهای طولانی و دور از هم در سراسر جهان پراکنده اند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات