top
مدیریت رسانه در منزل

مدیریت رسانه در منزل

کار گروه فرهنگی،پرتال جامع و تخصصی کودک:تنها دغدغه والدین در تربیت فرزندانشان فقط بچه بد همسایه یا همکلاسی ناباب نیست. چرا که در خانه هر کودک و نوجوانی فضای مجازی پرخطری وجود دارد که سلامت وی را تهدید می‌کند

مدیریت رسانه در منزل
امروزه تصور زندگی بدون رسانه محال به‌نظر می‌رسد. تلویزیون، رادیو، سینما، موسیقی، رایانه، بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت آنچنان با زندگی ما عجین شده که کمتر متوجه تأثیرات آن هستیم.
این اثرات به‌خصوص بر روی کودکان قابل تامل است. در حال حاضر تنها دغدغه والدین در تربیت فرزندانشان فقط بچه بد همسایه یا همکلاسی ناباب نیست. چرا که در خانه هر کودک و نوجوانی فضای مجازی پرخطری وجود دارد که سلامت وی را تهدید می‌کند. زندگی نوجوانان ما غرق در رسانه‌های الکترونیکی است؛ در حالی که تلویزیون روشن است، تکالیفشان را در اینترنت انجام می‌دهند، برای دوستانشان پیامک ارسال می‌کنند و همزمان از طریق آی پد به موسیقی گوش می‌دهند. به همین دلیل زمانی برای انجام فعالیت‌های ورزشی، تمرینات بدنی؛ فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، مطالعه و گذراندن وقت با خانواده ندارند.
 
کودکانی که مدت زمان طولانی با تلویزیون، بازی‌های ویدیویی یا با کامپیوتر مشغول هستند به دلیل کم‌تحرکی بیشتر در معرض چاقی قراردارند. همچنین انواع تبلیغات غذایی را مشاهده می‌کنند که بر روی عادات غذایی آنان تأثیر می‌گذارد.
 
وجود تلویزیون در اتاق کودک یکی از مهم‌ترین عوامل اختلال در درس، روابط اجتماعی و سلامت فیزیکی کودک است. نوجوانانی که بعد از ساعت خواب از گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر استفاده می‌کنند نیز بیشتر به فقر خواب دچار می‌‌شوند.

نکات مدیریت رسانه در منزل

۱- بر‌آنچه کودکانتان تماشا می‌کنند نظارت کنید. تمام آنچه که کودک شما از رسانه‌ دریافت می‌کند، اعم از بازی‌های رایانه‌ای، تلویزیون، فیلم‌های سینمایی و اینترنت را رصد کنید. به همان اندازه که به ارزش غذایی کودکتان اهمیت می‌دهید، به محتویات برنامه‌های رسانه‌ای آنان نیز اهمیت دهید.

۲- استفاده از تلویزیون، ویدئو یا بازی‌های رایانه‌ای برای آرام کردن کودک ممنوع است. خاموش‌کردن تلویزیون به تنهایی کارساز نیست بلکه برای فعالیت‌های سرگرمی به همراه خانواده نیز برنامه‌ریزی کنید.

۳- استفاده از رسانه را محدود کنید. این مدت نباید بیش از یک تا ۲ ساعت در روز باشد. در این مورد با کودک بحث کنید و تصمیم بگیرید که چه مدت اجازه دارد تلویزیون تماشا کند، به موسیقی گوش کند یا بازی‌ رایانه‌ای انجام دهد.

همچنین محدودیت‌های موقعیتی قائل شوید: مثلاً قبل از مدرسه، موقع غذا یا قبل از انجام تکالیف تماشای تلویزیون ممنوع باشد. این محدودیت‌ها را اجرا و بر آن پافشاری کنید.

۴- تلویزیون و دستگاه‌های بازی را خارج از اتاق خواب کودک قرار دهید.

۵- هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش نگاه دارید.

۶- فقط زمانی تلویزیون را روشن کنید که مطمئن باشید برنامه‌‌ای را نشان می‌دهد که ارزش دیدن دارد. هیچ‌گاه تلویزیون را روشن نکنید تا «ببینید چه برنامه‌ای نشان می‌دهد.»

۷- تلویزیون را به مرکز توجه خانواده تبدیل نکنید.

۸- در گفتگو فعال و پیش قدم باشید و با کودکانتان هنگامی که برنامه‌ای در تلویزیون می‌بینند، ارتباط برقرار کنید. والدین با تماشای تلویزیون به همراه کودکان می‌توانند آن‌ را تبدیل به یک فرآیند یادگیری و تسهیل یادگیری نمایند زمانی را به بحث با کودکانتان درباره بازی‌های رایانه‌ای که انجام می‌دهند یا آنچه تماشا می‌کنند اختصاص دهید.

از آنان سوال کنید چه احساسی درباره برنامه تلویزیون یا فیلم سینمایی یا بازی‌ رایانه‌ای ‌شان دارند. این فرصتی است که احساسات به اشتراک گذاشته می‌شود و شما به کودکتان نزدیک‌تر می‌شوید.

۹- در مورد آنچه کودکتان قبل از رفتن به رختخواب تماشا می‌کند بیشتر دقت کنید. برنامه‌های پرهیجان خواب کودک را به تاخیر می‌اندازد و باعث اختلال در خواب می‌شود.

۱۰- درباره فیلم‌های مناسب برای دیدن با کودکتان واضح و روشن صحبت کنید و از قبل برایشان توضیح دهید.

۱۱- خودتان نیز نحوه کار با انواع رسانه‌ها و کاربرد آنها را فرا بگیرید.

۱۲- زمان تماشای تلویزیون خود را محدود کنید. دقت کنید که کودکان در اطراف شما ممکن است بسیاری از مطالب را از آنچه شما در حال تماشای آن هستید بیاموزند.



مرتبه
مرتبه
نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات